Gå til innhold

Hvilken produsent er kjent for OC vennlige kort ?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har vært litt innom Benchmark delen på overklokking og lest litt om folk som får klokka mye høyere enn meg med et kjipere kort. Jeg har et Powercolor X800XT PCI-E og med en AC ATI4 kjøler. Default klokk på dette kortet er 500/500 og maks jeg får klokket er 520/540. Over dette får jeg artifacts. Jeg har en helt ny maskin med P4 3.4Ghz, Abit AA8 3rd eye, Corsair PC5400 2x512DDR2 ram matched pair, Tagan 480W PSU(noe mer dere trenger å vite så spør)

 

Det jeg lurer på er om jeg enten har valgt feil skjermkort produsent, eller om jeg har vært uheldig å fått en dårlig kjerne. Jeg har lest om folk med samme kortet som har klokket mye høyere enn meg, og da skulle jeg da tro at jeg kunne klokke høyere også ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølern jeg bruker står i første post(AC ATI4). Jeg bruker ATITool til klokking. Jeg har endret på viftetimings så de kjører på litt hardere ved lavere temperaturer enn vanlig. Om de står default og jeg klokker til 520/540 spretter tempen opp i 70grader når kortet maler som verst :hmm: Når jeg har justert viftene ligger tempen på 62grader maks. På default klokk(500/500) ligger jeg stabilt på 52grader når det maler som verst.

Resten av hardware står i profilen min...

Lenke til kommentar

seriøst, det er et helt umulig spørsmål egentlig.... alle kort er forskjellige, og det er vanskelig å si hvilken produsent som gir ut de beste kortene...tror egentlig ikke det er noen produsenter som er bedre enn andre, bortsett fra kjøleegenskapene til de forskjellige ... og at f.eks gainward har noen ferdig-klokkete kort...

 

 

personlig så har jeg god erfaring med club3d...

Lenke til kommentar

uans hvilket la oss si fx5900kort du kjøper så er det helt likedann fra alle leverandørene (gainaward, aopen osv). de får kortene fra nvidia og så setter de på sin egen kjøler og trixer ligg og så heter det gainaward el aopen. men oprinnelig er alle kostene like. så de mest klokkevennlige er vel de med best kjøleløsning. noen har forskjellige bioser på kortene også, en tweaket bios kan øke klokke-egenskapene.

Lenke til kommentar

Du har/hadde 12 pipes, jeg har 16. Jeg har sjekket mange steder og finner ikke én eneste bios til XT -> XT PE :roll: Å finne til PRO modellen er peanuts å finne, men om du klarer å spore opp en bios til mitt kort skal jeg saktens prøve. Jeg har bare hørt så mye forskjellig fra mange folk at jeg vet ikke helt. Noen sier at et XT kort er akkurat det samme som XT PE bare ikke like klokket. Det er da veldig merkelig at XT kortene ikke kan klokkes like langt da vel.

Noen som har peil som kan svare her :wee:

Lenke til kommentar

den eneste reelle forskjellen på et kort, uansett produsent, er det du gjør med det selv.

 

voltmodding, spenningsstabelisering, bypassing og opprensking av spenningen kortet får gir deg betraktelig bedre forutsettninger for en god klokk.

 

men hvis du ikke har et par år på baken innen elektronikk, blir det hards dessverre.. ellers er det bingo om du får et godt kort eller ikke.

Lenke til kommentar

Må jeg spørre litt annerledes kanskje... La meg ta bilprodusenter som et eksempel da. Enkelte bilfabrikanter er kjent for mer vedlikeholdsfrie biler enn andre osv.. Hvorfor koster ASUS kortene mye mer enn de andre, og hvorfor er det en forskjell i pris om alle er helt like ?

Jeg vil ihvertfall prøve noe annet enn Powercolor neste gang fordi jeg nå har hatt en dårlig erfaring med det kortet jeg har.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at Sapphire (lager referansekortene til ATI) er relativt enkle å overklokke (ATI brikkesett). Er det Nvidia brikkesett du på utkikk etter, ville jeg kjøpt enten gainward eller XFX.

 

Gainward lager egne kort (golden sample) som er ekstra gode overklokkere (heter vel GLH nå).

 

Søk litt på nettet og se....

Lenke til kommentar
Du har/hadde 12 pipes, jeg har 16. Jeg har sjekket mange steder og finner ikke én eneste bios til XT -> XT PE  :roll: Å finne til PRO modellen er peanuts å finne, men om du klarer å spore opp en bios til mitt kort skal jeg saktens prøve. Jeg har bare hørt så mye forskjellig fra mange folk at jeg vet ikke helt. Noen sier at et XT kort er akkurat det samme som XT PE bare ikke like klokket. Det er da veldig merkelig at XT kortene ikke kan klokkes like langt da vel.

Noen som har peil som kan svare her  :wee:

X800 pro VIVO / X800 XT / X800 XT PE er LIKE kort...det vil si hardware messig...eneste forskjell er BIOS som kortet bruker...derfor vil det ikke være noe problem for deg å legge inn XT PE BIOS så lenge kortet klarer 520/560 uten å kresje.....prosedyren er helt lik som for X800 pro VIVO!! Guide finner du her (den jeg brukte og det er der jeg lasta ned filene...eneste som ikke funker der er Dr. Dos bootdisk creator men gå inn på www.bootdisk.com så finner du det der :) ) http://paddy007uk.freeservers.com/VGAbios/...ASH%20GUIDE.htm

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar
Må jeg spørre litt annerledes kanskje... La meg ta bilprodusenter som et eksempel da. Enkelte bilfabrikanter er kjent for mer vedlikeholdsfrie biler enn andre osv.. Hvorfor koster ASUS kortene mye mer enn de andre, og hvorfor er det en forskjell i pris om alle er helt like ?

Jeg vil ihvertfall prøve noe annet enn Powercolor neste gang fordi jeg nå har hatt en dårlig erfaring med det kortet jeg har.

vel, det er mye rart ute å går i denne bransjen, mange seleskap er bare distributrer, slik som bla sapphire, det er ikke di som lager ati's kort, det er ati som lager kortene for de. en meget stor forskjell.

det samme er powercolor (hehe, kraftfarge :green: ).

ASUS er dyrere en andre fordi de har et annerkjent navn de vet mange vil betale litt ekstra for. dette er ikke biler, det er glassfiber, kobberbander, smd motstandere, kondensatorer og transistorer, pakket sammen for å følge en standard fra en produsent.

ikke mer, ikke mindre. pc hardware bransjen har ikke forandret seg fra den tiden den bare var en underdel av den øvrige elektronikkbransjen, den har bare blitt jævla flink til å reklamere for seg selv.

 

det eneste merke som tilbyr noe ekstra er vel abit, som lar det stille inn litt Volt verdier osv..

 

there's no more to it.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du har/hadde 12 pipes, jeg har 16. Jeg har sjekket mange steder og finner ikke én eneste bios til XT -> XT PE :roll: Å finne til PRO modellen er peanuts å finne, men om du klarer å spore opp en bios til mitt kort skal jeg saktens prøve. Jeg har bare hørt så mye forskjellig fra mange folk at jeg vet ikke helt. Noen sier at et XT kort er akkurat det samme som XT PE bare ikke like klokket. Det er da veldig merkelig at XT kortene ikke kan klokkes like langt da vel.

Noen som har peil som kan svare her :wee:

grunnen til det er at noen kjerner er bedre enn andre, sånn jeg har forstått det, så tester produsent kjerner og de som klarer en viss hastighet blir xt pe de som er litt dårligere blir xt og de dårligste med mulig defekte pipes blir pro...

 

Du kan fint flashe til xtpe bios men hvis du ikke kan klokke til 520/560 uten problemer nå, vil du definitivt få problemer når du har flashet, da kortet ditt simpelthen ikke klarer de hastighetene biosen forteller det at de skal kjørre på... All overlokking er luck of the draw....

 

Prisforskjeller går på avtaler med leverandør av kjerne/ram osv. samt kjøleløsning som er brukt og bundle, også hvor mye fortenese de vil ha...

Lenke til kommentar

MSI sier jo hele tida at alt de lager har "Dynamic overclocking capability"

 

Vel vel...

 

Jeg har et MSI kort, det fulgte med et overklokkingsprogram ("3DTurbo", man kan stille inn alt fra spenning til viftehastighet og frekvenser), men det virker ikke... Og ved bruk av Coolbits, skrur vifta seg av. :(

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

At skjermkort lages etter spesifikasjoner gitt av Ati/Nvidia og dermed er like er jo i og for seg riktig, de bruker jo altså samme kjerne og samme koblingsjema.

 

Men at alle er klin like har vel blitt dratt litt langt i denne tråden?

Det er jo visse forskjeller på kortene ifht vifteløsninger bla. Jeg vil jo også tro at det som i resten av elektronikkverden, er visse forskjeller på både kvalitet, presisjon og selve produksjonsprosessen. Og at dette kan føre til visse forskjeller i kvalitet. Dette kan vel være en del av grunnen til at det ene er noe dyrere enn det andre.

 

Når det gjelder klokking velger jeg å tro at oddsen for å komme lenger med feks Gainward's GLH (klokkede kort) og evnt andre "ferdigklokkede" kort er større enn gjennomsnittet. Her er det jo også snakk om annet minne, som jeg også vil tro oddsen for å få klokket lenger er tilstede.

 

Jeg påstår altså ikke at man har noen garantier for noe som helst ved klokking, men jeg bestrider at alle kortene på alle måter er 100% like som det kanskje gis litt intrykk av i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...