moestue Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 (endret) Sånn som jeg har det nå så har jeg koblet en hub til ADSL modemet via en vanlig nettverkskabel som står i kontakt 2 i hub'en. Den ene pc'en er koblet med krysset nettverkskabel til UPLINK kontakten på hub'en. Dette fungerer nå, men jeg er usikker på om jeg kan koble en ny pc i feks kontakt 3 i hub'en? Er det i d hele tatt noe poeng i krysset nettverkskabel hvis man går gjennom en hub? Takker for svar... Endret 22. januar 2005 av moestue
dudsi Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 du må nok ha en ruter istedenfor en hub hvis begge pc'ene skal på nett samtidig.
moestue Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Skrevet 22. januar 2005 Det er innegygd router i adsl modemet. Det står på nextgentel sine hjemmesider at man kun trenger hub/switch for å koble til flere pc'er. Kunne vært greit med svar fra en som har peiling på dette...
dudsi Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Hvis det er innebygd ruter i modemet (er mange som leverer modem med ruter idag), så er det bare å koble til en hub eller switch.
BUGS_Y Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Kunne vært greit med svar fra en som har peiling på dette... Den slags komentar er unødvendig....sa ingenting om hva slags ISP du hadde..... Men du kan bare sette opp flere maskiner i huben/switch ...å ser ingen mening i krysset kabel... Min menig da.... Alle nyere switcher har som regel auto sense ang x et eller rett kabel.
dudsi Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Det er bare å prøve å koble en vanlig nettverkskabel til en av de ledige portene i hub'en og se om du får nett. Som regel bruker en uplink til å koble ihop flere hub'er. På de hub'ene jeg har brukt bruker jeg bare vanlig nettverkskabel (straight) fra pc'ene. Alternativt så kan du bruke switch.
moestue Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Skrevet 22. januar 2005 Men er det noe forskjell mellom hub og switch rent hastighetsmessig? Har hørt switch er det beste alternativet.. Ut ifra sånn jeg har forstått det så selges det nesten ikke hub'er lenger....
BUGS_Y Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Switch er smartere ved fordeling av hvor all infoen skal gå ,den går spesifikt dit info skal mens huben er litt dummere.. men hastighets messig er de like ...men er selvsagt forskjell om du har en 10mbit eller 100 mbit da uansett hub eller switch..
Azton Skrevet 22. januar 2005 Skrevet 22. januar 2005 Hub er faktisk bedre når brukerene bare bruker nettet, pga huben mellomlagrer ikke, mens det gjør switchen. Siden du har NGT så har du innebygget router ja, men ikke lett for han første som svarte å vite at du hadde router når du ikke oppgav ISP og skrev 'ADSL-modemet'. Du trenger ikke krysset kabel, du trenger vanlig kabel. Du kobler PCene til port 1 og opp. Uplink porten er bare hvis du skal koble på en hub til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå