Gå til innhold

Trenger jeg blitz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi blaffen i Ken Rockwell (han skriver ofte tester på utstyr han ikke har holdt i hånda selv...), klart du trenger blitz! Anbefaler SB-800 på det sterkeste. Ekstern blits har mange fordeler:

 

- Kraftigere og kan lett brukes til indirekte belysning via tak eller vegg

- Lettere å unngå røde øyne

- Kan holdes et stykke unna kamera ved makrofotografering

- Lades fortere opp igjen slik at du kan få med deg det som skjer

 

Hvis budsjettet er meget stramt så kan SB-600 eller Sigma være et alternativ.

Lenke til kommentar

Enig med froggyler, ut fra mitt bruksområde var det i alle fall riktig å prioritere blitzen etter at kameraet (D70) med kit-linsa var i hus. Det mener jeg fortsatt var en riktig prioritering for å ta nogenlunde gode innebilder.

Jeg burde ha kjøpt SB800 i stedet for den SB600 jeg kjøpte (pga bedre lysutbytte i SB800), men SB600 duger likevel bra i 90% av alle situasjonene jeg bruker den i ("vanlige" innebilder, det er i idrettshaller og forsamlingslokaler at SB600 sliter).

Lenke til kommentar
Enig med froggyler, ut fra mitt bruksområde var det i alle fall riktig å prioritere blitzen etter at kameraet (D70) med kit-linsa var i hus. Det mener jeg fortsatt var en riktig prioritering for å ta nogenlunde gode innebilder.

Jeg burde ha kjøpt SB800 i stedet for den SB600 jeg kjøpte (pga bedre lysutbytte i SB800), men SB600 duger likevel bra i 90% av alle situasjonene jeg bruker den i ("vanlige" innebilder, det er i idrettshaller og forsamlingslokaler at SB600 sliter).

Selg SB600 til meg, så kan du kjøpe deg SB800 selv. :innocent:

 

Dere har overbevist meg. Jeg trenger en blits. Men hvilken? SB800 er alt for dyr... syntes SB600 også er dyr jeg da. Og jeg antar at en Sigma EF-500 deg ST ikke er allverden?

Lenke til kommentar

Vet sannelig ikke jeg...

 

Det er jo også et spørsmål om hva dan1el kommer til å fotografere med blits. Det har han jo ikke sagt noe om?

 

For min del kjøpte jeg nå kamera uten en ekstern blitz. Tanken var da å se hvordan det fungerte, får jeg brukbare blitsbilder - eller rettere sagt brukbare nok. Det får jeg. Ekstern blitz haster ikke for min del, men det er jo til min bruk og slik jeg ser på det.

 

Har jo tidligere fotografert med filmbasert kamera og brukt ekstern blits. Det blir jo oftere bedre med indirekte belysning, det er jeg ikke i tvil om.

 

Dan1el, foreslår at du kjøper kamera og lar den eksterne blitsen vente til du har gjort deg din egen erfaring! :)

Lenke til kommentar

Den innebygde blitzen fungerer aldeles utmerket, men har i og med at den er liten og ikke muliggjør indirekte lyssetting (bounce flash - http://photonotes.org/cgi-bin/entry.pl?id=Bounceflash ), blir bruksområdene særdeles begrenset i forhold til en ekstern blitz. Samtidig er det verdt å kameraet lett føles "dobbelt så stort" med en ekstern blitz på, så det er ikke spesielt praktisk å drasse rundt på. Ellers så kan jo D70en styre både SB-800 og 600 trådløst med fullverdig lysmåling, noe som gir enda flere kreative muligheter.

 

Når det gjelder pris så har du jo muligheten av å bestille fra USA. Eksempelvis så koster SB-800 $310 fra http://www.bhphotovideo.com/ eller http://www.adorama.com/, som blir 310*6,30*1,25 = 2440kr med moms, uten frakt. Reklamasjon blir derimot svært mye mer plundrete, men den sjansen tar jeg lett med såpas solid utstyr.

Lenke til kommentar

Her er en test som går litt nærmere innpå D70s blitzmuligheter, inkl en miniomtale av SB-800: http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A8.HTM. SB-800 og 600 er ganske like. 800'en er noe kraftigere, kan fjernstyre flere eksterne blitz(grupper) i full detalj, har et litt mer forseggjort brukergrensesnitt (selv om enkelte løsninger er særdeles klønete), og har også småfeatures som "modelling light" som avgir en rekke svært raske lysglimt, slik at du enkelt kan se hvordan lyset treffer og skygger faller. -Ganske praktisk når du bruker den løst.

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor: muligheten til å bruke trådløs blits, er en helt vanvittig rå mulighet. Du får utrolig mange forskjellige muligheter, og du kan eksperimentere på en helt ny måte.

 

jeg anbefaler på det sterke å kjøpe SB-600 eller SB-800. selv har SB-600, men vurderer sterkt å gå til anskaffelse av SB-800, for å kunne bruke begge som slaveblister, eller 800 som hoved-, og 600 som slaveblits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...