Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu-kontroll 1'er og 2'er feil


Gollum

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en gammel (-86) mazda 626 som skal på eu-kontroll snart.

Bilen har en knust lykt foran (men pæra funker)

lurer på om det er en feil jeg kan få påpekt og så fikse i etterkant, eller må den inn og sjekkes igjen pga av det.

 

Grunnen til at jeg lurer er at det ikke er vits å bruke peng og tid på å bytte den hvis de skulle finne noe annet krøll på bilen som gjør at den ikke går igjennom.

 

og husker jeg rett at det er sånn at 1'er feil får du bare beskjed om at du må fikse mens 2'er feil må godkjennes av verksted?

 

Noen som har tips til billige og greie verksteder i Trondheim?

 

På forhånd takk.

 

Einar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La lykta være, sikkert lurt å avvente kontrollen i tilfelle større mangler.

(har hatt to 626'er selv, og bærebroene foran kan lage trøbbel. Dyrt også)

 

Anbefaler at du tar eu-kontrollen på NAF, de fokuserer på trafikksikkerhet, ikke unødvendig dill og dall som mange verksteder gjør penger på.

 

Ellers er mekanikeren på Shellstasjonen ved Migosenteret på Hallset en ok fyr, forholdsvis rimelig også.

 

Lykt og andre småting plukker du lett på Bilhoggeren på Øysand. Kanskje en ide å finne ei brukt lykt som du har med deg i bagasjen, så ser de at du tenker å skifte.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Jepp, stikk på NAF og ta kontrollen der du. Det gjorde jeg og kom veldig fint utav det.

Reglene for EU-kontroll sier at du kan ta den så tidlig som 4mnd før fristen, ingen ting som sier at det må ordnes innen 1mnd. Bilen skal være godkjent innen den mnd som står i brevet ditt ;)

 

Av verksteder vil jeg anbefale US Car Clinic ved Shell på Rosten (heimdal-siden av E6). Rimelig og bra.

 

Øysand er en fin plass å finne deler ja hehe...

Lenke til kommentar

vell naf bruker være strengere en verksteder når det gjelde kontroller , faktisk var naf strengere en biltilsynet selv når jeg skulle regge russebilen min , hadde en sjekk for og finne ut hva som måtte fikses på høsten og fikk den godkjent av biltilsynet i mai , og da hadde vi ikke fikset alt som naf hadde påpeket, men biltilsynet sa ikke no

 

di slakkeste er somregel plasser der du kombinerer service og eu kontroll ;) da ser di over bagateller og lar gjerne 2 ere gå som 1ere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...