Gå til innhold

Hvordan bygge kabinett selv/tips til bygging?


Anbefalte innlegg

Har i lengre tid hatt veldig lyst til å bygge meg kabinett selv, delvis grunnet plass mangel og delvis for å ha noe å gjøre. Har bestilt meg 2 stk mdf plater (det det heter?) og et drøss av vifter, griller, vannblokker, slanger, hk feste plate osv osv.

Men hvordan er det lurt å lage det? Tenker da på størrelse, (rom fordeling?), og div smarte løsninger.

 

En ting jeg lurer på er hvordan jeg får festet viftene i platene. De har en tykkelse på 12mm så det funker vel ikke så bra hvis jeg bare borrer runde hull og skrur dem fast på innsiden. Da vil det jo være en glippe på 12mm fra griller til vifte.

Idèer?

 

Og hvordan er det lurt å lakere? Grunne, lakke, pusse og lakke til slutt?

Hadde vært veldig greit med noen tips fra de som har gjort dette før.

 

For at folk skal få en ide om hvor stort kabinettet må være lister jeg opp dingsebomsene som skal inn i det.

 

Lian Li Hovedkortbrett

Sunbeam Window Kit, Kvadratisk, Blå (280x280mm)

Sunbeam Kald Katode, 30cm, UV/Blacklight (4 stk)

Sunbeam Kald Katode Basic Kit (2 stk)

bZerk, 500W, Aluminium, Sort

LePont 340W PSU

Hydor Seltz L20 II vannsirkulasjonspumpe

Hydor Seltz L30 II vannsirkulasjonspumpe

Danger Den vannblokk, CPU, RBX AMD

Danger Den vannblokk, chipset

Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 3, Sølv (2 stk)

Titan vifte, 136m³/time, 36 dB(A) (4 stk, 2 på hver side av radiatoren)

Sunbeam vifte, UV-reaktiv, Blå, 80mm (5 stk)

1 stk raddis fra varmeregistret på en bil (ca 120x240)

1 stk 1/2L Urgeflaske (vanntank)

 

I tilleg til alt dette er det maskinvare:

 

1 stk hovedkort

5 stk harddisker (må ha plass til minimum 3 til)

2 stk dvd-rom/cd-brenner

 

 

Har hatt lyst til å lage 2 rom. Venstresiden til hardware o.l. og høyresiden til radiatoren og pumper. Hvordan høres dette ut?

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg lurer på er hvordan jeg får festet viftene i platene. De har en tykkelse på 12mm så det funker vel ikke så bra hvis jeg bare borrer runde hull og skrur dem fast på innsiden. Da vil det jo være en glippe på 12mm fra griller til vifte.

Idèer?

det lureste er vell å lage hulenne like store som viften å lime den inni hulet jemt med kanten. (pirke arbeid)

____________________________________

 

andre tips jeg har er:

 

- å legge opp ledningene pent, siden du skal ha vindu (gjemme dem bort der det går).

- legge slangene til veske i et kult mønster som lyser opp i uv lys. (vann med UV-reaktiv veske)

- søk litt på forumet etter en som pusset navnet sitt i plexi plata (vinduet) når han lyste det opp ble det sinnsykt rått

Lenke til kommentar

Tja,ta utgangspunkt i et Lian Li ang størrelsen,spesielt med tanke på dybden i disse. Det er utrolig hva dybden har og si for plassutnyttelsen i et kabinett.

Her er målene jeg har på mitt kabinett :

H: ca 57 cm.

B: ca 26 cm.

D: ca 60 cm nede og ca 55 oppe

 

Dette.

140.jpg

 

For å minske avstanden mellom viftene oh grillene kan du frese bort noe av platetykkelsen på innsiden der viftene skal stå.

Lenke til kommentar
Tja,ta utgangspunkt i et Lian Li ang størrelsen,spesielt med tanke på dybden i disse. Det er utrolig hva dybden har og si for plassutnyttelsen i et kabinett.

Her er målene jeg har på mitt kabinett :

H: ca 57 cm.

B: ca 26 cm.

D: ca 60 cm nede og ca 55 oppe

 

Dette.

140.jpg

 

For å minske avstanden mellom viftene oh grillene kan du frese bort noe av platetykkelsen på innsiden der viftene skal stå.

jeg kan ikke få sagt det nok ganger, men det der er et godt stykke arbeid :love:

Lenke til kommentar
- å legge opp ledningene pent, siden du skal ha vindu (gjemme dem bort der det går).

Tror ikke det blir et stort problem, har ikke tenkt å ha vinduet på høyresiden der PSU er. Og mulig jeg dytter harddiskene inn i det rommet også. Så tror det blir minimalt med kabelrot der hk sitter.

 

- legge slangene til veske i et kult mønster som lyser opp i uv lys. (vann med UV-reaktiv veske)

Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mener, men kommer ikke til å dra noen meter ekstra med vannslanger for å få det til å se kult ut. Bygger hovedsakelig kasse fordi jeg vil ha plass, ikke for at det skal bli så utrolig vakkert ;)

 

- søk litt på forumet etter en som pusset navnet sitt i plexi plata (vinduet) når han lyste det opp ble det sinnsykt rått

Skal søke litt, men tviler på at jeg har verktøy eller kunskap til å klare det.

 

 

For å minske avstanden mellom viftene oh grillene kan du frese bort noe av platetykkelsen på innsiden der viftene skal stå.

Til dette trengs det nok verktøy som jeg ikke har :(

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på er hvordan jeg får festet viftene i platene. De har en tykkelse på 12mm så det funker vel ikke så bra hvis jeg bare borrer runde hull og skrur dem fast på innsiden. Da vil det jo være en glippe på 12mm fra griller til vifte.

Idèer?

Det jeg vile gjort var og rundet av viftene,(fjerne skrue festene på den ene siden) så du får en rund vifte som du kan dytte helt inn til grillen. Eller kjøp deg en håndoverfres dt gjør mye av jobben mye enklere og nøaktig! og gjør som Snekker`n

Lenke til kommentar
Til dette trengs det nok verktøy som jeg ikke har

 

Neida en slik opprasjon kan du enkelt gjøre med et tappjer,først borrer du ut hullet for viften,så tegner du av viften på innsiden og skaver vekk det du ønsker med et tappjern.

Ok, da får jeg prøve det.

 

Får vel platene på lørdag, så jeg begynner vel å kappe da.

 

Men er det noen som har noen ideer om hvor jeg kan legge ut bilder på nettet?

Gratis og min 10MB plass.

 

EDIT: Har testet ut imagehosting.us, men likte den ikke.

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
- søk litt på forumet etter en som pusset navnet sitt i plexi plata (vinduet) når han lyste det opp ble det sinnsykt rått

noxy har ihvertfall gjort det.

veit ikke om det var han du mente men.

 

http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=266951&hl=

jepp det var han husker det nå.

_______________________________-

 

men pass på at du ikke har noe bak der du pusset/risset inn. det ødelegger effekten. NOXY gjorde den feilen :( .

Lenke til kommentar
men pass på at du ikke har noe bak der du pusset/risset inn. det ødelegger effekten. NOXY gjorde den feilen :( .

Hva mener du?

 

Etter det jeg har sett på bildene ser det ganske "rett frem" ut.

Men ser ut som at jeg må gå til innkjøp av et par vinduer til.

Det så litt gøy ut å leke med plexi :p

 

Sunbeam Window Kit, Topdeksel, Blå

Endret av Cloud
Lenke til kommentar
men pass på at du ikke har noe bak der du pusset/risset inn. det ødelegger effekten. NOXY gjorde den feilen :( .

Hva mener du?

 

Etter det jeg har sett på bildene ser det ganske "rett frem" ut.

så du ikke de første bildene. han hadde en stang som ødla effekten noe sinnsyk. men jeg har ikke sett den nå i det siste så det kan jo hende han har gjort noe med detlol

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener nå. Trodde du mente at han gjorde noe galt med "graveringen". Men dette kommer jeg helt sikkert til å gjøre på et av vinduene :)

 

EDIT: Tenkte jeg kunne slenge opp et bilde av div hardware som skal inn i pc.

post-153-1106162710_thumb.jpg

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...