Gå til innhold

Netcom Plan-it, enkelt VB program..


Anbefalte innlegg

hellu..

 

Har tenkt på et lite prosjekt..

 

Jeg har kunnet tenkt meg å lage et lite program som benytter seg av gratis meldingene til netcom mother/planit.

 

Her er hva jeg tenker:

 

-Liten intern database til å holde oversikt over navn og nummer (bruker ikke den til planit seff)

Man bør kunne sende melding uten å måtte skrive inn

nr hver gang.

-I all enkelhet skriver inn en tekst og sender den ut med planit/mother uten at man trenger å logge seg inn med netscape/IE etc.

 

Diverse andre funksjoner:

-Holder rede på antall meldinger sendt pr døgn

-sende lang tekst over flere meldinger

-enkel å pent GUI

 

Antar det ikke finnes et slikt program allerede så jeg må vel kanskje lage det selv. Jeg vet andre har skrevet perlscript som man kan sende meldinger med gjennom kommando-linjen, det må da gå ann å lage et program som gjør det med enkelt GUI?

 

Nå er jeg ingen ekspert på vb på noen måte, har hatt 3-4 vekttall og knotet litt rundt i det før.. Har jeg tatt meg vann over hodet her??

 

Hvis andre med litt erfaring vil være med på prosjektet så er dere absolutt velkomne. Jeg tror jeg ville ha benyttet et slikt program mye og tror andre har kunnet hatt bruk for det oxo..

 

hva mener dere andre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt vere at du har tatt deg vann over hodet. Om du har det kommandolinje perl-scriptet, er ting ein del enklare. Du må finne ut korleis du skal få sendt meldingar frå mother/planit, og dette tippar eg vert gjort ved å passe variabler til eit eller anna server-side script.

 

T.d. om det var laga i PHP:

Code:
mother.netcom.no/send.php?rcpt=99999999;98765432&msg=

 

Dette er berre eit døme, slik at du er klar over det. Dette står sikkert i Perl-scriptet.

 

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort var å kopiere den form'en som du sender fra hos Netcom, og endre i formen, slik at den sender til localhost på en eller annen port, i stedet for til scriptet hos Netcom. Så henter du ned f.eks. Socket Workbench fra download.com, og setter denne til å lytte på den porten du har spesifisert at form'en skal sende til (OBS! Trur ikke du får gjort dette på Win 95/98/Me). Så er det bare å fylle ut noe i formen, som du kopierte, og sende denne. Socket Workbench vil da fange opp det IE/Netscape sendte til "serveren".

 

Så er det bare å bruke Winsock-kontrollen i VB, koble til Netcom's server, og sende den informasjonen. (Du bytter selvsagt ut telefonnummer, og meldinga med det du skal sende.) Det hele går altså ut på at programmet ditt imiterer en nettleser som sender data fra en form til serveren. Scriptet på serveren vil ikke merke forskjell ...

Lenke til kommentar

Det er jeg som har lagd perl scriptet. Forløpig har jeg bare gitt ut en .exe fil, og ikke perl scriptet. Jobber med en GUI versjon, og perl scriptet blir ikke gitt ut før jeg er ferdig med første GUI versjon. Etter den er ferdig, gir jeg ut alt under GPL :smile: Litt spekulativt, men men.

 

1) For å tolke svaret du får fra mother på en fornuftig måte må man bruke regexp. Noe annet blir bare å rote seg bort. Ergo er ikke VB veien å gå.

 

2) I tillegg til å kunne lage et program som simulerer en webbrowser, må man ha kjennskap til cookies og sessions og vite åssen man skal ta i mot en cookie og sende den tilbake når det er krevd. Uten kjennskap til dette kommer du ikke langt.

 

Så fort gui versjonen er ferdig kan jeg sende deg all kildekode hvis du fortsatt er interessert.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 18:26, cyclo skrev:

1) For å tolke svaret du får fra mother på en fornuftig måte må man bruke regexp. Noe annet blir bare å rote seg bort. Ergo er ikke VB veien å gå.


Den påstanden var vel noe drøy :smile: Det er slett ikke nødvendig å bruke regular expressions til en slik oppgave. Dersom man ikke har brukt det noe særlig før, så vil det ta lengre tid å lære seg det, enn det tar å lage funksjonene man trenger i VB. Det er nemlig ikke mye som skal til. Man trenger ikke stort mer enn en funksjon som henter ut verdiene av http-feltene (finnes mange eksempler på nettet). Sjekk RFC 2616 for oversikt over felt du må ha med (du trenger ikke lese alt!!).

Quote:


Den 2002-06-17 18:26, cyclo skrev:

2) I tillegg til å kunne lage et program som simulerer en webbrowser, må man ha kjennskap til cookies og sessions og vite åssen man skal ta i mot en cookie og sende den tilbake når det er krevd. Uten kjennskap til dette kommer du ikke langt.


Ikke la deg skremme av dette heller, Aurstad, Cookies er enkelt å implementere i HTTP: Serveren sender et felt "Set-Cookie: cookie-data; settings", og så er det bare for programmet ditt å sende "Cookie: cookie-data" i headeren du sender tilbake til serveren. Sjekk RFC 2109 for detaljer.

 

Når du da skal logge på serveren, må programmet ditt imitere login-skjemaet som brukes på nettsiden, så vil du få tilbake en cookie med session-id, som du så må sende med tilbake når du skal sende selve SMS'en.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke så dumt, men virker litt for komplisert måten dere diskuterer her. Jeg brukte en times tid på en liten EXE i VB6 for å lage et skjermbilde som logger på og sender melding via Mother ved å bruke XMLHTTP protokol.

 

Dessverre er det for enkelt for å distribueres, må ev. lage påloggingsbilde og starte å logge antall meldinger og kontrollere lengde og slikt.

 

Er det interesse kan jeg sikkert fortsette å progge litt mer, men jeg skulle tro at flere hadde anlegg for å gjøre slikt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...