Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tråløst nett mellom hus.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og en nabo lurer på å sette opp trådløst nett mellom husene våre.

Det er ca. 100m i luftlinje med fri sikt.

 

Har lett en del rundt på nettet, men er ikke lett å finne en løsning som en enkel, stabil og rimelig. Tenker på ekstern antenne i begge ender, men det blir jo fort dyrt.

 

Er det noen som har noen gode tips til hvordan dette kan løses?

 

Hva trenger jeg og hvor får jeg tak i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette for å dele tilgang til Internet, eller kun for å ha kommunikasjon mellom husene?

 

Dette er kun for å få et nettverk mellom hans maskin og min, slik at vi kan dele filer og event spille.

 

Hvor mange maskiner er det aktuelt å koble sammen i hvert hus?

 

1 maskin i det ene huset, og nettverk med to maskiner i det andre

Lenke til kommentar

Om dere har mulighet til å plassere antennene i vindu, slik at signalene slipper å gå igjennom vegger, så vil jeg tro at det vil fungere med nettverkskort konfigurert i Ad-Hoc-modus vil gjøre jobben. Dere bør da velge nettverkskort med antenne på kabel som dette. Hvis det senere skulle vise seg nødvendig med en retningsbestemt antenne for å oppnå akseptabelt signalnivå så finner du eksempler på dette nederst på siden med linken. Et USB basert nettverkskort kan også være aktuelt, om det ikke er behov for retningsbestemt antenne. Denne kan kobles til en USB-forlengelseskabel, som ikke gir signaltap, slik vanlig koaks antennekabel gir. Skal dere dele filer, kjøp 802.11g- eller Super-G-kort.

 

Om dere ikke har mulighet til å få lånt utstyr for å teste, så kan det være en idè å kjøpe USB-baserte kort hos Elkjøp, og returnere det hvis det viser seg at signalforholdene blir for dårlig. Test konfigureringen i det huset som har to maskiner, slik at dere vet at dere har konfigurert riktig når dere tester mellom husene. Husk også å juster antenne riktig. Signalene fra antennene sendes i en ring rundt antennen, noe lignende >|<.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...