Gå til innhold

AMD Athlon 64 s.939 Spørsmål


eXoTiCx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, alle AMD 64 prosessorer er ikke laget med Winchester kjerne :nei:

 

Noen er lagd med Newcastle kjerne (130nm)

Nyere versjoner av akkurat samme cpu er lagd med 90 nm teknologi, som da er Winchester.

 

På de fleste/alle beskrivelser av cpu'er hos nettbutikker bør/skal det stå opplysning om det er Newcastle eller Winchester cpu

 

Tegn på Newcastle:

* Står referert til som 130nm (som oftest med liten skrift, ofte under bildet...)

* Prod nr ADA"PR-rating"AWBOX

* Newcastle navnet er nevnt

 

Tegn på Winchester:

* Står referert til som 90nm (som oftest med liten skrift, ofte under bildet...)

* Prod nr ADA"PR-rating"BIBOX

* Winchester navnet er nevnt

 

(Winchester er kun litt bedre på varmeutvikling og overklokkingsevne, ellers er ytelsen lik)

 

EDIT: Når det gjelder mpx.no ser du hvilken prosessor som er hva på prod.nr i lista over cpu'ene. Der står det enten AWBOX(Newcastle) eller BIBOX (Winchester)

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

:blush:

 

Det er vel sikkert noen som vet mer og som faktisk har erfaring med cpu'en i seg selv. Jeg er vel i grunn bare en bruker som har tenkt å kjøpe en slik en selv når økonomien strekker til, så jeg har lest en del og fulgt med de siste par månedene.

 

Hardware har jo nylig linket til en test som overklokking.no gjennomførte på akkurat den CPU'en der faktisk her.

De fikk jo klokka den fra 1800mhz til 2600mhz på luftkjøling, mens hovedkortet hindra dem i å klokke noe særlig videre med vannkjøling. Men å gå fra 1800 til 2600 er jo kjempebra :yes:

 

Ifølge min mening er i det minste denne prosessoren vel verdt pengene :thumbup: , men selv tenker jeg vel helst å kjøpe den minste storebroren 3200+, og heller klokke denne i framtida, da den ligger på en veldig akseptabel pris i forhold til ytelse oxo 1650nkr +/- :yes:

 

Men du gjør et veldig bra kjøp ved å gå for 3000+/3200+ :thumbup:

Lenke til kommentar
Men hele spekteret av de NYE (fornøyd? :p) A64 CPU-ene har winchester-kjerne.

 

Edit: Glemte punktum.

Og Cliveran, det går bra, er ikke like overfølsom som mange andre her. ;)

Er det spesifikt 3000+, 3200+ og 3500+ til 939 du tenker på når du sier "hele spekteret av de nye"? Litt usikker på hva du mener ;)

 

3800+ har jo Newcastle-kjerne og 4000+ og FX55 har Clawhammer-kjerne, og de er jo også "nye" :)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Det er vel kun 3000+,3200+ og 3500+ som har kommet "på nytt"?

Altså det kom en ny etter newcastle-kjernen.

 

*Lære seg å forklare bedre*

Aha :)

 

Hvilken kjærne har AMD - Mobile? Er ikke det ClawHammer?

 

A64 Mobile benytter seg av Clawhammer og Newcastle. Dvs 2700+ og 2800+ har Newcastle-kjerne, mens alle over benytter Clawhammer-kjerne hvis jeg husker riktig. Du skal uansett kunne kjenne dem igjen med henholdsvis 512KB og 1MB cache

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
3500+ er den beste du får kjøpt til under 3000,-

Men skal du overklokke vil en 3000+ gi deg mer valuta for pengene. 

Hvis du bruker pengene du sparer på å kjøpe en 3000+ 'winch' istedefor en 3500+ 'winch' og liker/kan klokke mye, så er 3000+ et bra kjøp ;)

 

Men derimot om du er litt newb i å klokke eller rett og slett ikke liker å klokke kjøper du 3500+ og klokker den litt over normal punktet uten noen probs

 

klokking av 3000+ krever bra ram og bra kjølig + bra psu!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...