Gå til innhold

Nye ATi-drivarar ute!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet det er en del kluss med nForce2+ATI. Slet lenge med den driten der. Det du må gjøre, er at du må gå inn på nVIDIAS hjemmeside og laste ned chipset-driverne derfra. Gå inn her, last ned tar.gz-filen langt nede (sourcen) og følg anvisningene. Det skulle hjelpe på.

Driverene fra nVidia er jo bare for lyd og nettverk, og de er mye dårligere en de som ligger i kernel.

 

Jeg har selv hatt problemer med ATI driverene og nForce, men det løste seg når jeg brukte agpgart, ikke APG driverene som fulgte med ATI driverene.

Lenke til kommentar
Vet det er en del kluss med nForce2+ATI. Slet lenge med den driten der. Det du må gjøre, er at du må gå inn på nVIDIAS hjemmeside og laste ned chipset-driverne derfra. Gå inn her, last ned tar.gz-filen langt nede (sourcen) og følg anvisningene. Det skulle hjelpe på.

Driverene fra nVidia er jo bare for lyd og nettverk, og de er mye dårligere en de som ligger i kernel.

 

Jeg har selv hatt problemer med ATI driverene og nForce, men det løste seg når jeg brukte agpgart, ikke APG driverene som fulgte med ATI driverene.

Hvis man går i arkivet for gamle linux-drivere og laster ned en tar.gz-fil (ikke laster ned og kjører *.run-filene), pakker ut og kompilerer denne, så ligger det en AGP-driver for nForce2 chipset i disse driverne rettet mot nettopp 2.4-kjernen. Selv om jeg kjører kernel 2.6, så virket dette etter mye reinstallering og tull

Lenke til kommentar
Hei på dere.

Hvordan fikk du installert de driverene i Arch, er det sluppet spesielle pakker til Arch ennå?

RPM hadde ikke jeg mye hell med ihvertfall :(

Har ikkje Arch eit verktøy som kan konvertere RPM til Arch-pakkar? Mange distroar har det.

 

Kvifor ikkje hell med RPM? Fungerar ikkje "rpm --force --nodeps -i <fil>"?

Var en tut på arch forumene som jeg skal følge.

Dependencies er et problem (maaaasse som var vanskelig å finne), men om jeg konverterer til pacman pakke fikser den det sant?

 

EDIT: Btw, det var et shellscript jeg fant som konverterer RPM til pacman pakker :)

Endret av kr1570ffz0r
Lenke til kommentar
Hei på dere.

Hvordan fikk du installert de driverene i Arch, er det sluppet spesielle pakker til Arch ennå?

RPM hadde ikke jeg mye hell med ihvertfall :(

Har ikkje Arch eit verktøy som kan konvertere RPM til Arch-pakkar? Mange distroar har det.

 

Kvifor ikkje hell med RPM? Fungerar ikkje "rpm --force --nodeps -i <fil>"?

Var en tut på arch forumene som jeg skal følge.

Dependencies er et problem (maaaasse som var vanskelig å finne), men om jeg konverterer til pacman pakke fikser den det sant?

 

EDIT: Btw, det var et shellscript jeg fant som konverterer RPM til pacman pakker :)

Hvis du trenger pakker til arch så har jeg det her. De virker bare på stock arch kernel, så hvis du har egenkompilert så må du nok lage selv. Det er forresten xorg 6.8.0 driveren.

Lenke til kommentar
Ser visst ikke ut til at det vil fungere nå heller, uansett hva jeg gjør.

Jaja, klarer meg vel uten 3d fortsatt.

Kan du forklare korleis du installerte drivarane?

Først tok jeg bare en vanlig rpm -Uh pakke.rpm.

Så prøve jeg også å gjøre om .rpm-fila til .tgz og bruke "installpkg" og kjøre installscriptene i mappen der filene la seg.

Alt gikk visst helt fint ifølge install-loggene.

Lenke til kommentar
Ser visst ikke ut til at det vil fungere nå heller, uansett hva jeg gjør.

Jaja, klarer meg vel uten 3d fortsatt.

Kan du forklare korleis du installerte drivarane?

Først tok jeg bare en vanlig rpm -Uh pakke.rpm.

Så prøve jeg også å gjøre om .rpm-fila til .tgz og bruke "installpkg" og kjøre installscriptene i mappen der filene la seg.

Alt gikk visst helt fint ifølge install-loggene.

Men på grunn av at det er noe tull med agpgart for nForce2, så fungerer det ikke av en eller annen grunn. Jeg slet lenge med det der. En fin måte å teste om det funker, er å taste inn fglrxinfo i konsoll når man er inne i X.

 

Edit: Får man noe annen output enn Mesa, altså ATI osv, er driverne riktig installert.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En fin måte å teste om det funker, er å taste inn fglrxinfo i konsoll når man er inne i X.

I know, må bare komme meg inn i X med xorg.conf-fila som fyrer opp ati-driveren.

Men jeg skjønner ikke helt hva som er galt med agpgart, den modulen er jo installert og fyrt opp for lengst. :hmm:

Lenke til kommentar
En fin måte å teste om det funker, er å taste inn fglrxinfo i konsoll når man er inne i X.

I know, må bare komme meg inn i X med xorg.conf-fila som fyrer opp ati-driveren.

Men jeg skjønner ikke helt hva som er galt med agpgart, den modulen er jo installert og fyrt opp for lengst. :hmm:

Som sagt, last ned denne, pakk den ut, les README og følg anvisningene. Dette er en eldre nForce-driver for Linux fra mai i år, og inneholder riktig agpgart-driver. Det var det jeg gjorde med min AMD med nForce2-hovedkort, og etter mye krøll fikk jeg det endelig til.

Lenke til kommentar

Går ut i fra at du ikke har oppgradert til Slackware-current. I så fall må du bruke XFree86 4.3.0-driverne og gjøre en "ln -sf XF86Config-4 xorg.conf" i /etx/X11. Det er fordi Slackware 10 bruker X.Org 6.7.0, og da er det XFree86 4.3.0-driverne, og ikke X.Org 6.8-driverne som skal brukes. Forvirrende?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hehe, er fullt klar over det.

Har lagt inn X.Org 6.8.1. :)

 

Edit: Jaaaaaa, skrev en ny config-fil selv helt fra scratch og plutselig fungerte det. :D

bash-2.05b$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic
OpenGL version string: 1.3.4769 (X4.3.0-8.8.25)

 

Hva jeg har ventet på i hele dag. :)

 

Takk for all hjelp!

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...