Gå til innhold

IKT Driftsfag, noe å anbefale?


Gjest Slettet-p4PIYwb6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6

Går elektro GK nå. Har ikke spes. lyst til å gå elektro, automasjon eller elektronikk egentlig. Men IKT Drift. virker ganske interresant. :hmm:

 

Men er det et lurt valg egentlig? Har hørt at det er vanskelig å få jobb, men det varierer nok og har ikke så mye å si.

 

Noen her som går/ har gått det og vil komme med litt erfaringer? :)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oki, har tenkt å ta almenn påbyggning, så jeg har mulighet til noe annet også. Men blir nok IKT drift. på meg. :)

Vis du planlegger å ta begge (noe som ikker er sikkert du får lov til av fylket, da det koster mye ekstra) anbefaler jeg deg å ta VK2 påbygging for i høringsutkastet som ligger ute nå ligger det forslag om at du ikke får 8t studierettningsfag, men 8t andre fremmedspråk (dette i tillegg til 10t norsk i uka). Med mindre du er veldig glad i språk anbefaler jeg derfor påbygging først.

Lenke til kommentar

hageby1: hum? Man har rett til tre års videregående (5 hvis man er lærling), så hvis jeg surrer her håper at jeg at du gidder å dokumentere noe annet..

 

I følge §3-1 i opplæringsloven har ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring rett til 3 års heltids videregående opplæring

 

Opplæringen må normalt være påbegynt ett år etter avsluttet grunnskole. Det betyr at den 3-årige opplæringen normalt skal være fullført innen 5 år etter grunnskolen dersom den tas ut som fulltidsopplæring i skole og innen 6 år dersom en etter 2 år i skole (GK og VKI) går 2 år i lære.

 

Jeg og er lærling nå og skal ta påbygg til høsten, glimrende måte for å:

1) Få praktisk erfaring

2) Kjennskap / innblikk i hvordan arbeidslivet

3) Få prøvdt "noe nytt" :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Gikk selv fra Media GK til IKT forrige år, over halve klassen var i fra elektro.

 

IKT var da helt greit det, med unntak av CS-folka (ca. halve klassen) var så innihampen ustyrlige, og mange av de gikk der bare fordi de hadde hørt at de som gikk forrige året hadde spillt hele tiden.... (bunch of idiots)..

De greieste folka var "geekene", dvs folk som kan det de holder på med (og da mener jeg ikke CS :p )

 

Fagene i IKT var greie, kommer VELDIG an på lærerne, hadde en, for å si det mildt, en idiot av maskinvare/hardware lærer. Var ikke opdatert på noe, så godt som ingen praktisk opplæring whatsoever.

 

Men som sagt, dette kommer an på lærerne, og dine kan jo være ganske greie.

 

 

Darkness| : Siste året? Det er da bare ett år. Eller har jeg mista noe :p

 

Lønna er jo grei den, lærlinge lønna er vel satt av komunen og går ut ifra 230.000,- brutto (før skatt) 30% første halvår, så 40%, 60% og 80% før du er ferdig utdannet/utlært og får full lønn.

Mnd. lønn (30%) er på 4733,- netto + evt stipender du får.(tall som gjelder for meg iallefall)

 

 

Almenn påbygg ville jeg ha ventet med til etter opplæringa, da det er MYE vanskeligere å få lærlingeplass etterpåbygg pga 3/5års regelen.

 

 

Flere spm?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Takk for informativt svar BrAtTeRn. :)

 

Da blir det nok IKT på Heimdal i Trondheim på meg neste år. :) Hvis jeg skal ta almenn påbyggning så blir det nok etter jeg har fått fagbrevet ja.

Har hørt at det er en veldig grei lærer på Heimdal vgs. og de har vist fått helt nye pc'er også!

 

Takk for hjelpen da folkens! :w00t:

Lenke til kommentar
Darkness| : Siste året? Det er da bare ett år. Eller har jeg mista noe :p

Det er to år i lære

 

 

IKT-driftsfag VK1 var et av de beste/gøyeste årene i livet mitt. Mye av dette var pga det fine miljøet og greie folkene jeg gikk i klasse med. Lærerene var så som så egentlig, men dette avhenger ikke av fag, men av skole.

 

Nå er jeg snart ferdig i lære. Jeg hadde egentlig tenkt til å ta allmennfaglig påbygging, men ser nå at det kanskje ikke holder. Derfor har jeg tenkt til å ta forkurs til ingeniørstudie i stedet. Allmennfaglig påbygging gir deg kun generell studiekompetanse. Mange studier krever at du har mer matte og fysikk enn det man har med generell studiekompentanse.

 

Jeg har forresten en veldig uoppdagert side :p

http://home.no/ikt-info

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Darkness| : Siste året? Det er da bare ett år. Eller har jeg mista noe :p

Det er to år i lære

Jasså, så det er på den måten du tenker ja, da henger jeg med..

 

Er forøvrig snart ferdig med første halvår av lærlingetida, og trives som bare det.

 

Edit: Ueland: Riktig det du sier, men når du er innenfor de 3 lovsatte åra, så vil du ha flere rettigheter, og vil hå større sjangse for å få plass.

Vanskelig å få plass? Kommer vel an på, var vel blant den "bedre halvpart" i klassen, og ble "headhunta" av enkelte bedrifter, flere i klassen som ble det også.

Men du bør være villg til å flytte litt på deg, selv måtte jeg flytte 5,5mil for å slippe å pendle hver morgen.

Edit i edit: For sakens skyld, så bor jeg i Nord-Trøndelag

 

Edit2: Fylket sitter på lister over de som blir lærlinger og er innenfor 3/5års regelen, og de gir ut de listene til bedrifter som ønsker.

Du blir automatisk plassert på lister hvis du er innenfor den regelen, hvs ikke tror jeg du må få ordnet dette manuelt.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Edit: Ueland: Riktig det du sier, men når du er innenfor de 3 lovsatte åra, så vil du ha flere rettigheter, og vil hå større sjangse for å få plass.

"The list" er 3 år for dem som ikke er lærlinger og 5 for oss som er lærlinger. Men er enig i det du sier om å flytte på seg, selv bodde jeg i rogaland, gikk på IKT i Vest Agder, og er lærling i Oslo, da snakker man flytting :)

Lenke til kommentar
Rare bedrfifter som ikke engang gir svar.. Tror du skal være glad du ikke havnet der. De kan ikke være mye seriøse..

Neon bedrifter sier jo ifra at man ikke får svar hvis man ikke blir tatt ut. Søker man et sted som ikke en gang har søkt etter folk er det da forståelig at dem ikke svarer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
=Øyvind= : Sweet, skal selv gå IKT-Drift på Heimdal neste år :D

Ok! :thumbup: Hvilken skole går du på nå da? Jeg går GK elektro på Ladejarlen.

 

 

Men hvordan tror dere det er med lærlingplasser i Trondheim da? Trenger vel ikke å flytte så langt da forhåpentligvis?

Lenke til kommentar
Rare bedrfifter som ikke engang gir svar.. Tror du skal være glad du ikke havnet der. De kan ikke være mye seriøse..

Neon bedrifter sier jo ifra at man ikke får svar hvis man ikke blir tatt ut. Søker man et sted som ikke en gang har søkt etter folk er det da forståelig at dem ikke svarer.

Det er vanlig å sende skriftlig svar på alle innkommende brev.

 

"Hei, vi har dessverre ikke mulighet til å ta inn IKT-lærlinger i år. " eller.no ville vært et typisk normalt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...