Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjekke om aircondition virker


ricmik

Anbefalte innlegg

Finnes det noen mulighet for å sjekke om airconditionen virker nå som det er så kaldt ute? Har ikke mulighet til å stå inne noe sted. Hva er de sikreste tegnene på at den virker? Er det dyrt å reparere hvis noe skulle være galt?

 

En annen ting er el-vinduene.. De er utrolig trege, må liksom alltid hjelpe de på vei opp og ned med hånda.. er dette noe som kan renses på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen mulighet for å sjekke om airconditionen virker nå som det er så kaldt ute? Har ikke mulighet til å stå inne noe sted. Hva er de sikreste tegnene på at den virker? Er det dyrt å reparere hvis noe skulle være galt?

Mistenker du feil på airconditionen siden du vil sjekke om den virker?

Generellt så bør man ligge unna ac'en siden det er gass som er kvelende og under trykk i systemet.

Lenke til kommentar

Er vel ikke stort mer enn sjekk av rem og sikringer du kan reparere selv, viser det seg å være feil utover påfylling av freon (eller hva man nå bruker idag) blir fort dyrt ja.

 

De vinduene dine er det heller ikke noe fasit på, kan være slitne motorer, eller treghet i vindusrammer eller mekanismen. Hvis du ikke er redd for litt skruing kan du jo demontere og rense/fette opp alle ledd og overføringer. Viktig å tenke på når du da setter det sammen igjen er at ikke noe er i spenn på noe vis, det er også en nokså vanlig årsak til trege vinduer. Det lønner seg og montere sammen løst og kjøre vinduet hele veien så du vet at det ikke går tregt noe sted på veien.

 

Dette blir altså fort noen timers mekking, og resultatet er ikke garantert...

Lenke til kommentar
Mistenker du feil på airconditionen siden du vil sjekke om den virker?

Generellt så bør man ligge unna ac'en siden det er gass som er kvelende og under trykk i systemet.

 

 

Har akkurat kjøpt meg "ny" bil.. Chevrolet G20 '88 mod.. En av kriteriene mine for å kjøpe bil denne gangen var at det skulle være med aircondition.. og da er det jo greit at den virker :)

 

Men da regner jeg med at jeg ikke får testa den før til sommeren.

 

.......

 

Takker for fint innlegg om ac/vinduer pcp160

Endret av ricmik
Lenke til kommentar
ricmik Skrevet 18/01/2005 : 09:10

Har akkurat kjøpt meg "ny" bil.. Chevrolet G20 '88 mod.. En av kriteriene mine for å kjøpe bil denne gangen var at det skulle være med aircondition.. og da er det jo greit at den virker 

Men da regner jeg med at jeg ikke får testa den før til sommeren.

 

Takker for fint innlegg om ac/vinduer pcp160 

;) hyggelig!

 

:D AC er jo dyr moro, ikke ofte man har bruk for det heller, men gud så "verdt pengene" det er de dagene man trenger det..!

Jeg vet dessverre ikke noen fornuftig sikker måte å teste ac på, du vil jo merke at tomgang synker litt idet du kobler inn, men det er liksom likevel ingen garanti for at du blir kald til sommeren. Ellers er det eneste jeg kan komme på litt avhengig av hvor du bor. Her i Oslo området vrimler det jo av oppvarmede P-hus, hvor du ville kunn fått en viss ide om tilstand...

Er det ødelagt er det dessverre som også Opus sier lite å gjøre med for oss :cry:

 

Forøvrig vet jeg at mange bruker AC hele året. Den kanskje største ulempen med AC er jo tørr luft, og dette kan man dra nytte av på regndager, dugg er ikke lenger noe tema. Forøvrig anbefales det av vedlikeholds- grunner også å kjøre AC noen minutter minimum en gang i mnd, året rundt for at ting ikke skal sette seg.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan det er på akkurat din bil, men tradisjonelt har litt eldre amerikanere hatt et veldig enkelt ac- system, hvor det er Freez eller ikke, alt eller ingenting, er det slik på din bil er kanskje ikke den så egnet for duggtørking. men det er jo bare å teste :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er på chevyvan med AC, men på de fleste andre biler brukes AC'n når varmeapparatet står i "defrost" posisjon. Altså når det blåser opp mot frontruta iallefall. Så det med at AC skal brukes litt nå og da for vedlikehold skjer vel automatsik, uten at man tenker over det.

 

Kan godt hende det er merket av på noen måte på varmeapparatet hvilke hakk som er aircondition og ikke.

 

Det er kanskje mulig å trykkteste systemet? Men det må kanskje noen profesjonelle gjøre

Lenke til kommentar

Takker for bra og informative innlegg!

 

Skal få sjekka ut dette så fort som mulig tenker jeg ;)

Må bare få bytta hjullageret på bakhjulet først... hmh

 

Håper bare at ACen virker ihvertfall.. Mimrer tilbake til når jeg var i Nederland i sommer... 32 grader i skyggen, kø på motorveien, og ingen skygge å gjemme seg i.. skal love dere at det var varmt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...