Gå til innhold

Høyre vil ha vin i Butikk


Anbefalte innlegg

Vin i butikk blir kampsak for Høyre

Måtte dette sette fart i liberalisering av norsk alkoholpolitikk, vi burde få både vin å sprit i matvarebutikker, men også kiosker og bensinstasjoner, hele døgnet.

Alkohol er en lovlig vare og skal ikke være neddynget med restriksjoner. :yes:

 

Og til avholdsfolket: 9 av 10 nordmenn har et fornuftig forhold til alkohol.

Dette er et stort flertall, noe alkoholpolitikken bør måles etter. :D

Vi skal selvsagt hjelpe dem som har rusproblemer, men på en annen måte enn ved å straffe ansvarsfulle mennesker!

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' date='16/01/2005 : 21:03']
Politikken bør settes etter samfunnsmessige vurderinger av konsekvensene.

Jepp, og konsekvensene av dagens politikk er: smugling, hjemmebrenning og en elendig drikkekultur.

Og det er du sikker på? Forskning har jo vist at økt tilgjenglighet gir økt bruk som gir økt misbruk.

Lenke til kommentar
' date='16/01/2005 : 21:03']
Politikken bør settes etter samfunnsmessige vurderinger av konsekvensene.

Jepp, og konsekvensene av dagens politikk er: smugling, hjemmebrenning og en elendig drikkekultur.

Min kommentar var til din '9 av 10'-logikk.

 

9 av 10 kan drikke og kjøre uten uhell, men vi lar ikke det styre promillegrensene heller. Det er de alvorlige konsekvensene når det først er uhell som er prsaken til de strenge grensene.

Lenke til kommentar
,16/01/2005 : 21:03]
Politikken bør settes etter samfunnsmessige vurderinger av konsekvensene.

Jepp, og konsekvensene av dagens politikk er: smugling, hjemmebrenning og en elendig drikkekultur.

Og det er du sikker på? Forskning har jo vist at økt tilgjenglighet gir økt bruk som gir økt misbruk.

Ærlig talt, se å få lagt det argumentet der på hylla!

Jeg burde ha rett til å kunne kjøpe meg en flaske vin på RIMI til maten dersom jeg ønsker det. Det er ikke min feil at andre ikke takler omgang med alkohol.

 

Det gamle tilgjengelighet/forbruk argumentet er en såkalt "etablert sannhet" som norsk alkoholpolitikk har bygd på alt for lenge.

 

Det er jo naturlig at forbruket vil øke med vin i butikk. Men hva så? Når man kan kjøpe en flaske vin på RIMI vil kanskje Ola og Kari nordmann tenke: Hvorfor ikke en flaske vin til middag? Er det noe galt med det?

Lenke til kommentar
,16/01/2005 : 21:03]
Politikken bør settes etter samfunnsmessige vurderinger av konsekvensene.

Jepp, og konsekvensene av dagens politikk er: smugling, hjemmebrenning og en elendig drikkekultur.

Min kommentar var til din '9 av 10'-logikk.

 

9 av 10 kan drikke og kjøre uten uhell, men vi lar ikke det styre promillegrensene heller. Det er de alvorlige konsekvensene når det først er uhell som er prsaken til de strenge grensene.

Ikke dumt sagt, men nå dreide diskusjonen her seg om vin i butikk.

 

jeg vil forøvrig si at det ikke er en nær sammenheng mellom tilgjengelighet/ forbruk og misbruk, men en nær sammenheng mellom folks egne, dårlige valg, og misbruk.

 

Hadde folk bare brukt hodene sine så kunne alkoholskader/ulykker vært en saga blott i dette landet.

Lenke til kommentar
Alkoholen blir jo ikke mer tilgjengelig. Den er tilgjengelig gjennom øl.

Nå vet jeg ikke hvordan kvinnene i slekten din er, eller om du har noen venninner over tjue. Men min mor, samt noen av mine venninner liker å ha vin til hverdags enkelte ganger. Ikke øl, men vin. Og det er klart, hvis man har vin i butikkene vil de oftere kunne bli fristet til å kjøpe ei flaske. Eventuelt en vinboks. Noe som resulterer i nettopp økt forbruk.

Lenke til kommentar
Alkoholen blir jo ikke mer tilgjengelig. Den er tilgjengelig gjennom øl.

Nå vet jeg ikke hvordan kvinnene i slekten din er, eller om du har noen venninner over tjue. Men min mor, samt noen av mine venninner liker å ha vin til hverdags enkelte ganger. Ikke øl, men vin. Og det er klart, hvis man har vin i butikkene vil de oftere kunne bli fristet til å kjøpe ei flaske. Eventuelt en vinboks. Noe som resulterer i nettopp økt forbruk.

Det er ikke økt forbruk som er problemet, men økt misbruk. Ellers er jeg lei av at samfunnet skal generalisere og hindre hele befolkningen i å få tilgang på alkohol fordi et mindretall ikke greier å si stopp.

Lenke til kommentar
Alkoholen blir jo ikke mer tilgjengelig. Den er tilgjengelig gjennom øl.

Nå vet jeg ikke hvordan kvinnene i slekten din er, eller om du har noen venninner over tjue. Men min mor, samt noen av mine venninner liker å ha vin til hverdags enkelte ganger. Ikke øl, men vin. Og det er klart, hvis man har vin i butikkene vil de oftere kunne bli fristet til å kjøpe ei flaske. Eventuelt en vinboks. Noe som resulterer i nettopp økt forbruk.

Trenger det å drikke vin til hverdags å være negativt?

Så lenge man drikker vin for å kose seg med det til hverdags så er det ingenting galt med det. Å drikke vin til hverdags er noe som kanskje er like vanlig i middelhavslandene som å drikke kaffe til hverdags hos oss. Ikke det at forbruket i Norge bør bli såpass høyt, men her snakker man om å lære seg drikkekultur.

 

Det er vell egentlig positivt å utjevne alkoholforbruket sitt: Istedenfor å slå seg på flatfylla hver Fredag og Lørdag, så kan man drikke et glass vin eller to for dag. Slik gjøres det nede på kontinentet. Nå har de sine alkoholproblemer der nede (hovedsaklig knyttet til helseskader og avhengighet) men det er en annen sak, de drikker til gjengjeld uten å bli "dritta".

Lenke til kommentar
Alkoholen blir jo ikke mer tilgjengelig. Den er tilgjengelig gjennom øl.

Nå vet jeg ikke hvordan kvinnene i slekten din er, eller om du har noen venninner over tjue. Men min mor, samt noen av mine venninner liker å ha vin til hverdags enkelte ganger. Ikke øl, men vin. Og det er klart, hvis man har vin i butikkene vil de oftere kunne bli fristet til å kjøpe ei flaske. Eventuelt en vinboks. Noe som resulterer i nettopp økt forbruk.

Det er ikke økt forbruk som er problemet, men økt misbruk. Ellers er jeg lei av at samfunnet skal generalisere og hindre hele befolkningen i å få tilgang på alkohol fordi et mindretall ikke greier å si stopp.

Helt enig! :thumbup:

Endelig en som forstår hva jeg skal fram til

Lenke til kommentar
Det er ikke økt forbruk som er problemet, men økt misbruk.

 

Jeg tror ikke det er så lett som så. Et eksempel kan være at alkoholen ikke bare skader den som drikker det. Barn blir urolige når mor og far drikker et glass for mye. Noe som vil skje oftere hvis dette går igjennom via det jeg nevnte ovenfor ang vin til hverdags.

 

Ellers er jeg lei av at samfunnet skal generalisere og hindre hele befolkningen i å få tilgang på alkohol fordi et mindretall ikke greier å si stopp.

 

Hindre hele befolkningen? Vel, det er ikke alle som vil at vin skal selges i butikkene. Så en hel hop av de du nevner ser helst at de blir hindret.

 

edit; omformulering.

Endret av kag
Lenke til kommentar
Det er ikke økt forbruk som er problemet, men økt misbruk.

 

Jeg tror ikke det er så lett som så. Et eksempel kan være at alkoholen ikke bare skader den som drikker det. Barn blir urolige når mor og far drikker et glass for mye. Noe som vil skje oftere hvis dette går igjennom via det jeg nevnte ovenfor ang vin til hverdags.

 

Ellers er jeg lei av at samfunnet skal generalisere og hindre hele befolkningen i å få tilgang på alkohol fordi et mindretall ikke greier å si stopp.

 

Hindre hele befolkningen? Vel, det er ikke alle som vil at vin skal selges i butikkene. Så en hel hop av de du nevner ser helst at de blir hindret.

 

edit; omformulering.

Da vil jeg heller stille spørsmål om hvorfor foreldrene drikker for mye. Det er det som er problemet her, at de drikker for mye, ikke at de får enkel tilgang på alkohol. Bare spør de som f.eks. har vokst opp i et hjem preget av alkoholmisbruk. De fleste vil nok si at uansett hvor dårlig det sto til med både penger og tilgang på alkohol, så greide foreldren(e) å skaffe alkohol. De som er helt innstillt på det, greier som oftest å skaffe alkohol uansett, gjennom lovlige eller ulovlige kanaler.

 

Det at det finnes hjem som er preget av alkoholmisbruk er ikke grunn nok til å nekte de aller fleste nordmenn som takler omgang med alkohol å kjøpe seg en flaske vin i butikken på hjørnet.

Lenke til kommentar

Dette er tilgjengligheten jeg ønsker meg.

 

At the Greenwood Hotel Drive Through Bottle Shop we stock an enormous selection of local and imported wines, ales and spirits.

 

Park and browse - you can now enjoy the comfort of our fully enclosed drive through.

 

Opening hours:

Monday 11am - 10pm

Tuesday 11am - 11pm

Wednesday 11am - 11pm

Thursday 11am - 11pm

Friday 11am - 12am

Saturday 10am - 12am

Sunday 10am - 10pm

 

Hvem er det som sier amerikanerne er dumme?

Det er holdnigen til alkohol som må forandres,ikke begrensning av tilgjenglighet.

Lenke til kommentar
Dette er tilgjengligheten jeg ønsker meg.

 

At the Greenwood Hotel Drive Through Bottle Shop we stock an enormous selection of local and imported wines, ales and spirits.

 

Park and browse - you can now enjoy the comfort of our fully enclosed drive through.

 

Opening hours:

Monday 11am - 10pm

Tuesday 11am - 11pm

Wednesday 11am - 11pm

Thursday 11am - 11pm

Friday 11am - 12am

Saturday 10am - 12am

Sunday 10am - 10pm

 

Hvem er det som sier amerikanerne er dumme?

Det er holdnigen til alkohol som må forandres,ikke begrensning av tilgjenglighet.

god tilgjengelighet det derre ja, men 21 årsgrense på alkohol er helt hull i hodet og det er det de har der borte.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Da vil jeg heller stille spørsmål om hvorfor foreldrene drikker for mye. Det er det som er problemet her, at de drikker for mye, ikke at de får enkel tilgang på alkohol.

 

Ja, jeg er enig i det du sier. Problemet er at det drikkes for mye. Et problem krever en løsning, og mulig løsning her for å få bukt på dette problemet er jo å la vær å gi den økte tilgjengeligheten til å begynne med.

 

Det at det finnes hjem som er preget av alkoholmisbruk er ikke grunn nok til å nekte de aller fleste nordmenn som takler omgang med alkohol å kjøpe seg en flaske vin i butikken på hjørnet.

 

Vet ikke om det nødvendigvis er pga andres problem med alkohol at folk flest som er i mot, er i mot. Må vel heller være å forhindre at flere får problemer med det, som er årsaken. Den økte tilgjengeligheten som nokså sannsynelig vil resultere med den hverdagslige vinfalsken jeg var inne på tidligere, kan hos enkelte resultere i at den sjeldne hverdagslige vinflasken blir meget eller konsekvent hverdagslig. At det ikke er mange tusen det er snakk om på landsbasis går jeg med på. Men det er en unødvendig økning for andres glede.

 

Det er vel her partene står delt. Noen mener det er verdt det, andre ikke. Tror uansett vi ikke vil komme lengre med dette her inne, og får vel bare heie på de politikerne som representerer våre politiske syn når denne saken kommer opp.

 

- Litt OT, bare for å si litt hvor jeg står.

 

Jeg er nokså konservativ av meg når det kommer til alkohollovgivning, og sånn som det er i statene med enogtjueårsgrense kunne jeg godt ha tenkt meg her i Norge også. Samt, når det kommer til hva som selges i butikkene hadde jeg optimalt sett for meg at alt alkoholsalget hadde blitt tatt over av polet eller eventuelt ølutsalg slikt jeg vet det finnes enkelte av oppe i nordnorge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...