Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren fusker i svinger


Anbefalte innlegg

Faren min har en Volkswagen Caravelle 1989, med 112 hesters bensin-motor.

 

Det har vært en grei bil, har hatt den noen år, men det siste året har den vært litt sjabby til tider. Motoren har det med å stoppe, for så å starte før tenninga slår seg av... Av og til slår den seg også helt av, og vi sliter med å få motoren på igjen. Det er jo i og for seg ikke normalt, men det som gjør det enda mer spesielt er at det skjer nesten bare i venstresvinger, og KUN når det er vått ute :hmm: Har liksom aldri vært borti noe lignende.

 

 

Litt ekstra om bilen:

Den har automatgir, en slags superservo, har hatt håndgass og heis inn sidedøra. Har aldri vært noe problembarn, men det skiftet sånn over natten :hrm:

 

Bilen har vært på lisensiert(heter det det?) Volkswagen-verksted, men de fant ikke noe, skjønt de finner ikke noen feil om du bare leverer inn karosseriet...

Har også vært på et verksted som tilhører Mekonomen, men de fant heller ikke noe, var visst ikke helt sikre på hva de lette etter. Det virker som om det er snakk om en overspenningsfeil, og vi har prøvd å legge poser rundt alt som kan legges poser rundt.

 

Jeg har aldri brydd meg så mye om pappa sin bil, men siden den nå muligens blir vår skyss til The Gathering i påsken, fant jeg ut at jeg må finne ut noe :p

 

Noen som har den minste peiling på hva som kan være feil? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si det dær...

 

Jeg hadde engang en boble hvor motoren kveltes hver gang jeg bremset... Selv om jeg klutsjet og greier. Det viste seg etter masse "sette-seg-ned-på-plenen-med-verkstedshåndboka-i-fanget-og-skiftnøkkelen-i-handa" at det var forgasseren/luftinntaket som var løst, slik at den tippet frem på grunn av nedbremsingskraften. Motoren fikk derfor for mye luft og for lite bensin.

 

Ergo, sjekk at alt sitter fast! :D

 

Dette kan også være en elektrisk feil, hvor en kabelklemme eller en kobling ikke er helt bra. Det er bare å feilsøke. De fleste feil kan "simuleres" i garasjen.

Lenke til kommentar
er det 2.1 Injectionmotoren??

Ja det er det...

okey, da snakker vi litt problemer her.

 

Hvis det er slik at motoren dør i svinger (krengning) og våt vei(møkk og salt), så vil jeg annta det er en dårlig jordings-forbinnelse et sted faktisk.

 

Batteriet på disse bilene sitter under setet over venstre framhjul. Ta opp og sjekk etter irring ol. Finner du mye irr, løsne klemmene fra batteriet, få vekk møkka, og sjekk hvordan Jordingsforbinnelsen ser ut. (batteriet sitter ofte løst inni der, og da vil det kunne bevege seg i svinger, derfor nevner jeg dette.)

 

Hvis derimot batteriet og alt der inne ser flott og fint ut, så ville jeg ha kommet meg til tennnings-modulen (også kalt "hjernen") og coilen, å sjekket jordingen på disse enhetene. Merk deg tilstanden til pluggkabler, og spesielt den som går fra coil til Fordelerlokk. Mulig den gniser mot noe metall, og jorder hele dritten i høyresvinger?

 

Ville uansett sjekket ALT som har med tenning og jording å gjøre. Til og med rundt rattstang ol, da det er en del ledninger og slikt der også.

 

men, hvordan stopper den? Med en gang det svinges på rattet? selv om du står stille? Eller tar det litt tid før den stopper?

 

Blir mange spørsmål dette men... :innocent:

 

Lykke til enn sålenge ;)

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar

Nei altså, det er bare når bilen har fart og det skjer i venstresvinger. Det kommer helt an på hvor vått det er, når dette skjer. Motoren blir liksom død, du hører at den liksom slår seg av og mister all motorkraft, men noen ganger starter den igjen og får dra-kraft før den kveles helt...

 

Skal sjekke :) Takk for tipsa..tror de har sjekka rundt ratt-stanga, men man vet jo aldri, de som gjorde det ser ikke feil om du leverer inn siste hele tennpluggen din og sier at bilen som du "bare kjørte i grøfta med" ikke funker... :p

Lenke til kommentar
Nei altså, det er bare når bilen har fart og det skjer i venstresvinger.  Det kommer helt an på hvor vått det er, når dette skjer. Motoren blir liksom død, du hører at den liksom slår seg av og mister all motorkraft, men noen ganger starter den igjen og får dra-kraft før den kveles helt...

 

Skal sjekke :) Takk for tipsa..tror de har sjekka rundt ratt-stanga, men man vet jo aldri, de som gjorde det ser ikke feil om du leverer inn siste hele tennpluggen din og sier at bilen som du "bare kjørte i grøfta med" ikke funker... :p

 

 

okey, da kan vi hvertfal si det er elektrisk! Bensintilførsel kutter ikke sånn.

 

Det er nok en del som sitter utsatt til for møkk(hjulbrønner). Når så en liten g-belasting og litt møkk kommer, så brytes en forbinnelse til coil. Sjekk coilen og der den får spenning fra nøye.

 

Lykke til

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

vi hadde en helt lik bil med samme motor en gang. og vi hadde masse problemer, nesten alt som kunne skifstes gikk istykker etterhvert. vi mistet også oljetrykket på slutten og måtte kjøre på en tykk racing olje. elektronikken som styrer tomgang og slikt tok også kvelden, så den hadde et enormt turtall på tomgang. ikke akkurat problemfri bil det der nei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...