Gå til innhold

Gå videre etter END++


Anbefalte innlegg

Fedora:

 

Når jeg har rulla helt ned på f.eks. $man rm , så stopper det med END nederst. Ikke en gang Ctrl-C får meg ut av det vinduet. Hvordan går jeg videre?

 

Jeg skulle gjerne startet Mozillla. Har lagt inn Firefox. Å dobbelklikke på denne fila /usr/lib/mozilla-1.6/run-mozillla.sh funker ikke. Skjer ingenting, jeg har kjørerettigheter. Hvordan starter man programmet?

 

Bruker man apt for å installere rpm-er? Jeg ser det står noe om det i faqene, men skjønner ikke hva dere mener. Så hvis jeg f.eks. har lastet ned opera.rpm, så installerer jeg det med apt-get install opera.rpm? Må jeg ikke fortelle hvor den skal finne fila? Da jeg skrev apt-cache search opera spytta den ut masse programmer som ikke har noe med nettleseren å gjøre tror jeg.

Endret av Dovrebanen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Køyrer ikkje fedora sjølv, men kan prøve å svare på spørmålet om mozilla :yes:

 

.sh filer kan køyrast fra ein terminal dersom du spesifiserar ./ foran fila, altså ./filnavn, husk at du må stå i katalogen der fila finnast.

Sidan du har installert mozilla, skulle ein tru at du kun trengte å skrive "mozilla" ("mozilla-firefox" for firefox) i ein terminal for å starte programmet.

 

Håpar dette var litt til hjelp :yes:

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Takker, nå skjønner jeg hvordan man kjører .sh-filer.

 

Et nytt spørsmål da: Jeg prøver å installere Java (SDK). Følger denne http://www.fedorafaq.org/custom_java.html.

$ sh jdk-1_5_0_01-linux-i586-rpm.bin

// så kommer real lisensavtale

Unpacking...

Checksumming...

0

0

Extracting...

UnZipSFX 5.42 of 14 January 2001, by Info-ZIP ([email protected]).

inflating: jdk-1_5_0_01-linux-i586.rpm

feil: can't create transaction lock

 

Done.

 

Hva kan denne feilen komme av? Jeg bruker ikke fila noe annet sted, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Fedora:

 

Bruker man apt for å installere rpm-er? Jeg ser det står noe om det i faqene, men skjønner ikke hva dere mener. Så hvis jeg f.eks. har lastet ned opera.rpm, så installerer jeg det med apt-get install opera.rpm?

Ja du kan bruke apt til å installere rpm'er, men du skal ikke laste ned rpm'en først. Dette gjør apt for deg....

 

Forsøk:

apt-get install synaptic

 

Når denne er ferdig så finner du Synaptic Package Manager under Applications menyen din (system settings). Dette er et grafisk grensesnitt for apt, som gir deg oversikt over hvilke pakker som er installert og hvilke som ikke er. Når du så skal installere en pakke så høyreklikker du på den, velger "mark for installation" og trykker "apply" oppe i menyen.

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar
Bruker man apt for å installere rpm-er? Jeg ser det står noe om det i faqene, men skjønner ikke hva dere mener. Så hvis jeg f.eks. har lastet ned opera.rpm, så installerer jeg det med apt-get install opera.rpm? Må jeg ikke fortelle hvor den skal finne fila? Da jeg skrev apt-cache search opera spytta den ut masse programmer som ikke har noe med nettleseren å gjøre tror jeg.

For å installere en rpm skriver du "rpm -ih opera.rpm" for nyinstallering eller "rpm -ihU opera.rpm" for oppgradering. apt-get bruker du for å installere fra nettet.

Lenke til kommentar

man er relativt likt som less og more: Trykk q for å avslutte.

 

 

Du kan øve deg litt med less. Finn en tekstfil og skriv less tekstfilen.

 

Du trykker / for å søke. Når du har funnet et treff, trykker du n for å finne neste treff.

 

 

Du kan også øve deg litt med vi /en tekstredigerer). Der avslutter du ved å skrive :q og du lagrer ved :w

 

For å lagre og så avslutte, skriver du enkelt og greit :wq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...