Gå til innhold

Nybegynner hjelp please:)


Anbefalte innlegg

Hei, som dere har skjønt så er jeg ganske blank på linux.

Men jeg har par enkle spørsmål som dere sikkert har hørt før når det gjelder terminal i redhat.

 

Jeg har 25 filer som har filnavn numeretisk. Dvs. filene heter test1, test2, test3, test4 etc. Hvilken kommando skal jeg bruke for å liste opp filene test12 til test23?

 

hva slags lenker (link) finnes i linux, hva er en lenke i linux sammenheng, hva skiller disse lenkene fra hverandre og hva er ulempen med harde lenker?

 

Hva er kommandoen for å se inode nummer?

 

Takk på forhånd, håper noen gidder å svare på disse simple spørsmålene ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første, les om regex. (bash støtter regex direkte. noe a la "ls test[12-23]" kan hende virker (lenge siden jeg brukte regex sist)

 

nr 2.. hard link og soft link. hard link er to referanser til samme fil (samme fysiske plassen på harddisken), mens soft links er en psuedo-fil som peker til den virkelige filen. Hard links har mange begrensninger, så soft links blir som oftest brukt

 

3.. no idea

Lenke til kommentar

Hvilket fag er det du skal levere oppgaver i da? :hmm: Jeg hadde nok forlangt litt mer utfyllende svar enn de du har fått så langt, men dersom det kan være utgangspunkt for at du finner skikkelig ut av ting, er det vel greit.

 

M.

 

(Beklager dersom du virkelig lurte på dette av eget initiativ, men det er litt påfallende nybegynnerspørsmål....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...