Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

prosjekt om normandie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opptakten

Sommeren 1943 hadde tyskland fortsatt kontroll over alle de europeiske områdene de hadde okkupert i løpet av 1939 til 1941. Mesteparten av de landområdene de hadde tatt fra Sovjet og i Nord-Afrika hadde de og fortsatt kontroll over. Hitler bomba Storbritannia hver natt i måneder, heldigvis for britene stoppa tyskland angrepene sine noen få uker før de var villige til å kaste inn håndkledet. Tyskerne hadde god økonomi i disse tidene, bedre en både Storbritannia og Sojvet, utenom tanks- og kampflyproduksjon. Det så ut som det skulle gå Hitlers vei.

 

Planene blir utviklet

Siden 1942 ville Sojvet gjerne at USA og Storbritannia skulle starte krig i vest slik at det kunne lette på den hardt pressede Røde Arme. Men på det tidspunktet var det ikke mulig, hæren til Amerika var enda i oppbygningsfasen, og fartøyene som trengtes for å frakte utstyr og soldater over den engelske kanal var ennå ikke bygget. Storbritannia hadde allikevel begynt å tenke på hvordan de skulle komme seg tilbake på det franske fastlandet etter de måtte trekke seg tilbake fra Dunkirk i 1940. Rett etter at Hitler ærklerte krig mot USA i desember 1941 begynnte de og å tenke ut planer. På tross av tekniske vanskeligheter dette ville føre med seg så så de etter å få igang en invasjon helst i 1943, men kanskje til og med i 1942. Etter uenigheter mellom Storbritannia og USA om hvem skulle lede operasjonen falt valget på amerikaneren Dwight Eisenhower som senere skulle bli president. For å utvikle en plan for hvordan de skulle gå fram ble det oppretta en gruppe som skulle ta seg av dette.

 

På bilde til høyre er Josef Stalin, Franklin Roosevelt og Winston Churchill under Teherankonferansen

 

Eisenhower og planleggingsgruppen sin kom opp med to eventuelle planer, kalt Sledgehammer og Roundup. Britene tok imot den ene, Roundup, under tvil. Det ble holdt mange møter mellom De Tre Store, den viktigste var Teheran-konferansen. Den ble holdt i Irans hovedstad Teheran og varte fra 26. november til 1. desember i 1943. Her møttes Churchill, Roosevelt og Stalin for å diskutere krigen i vest-europa sammen med militære rådgivere.

Her ble den endelige planen utarbeidet, Operasjon Overlord ble kodeordet dens, og det ble bestemt at den skulle gjennomføres i mai 1944. Men de hadde problemer med å skaffe de nødvendige landingsfartøyene, så en ny dato ble satt; 5. juni.

 

Operasjon Overlord

Før invasjonen hadde Britene og Amerikanerene testet ut landingssonene og hadde vert svært obs på været. For at landgangen skulle kunne gjennomføres måtte det være fullmåne, slik at vannstanden skulle være riktig og at det ikke skulle bli helt mørkt. Planen var at landgangen skulle skje den 5. Juni 1944, men på grunn av dårlig vær bestemte de seg for en utsettelse. Etter 24 timer sa Eisenhower ”OK, let’s go”. Værforholdene var ikke bra denne dagen heller, men Eisenhower ville ikke vente helt til neste fullmåne. Denne bestemmelsen hjalp med å lure tyskerne, for de hadde ikke forventa et angrep i slikt vær, så mye som at Rommel reiste hjem for å feire sin kones 50-årsdag. Mange tusen menn skulle senere den morningen lande på strendene i Normandie, de kalte dem Sword, Juno, Omaha, Utah og Gold. Det var og fallskjermjegere og soldater i glidefly som skulle lande på andre plasser øst og vest for strendene.

 

Tysklands forsvar langs den franske kysten

Når USA kom inn i krigen i desember 1941 ble Hitler redd for et Amerikansk angrep i vest. For å roe ned nervene, og styrke forsvaret beordret Hitler at det skulle bli bygget en ”vegg” ved kysten av Frankrike. Dette enorme prosjektet ble startet i 1942, men var enda ikke helt ferdig i 1944. Denne ”veggen” bestod for det meste av minefelt, murvegger, bunkere, og beskyttet artilleri.

 

her ser dere hva jeg har skrevet til nå, er det noe som er totalt galt der?

Endret av henrik007
Lenke til kommentar
her ser dere hva jeg har skrevet til nå, er det noe som er totalt galt der?

En ting er feil og det er at det meste av det det er Ctrl+c og litt omskriving. Start på nytt uten copypaste.

 

Hadde selv samme emne i 9. Og jeg synes at jeg har lest mye av det samme som du har skrevet her et annent sted.

 

BTW: Hvis min hukomelse er gått i dass og du har skrevet alt sammen selv så ikke drep meg av den grunn :dontgetit:;)

Lenke til kommentar
her ser dere hva jeg har skrevet til nå, er det noe som er totalt galt der?

En ting er feil og det er at det meste av det det er Ctrl+c og litt omskriving. Start på nytt uten copypaste.

 

Hadde selv samme emne i 9. Og jeg synes at jeg har lest mye av det samme som du har skrevet her et annent sted.

 

BTW: Hvis min hukomelse er gått i dass og du har skrevet alt sammen selv så ikke drep meg av den grunn :dontgetit:;)

nei, har ikke copypaste noen ting, men selvfølgelig skrevet om(eller med egne ord som lærerne kaller det). du kan jo selv sammenligne

 

og en ting til: selvfølgelig har du lest det selv, kan ikke bare finne opp ting:)

 

her er kildelisten min

http://ddagen.tripod.com/forberedelsene.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Normandy

http://home.online.no/~ro-w/normandie/

http://www.militaryhistoryonline.com/wwii/dday/prelude.aspx

http://www.britannica.com/normandy/week1/buildup.html

 

 

Masse skrivefeil. Er det muntlig, greit nok, men skal dette leveres inn, bør du være forberedt på mange røde streker.

det er nok masse skrivefeil ja

Endret av henrik007
Lenke til kommentar
På bilde til høyre er Josef Stalin, Franklin Roosevelt og Winston Churchill under Teherankonferansen

 

Tror nok dette er noe copy paste ja. Burde skrive det om endel før du leverer det inn, stadig flere og flere lærere lærer seg å google.

 

Ellers så er det veldig bra. Kanskje ta med litt mer inngående om kanskje taktikk, hvordan landgangen ble møtt av tyskerne osv. Ser ikke at D-day er nevnt noe sted, burde vel også nevnes.

Lenke til kommentar
På bilde til høyre er Josef Stalin, Franklin Roosevelt og Winston Churchill under Teherankonferansen

 

Tror nok dette er noe copy paste ja. Burde skrive det om endel før du leverer det inn, stadig flere og flere lærere lærer seg å google.

 

Ellers så er det veldig bra. Kanskje ta med litt mer inngående om kanskje taktikk, hvordan landgangen ble møtt av tyskerne osv. Ser ikke at D-day er nevnt noe sted, burde vel også nevnes.

javel? sier du det bare på grunn av den lille setningen du har sitert? Er enig at noe ligner på det som står på noen av sidene i kildehenvisningen min, men ikke likt, altså ikke noe copy-pasteopplegg. uansett, du ser kankje at 3 av 5 av kildene mine er engelske, går ikke med copy-paste da.

 

og ja, ville bare sei at dette er ca 1/4 av hvordan hele oppgaven vil bli

Lenke til kommentar

Poenget var at det kan se ut som copy paste når man har underteksten til et bilde uten bildet, men dette kan være fra oppgaven din og :)

 

Ta med noen smådetaljer og, lærere elsker det, slik at man får en: "Nei, det visste jeg ikke"

 

Hitler bomba Storbritannia hver natt i måneder, heldigvis for britene stoppa tyskland angrepene sine noen få uker før de var villige til å kaste inn håndkledet. Tyskerne hadde god økonomi i disse tidene, bedre en både Storbritannia og Sojvet, utenom tanks- og kampflyproduksjon. Det så ut som det skulle gå Hitlers vei.

Bytt ut Hitler med Luftwaffe og forklar gjerne hva Luftwaffe var. Mener at angrepene kom mest om natten. Bytt gjerne ut Storbritannia med Britiske byer. Aldri lest noe sted at England var nær ved å overgi seg? Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det ikke mulig å vinne krigen for Tyskland etter 1943. Det sies at Hitler tapte krigen allerede da han gikk til krig mot Sovjet. (Samme feilen som Napoleon gjorde)

 

Siden 1942 ville Sojvet gjerne at USA og Storbritannia skulle starte krig i vest slik at det kunne lette på den hardt pressede Røde Arme. Men på det tidspunktet var det ikke mulig, hæren til Amerika var enda i oppbygningsfasen

Storbritannia var allerede i krig med tyskland, det Sovjet ønsket var et økt press fra vest fra GB og at USA involverte seg.

 

Dwight Eisenhower - Supreme Allied Commander.

 

for de hadde ikke forventa et angrep i slikt vær, så mye som at Rommel reiste hjem for å feire sin kones 50-årsdag

Mener å huske at Rommel(The desert fox) ikke hadde noe med forsvaret å gjøre på denne tiden. Han falt i Hitlers unåde og ble henrettet en stund etter attentatet som slo feil.(husker ikke helt når)

 

Mulig jeg er litt pirkete, men rett skal være rett :yes:

Lenke til kommentar

tusen takk for tipsene!

ja, jeg vet hva stalin ville, men jeg har visst ikke klart å uttrykke det riktig :)

 

jo, Rommel var med.

 

og, den original bildeteksten er: Joseph Stalin, Franklin Roosevelt, and Winston Churchill at the Tehran Conference, 1943

Endret av henrik007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...