Gå til innhold

Kjøpe PC-deler, bygge!


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ny her, fint community dere har. :yes:

 

Jeg skal kjøpe meg noen PC-deler, så bygge en pc av delene. :D

Men jeg har ikke så mye peiling på Hardware, jeg vil heller kalle meg selv en Software Geek. :tease:

 

Så jeg trenger litt tips her... :hmm:

 

Her er en link til et Word dokument jeg har laget, det er en liste på deler jeg kunne tenkt meg. Jeg prøver å holde meg under 16000kr (Studielån... Roflmao!).

Jeg håper at noen hjelpsomme "experter" her på forumet vil lese igjennom min handleliste og sjekke om alt i alt er kompitabelt (Om delene passer/fungerer sammen). Jeg tar også imot tips om eventuelle lignende produkter som er bedre men ikke har en overdrevet høy prisforskjell.

Jeg har ingen planer om å drive med overklokking.

Jeg valgte et såpass hardcore hovedkort fordi da kan jeg oppgradere i fremtiden uten og bytte det ut. :ermm:

PC'en skal brukes til gaming og multimedia... Seff! Hva ellers skal jeg med det GFX-Kortet. :dribble: (Jeg trenger ikke skjerm, har 2 stk fra før.)

 

Helt enkelt, trenger bare hjelp til å verifisere at alt i alt er kompitabelt og om det finnes andre komponenter med lik eller meget lik ytelse til priser som ikke er mye høyere. (Feks en bedre minnetype til 100-200kr mer.)

 

En ting til mens jeg først er i gang, er det bare å sette denne på håndlette så fungerer den?

 

En annen viktig ting jeg glemte i nevne:

GFX-Kortet er ikke av AGP-Type, men PCI-Express. Det er også en grunn til at jeg valgte det hovedkortet. Jeg lurer på om den PSU'en jeg har valgt støtter de visstnok spesielle pluggene med forskjellig antall pins fra andre vanlige hovedkort.

Jeg er ikke sikker på om jeg snakker rett, men jeg vet i hvert fall at det er noe spesielt med det hovedkortet (Noe med pins og volt tror jeg). Så jeg ber deg som eventuelt hjelper meg å være nøye når du sammenligner.

 

En ting til! :)

Det står på Microplex at den PSU'en er litt større enn vanlige, men er likevel lagd for ATX. Passer det toweret, hovedkortet og PSU'en sammen?

 

-Takk på forhånd! :innocent:

 

Tusen takk Chris88, for raskt svar. Er ikke bare jeg som gror om natten ser jeg. :thumbup: Chris, jeg skjønte ikke helt det der med den antistatiske armlenka, trenger jeg noe mer deler? Andre alternativer? :whistle:

Endret av Sc0RpIoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, velkommen til forumet. :yes:

 

Oppsettet ditt virker helt knall. Meget saftig maskin du har satt opp der, ja. Etter mitt syn skal det oppsettet passe ganske bra sammen. Usikker på ram forholdene med hk, men jeg tror de problemene de hadde med ram tidligere er fikset på 939.

Det er vel ingen større behov for bedre minnetype, men det kan være greit å slå til på en som man kan ha en god stund. Corsair/OCZ muligens o.l.

 

Angående det med antistatisk armlenke må du koble til en evt. jording. Den kan også monteres på kabinettet. Bare dumt at festet har en slik krokodille munn. Man må jo begynne å teipe osv, dårlig påfunn. :hmm:

Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til forumet!

 

Det ser jo ut som en heftig maskin det der. Jeg er ikke sikker på hvordan Twinmosminnet passer til det hovedkortet, men hvis du ikke har planer om å overklokke er nok value-RAM fra f.eks OCZ eller Corsair et trygt valg. Gå for 2*512 MB i stedet for 1*1024 pga noe høyere ytelse med dual channel.

 

Og trenger du DVD-spiller i tillegg til DVD-brenner? Den DVD-brenneren er forresten temmelig dyr, jeg ville heller valgt f.eks NEC ND-3520.

 

Pass på at du får en Athlon 64 "Winchester", den avgir noe mindre varme og er bedre egnet til klokking, hvis det skulle være aktuelt. Det er i utgangspunktet ingen forskjell i ytelse på Winchester og Newcastle.

 

Strømforsyningen skal passe i kabinettet, den er bare lengre i dybden enn en vanlig ATX-PSU.

Lenke til kommentar

Som sagt får man jo dual-channel med socket 939 og det er jo en liten fordel, da får man doblet minnebåndbredden. Billigere er det vel også med 2 x 512mb minne. Du kan alltids skjekke ram kompabilitet på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet.

 

Winchester, ja, de skal være skikkelig gode klokkere. Har en kompis som klokket en slik en fra 2,0 til 2,6ghz med vanlig luft, men han kjører 2,5 for stabilitetens skyld.

Lenke til kommentar

Trenger også noe jeg kan fjerne/holde unna statisk elektrisitet når jeg skal mekke på pc'en. ??? :ermm: Kjekt å ha når jeg skal bygge pc'en....

 

Tastatur/mus edit: Jeg fant et tastatur og en mus jeg vil ha, ikke bulkete form og den har lite ekstraknapper eller ingen: http://uk.europe.creative.com/products/pro...ct=10104&nav=21 :)

 

Edit:

Leste noe om Hovedkortet: 2 stk PCI-E kontakter for dobbel skjermkortløsning (skjermkortene må ha SLI støtte og være identiske). Dette vil gi en ytelsesøkning på oppmot 100% fremfor enkel grafikkortløsning. Ved bruk av kun et skjermkort kan alle PCI-E skjermkort brukes. Betyr det at jeg kan ha 2 GFX-kort på 1 skjerm å få mer ytelse? :dribble: Kanskje når det kortet begynner å bli litt gammelt kan jeg kjøpe et identisk kort til som oppgradering???

 

Listen er OPPDATERT! ;)

Er den nye rammen kompatibel?

Endret av Sc0RpIoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...