Gå til innhold

Innstallere win98 på gammel toshiba laptop


sverreco

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba sattellite 4010cdt fra ca 1998, og fikk i oppdrag fra tanten min om å gjenopprette den, siden den begynte å bli seriøst treg. Først brukte jeg cden fra toshiba som skulle gjenopprette pcen. Den formaterte FØRST, så fant den ut at cden er for gammel (sikkert i følge systemklokken). Når jeg starter pcen uten cd/diskett inni, står det bare TOSHIBA, deretter "missing operating system". Med cden fra deg blir skjermen svart, og det står en markør (en sånn: _) litt nedpå skjermen. Dette er alt som skjer. Med bootdisk skjer det samme.

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg må få den klar asap!

 

Sverre

 

PS: Det er ikke noen tilgang til BIOS der jeg hadde kunnet stille systemklokken tilbake til 1998.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ikke *sikker*, men hvis du tar ut det vanlige, store batteriet samt det lille batteriet som bl.a. styrer biostiden, og så setter inn moroa igjen etter en fem minutters tid, så tror jeg du er tilbake i '98-tid. :)

 

 

edit: istedetfor å installere win98, er det ikke bedre å legge inn en lettkjørt linuxvariant som ikke har alle sikkerhetsbristene til gode, gamle win98? hør med din tante, hvis hun bare surfer på nett, skriver dokumenter og sjekker mail, så burde ikke overgangen være uoverkommerlig.

Endret av elcash
Lenke til kommentar

prøv Thoshiba Iris

eller Thosiba Nordic

 

You can access the CMOS/BIOS System Setting screen using one of the following methods and the availability of the option on your computer model

 

Press the escape (ESC) key while powering on the computer. The system prompt to "Check system press F1." Pressing the F1 key will activate the System Setup (BIOS).

Restart the computer in MS-DOS mode and type C:\DOS\TSETUP

Boot from the Companion disk and choose "Setup your Computer" from the menu. Go to Start>Programs>Toshiba Utilities>Toshiba Hardware

Within System Setup find the Boot Priority Field and change the choice to following:

Boot Priority = CD-ROM > FDD > HDD (Remember that the default setting for Boot Priority is FDD > HDD > CD-ROM

Press the END key to save the changes and exit. The computer will attempt to reboot from the CD-ROM drive first. If there is no CD in the CD Rom drive it will then attempt to boot normally which is FDD > HDD

Insert the Bootable CD and restart the computer. Follow the instructions to complete the Recovery process.

When completed you will be prompted to restart the computer and you will then complete the Windows reinstall and software setup.

Lenke til kommentar

elcash: Stort batteri: check, men hvor f er det lille? Inni seff. Men tør ikke gå inni. Er ikke så kompetent.

ElctriX: Iris funker sikkert, men vet ikke hva jeg skal spørre om... Samme med Nordic.. Kom inn i cmos/bios, men kan ikke stille klokken sånn.

 

Kan noen hjelpe meg å spørre Iris et bra spørsmål?

Lenke til kommentar

OK, du gjør følgende:

 

1: Gå å lei deg tilbake til fremtiden II.

2: Kjøp en holografisk 3D-twinkorigulator fra den femte dimensjonen.

3: Bruk en mikrobølgeovn, skru ut mikrobølgeelementene og fasevend dem i anretning av holografiske 3D-twinkorigulatoren ( du kan også bruke en vanlig TV isteden for en 3D-twinkorigulator. )

 

4: Sett i tilbake til fremtiden II, og snakk i kor med proffessorn, mens du skrur mikro'n på 1000W, husk å helle vann på TV når du gjør dette.

 

Da vil kondensforholdet bli absorbert av mikrobølgende, og danne en dimensjonell hinne, hvorav proffessoren i Tilbake til fremtiden II vil komme ut av TV'en din, slik at han da kan hjelpe deg å bygge en tidsmaskin slik at du kan dra tilbake i tid og installere Windows 98 i 1998.

 

PS, det er viktig å ha på nøyaktig 1000W, jeg hadde den på 900W og ble forvandlet til prinsessen i Super Mario. Jeg har ikke kunnet vise meg ute blandt folk siden.

 

:D

 

( sorry , kjedet meg )

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...