Gå til innhold

Strømningsmålinger i beste Skrue stil.


Shepherd

Anbefalte innlegg

Etter en diskusjon her i våres ble jeg litt nysgjerrig på hvor stor flow jeg hadde i vannkjølinga mi.

 

Siden jeg nå har demontert vannkjølinga, pga ombygging, bestemte jeg meg for å kjøre noen små forsøk.

 

Systemet mitt består av:

DDMaze2, Blackice og Eheim 1048. I tillegg brukte jeg en oljekjøler fra en toyota for å få ett sammenligningsgrunnlag. Oljekjøler'n er tiltenkt mitt "pusle" prosjekt (sjølmekka-kjøling).

 

Så jeg rigga meg til i hagen med to 10l bøtter og hageslangen. Dumpa pumpa opp i den ene og fylte den opp med vann og lot krana stå oppe slik at den rant over hele tiden. La blokk og radiator på bakken og festet returslangen i toppen av bøtte nr. 2. Siden nivået i bøtte nr 1 og returslangens utløp hadde samme høyde kan jeg se bort ifra tap som følge av høydeforskjell.

 

Så startet jeg pumpa og målte tiden det tok å fylle bøtte nr 2.

 

Med maze2 og blackice tok det nesten nøyaktig 3 min. Det tilsvarer en flow på ca 200 l/t.

 

Så byttet jeg ut blackice'en med oljekjøleren og kjørte testen på nytt. Ble litt overrasket fordi det tok nesten akkurat like lang tid, det skilte 2 sek. Dvs. ca 200 l/t.

 

Så prøvde jeg uten kjøler, men med omtrent lik slangelengde. Resultat: 2 min på å fylle bøtta, dvs. en flow på ca 300 l/t.

 

Har ikke prøvd uten blokka, men det ser ut som om det er den som står for den største motstanden i mitt system.

 

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!

 

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

 

[ Denne Melding var redigert av: shepherd på 2002-06-12 11:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville bare tilføye, mulig vanngjennomstrømningen faller endea mer når systemer er helt lukket. Når du kopler av en slange og måler l/s fra den så har pumpen et annet mottrykk å jobbe med. Alle pumper har jo sine særegne karakteristikker, og en akvariepumpe har generelt stor vannmengde den kan levere under et relativt lavt mottrykk... :smile:

Lenke til kommentar

"Hat´s" off to Sheperd!! Et glimrende eksperiment, som avspeiler "facts" omkring våre vannkjølingssystemer og hva som faktisk skjer i disse.

For egen del har jeg av forskjellige årsaker hatt svært liten tid til å eksperimentere med slike ting, men har en interessant(?) sak gående her, som jeg etterhvert vil publisere.

 

Er ikke helt sikker på at teorien til "Hondaen" kommer til å stemme, ettersom man i et lukket system vil oppnå et tilnærmet likt statisk trykk, både før og etter pumpa. Men han har jo som regel belegg for sine påstander.

Vi får nå se, kan muligens bekrefte, eller avkrefte dette i løpet av førstkommende helg!

Heng med, her! :smile:

Lenke til kommentar

Det som iallefall er sikkert, er at det blir en trykkforandring i systemet.. muligens dette kan en positiv konsekvens.. eller en negativ. Pumpen vil altså få et annet arbeidstrykk på sugesiden.

 

Hvis noen av dere har en slik flow-o-matic med turtalls sensor, kan dere ikke prøve å måle turtall i en lukket vannsløyfe også kople fra og la vannet gå oppi en bøtte og måle turtall ? da ? Det hadde vel sagt sitt.

 

Men iallefall, dette er nok ting vi ikke trenger å tenke på i praksis når det kommer til stykket, bare en ide. :smile:

Lenke til kommentar

Hm, har jo et stroboskop som kan sjekke slikt, får vel mekke en eller annen form for propell i systemet da. Har faktisk tanker on det uansett, som en optisk bekreftelse på at pumpa går!

Kanskje den kan brukes i en flow-målingssammenheng også?

"Time will show!

Lenke til kommentar

Hondaen:

Er klar over innvirkningene på trykk i systemet, men dette var ikke ment å være et hi-tech labforsøk. Det var ment som et "keep it simple stoopid" forsøk for å sjekke hvor landet sånn ca. lå ann. Det er flere feilkilder i denne testen som gjør større utslag enn trykkforskjellen.

 

Feilkilder er bla:

10 liters bøtter er ikke akkurat eksakte og jeg gadd ikke å streve med å "kalibrere" bøtta.

Tidsangivelsen er ikke utført med stoppeklokke, men med analogt armbåndsur.

 

Yummy:

Føler ikke at jeg trenger å kaste bort penger på en "flowkontroll" som er mere eller mindre ubrukelig. Hadde det ikke vært så puslete dimensjoner på systemet skulle jeg lånt med meg en skikkelig måler fra jobben. Men med alt det mikkmakket og kalibreringa som skal til for å få det nøyaktig, er det et prosjekt jeg ikke gidder eller har tid til å gjennomføre.

 

Skal prøve litt flere oppsett når jeg er ferdig på jobben for å se om mine foreløpige konklusjoner er riktige, så oppdatering følger.

 

Murphy's forskningslov:

Nok forskning vil kunne underbygge enhver teori.

 

_________________

Competent people solve problems, smart people prevent them!

 

Erfaringen øker proposjonalt med ødelagt utstyr!

 

[ Denne Melding var redigert av: shepherd på 2002-06-12 19:55 ]

Lenke til kommentar

Kjørte noen flere tester nå i ettermiddag.

 

Pumpe med 2 meter slange (det er lenger og av en annen type enn i mitt oppsett). Fylletid ca 2 min = ca 300 l/t.

 

Pumpe med ca 1,5 meter slange. Fylletid 1,5 min = 400 l/t

 

Pumpe med 30 cm slange, fylletid 1,33 min = 450 l/t.

 

Ser ut som 3/8" slangene jeg bruker er det som står for den største strømningsmotstanden. Mulig det ville vært annerledes med 1/2" slanger, men det har jeg ikke, så det fikk jeg ikke testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...