Gå til innhold

Går østlandet i pluss eller minus?


Anbefalte innlegg

Jeg var ute etter å provosere litt, noe du også tydeligvis var ;) Når du går åpent ut med din motivasjon for debatten får du tåle litt erting på bakgrunnen for den, men at det var en liten digresjon er jeg naturligvis enig i.

 

 

Men som jeg skriver, så er ikke råvareproduksjon alfa og omega for moderne økonomier. Fisk og olje er våre største eksportnæringer, ja, men det betyr ikke at hele økonomien avhenger av det, og ikke minst at det kun er fisk og olje som er verdiskapning her i landet. Tertiærnæringer gir verdiskapning de også. Sammenligningen med bønder som mottar offentlig støtte blir gal, da næringer i Oslo fint klarer drive uten offentlig støtte. Dette viser at Østlandsøkonomien, med unntak av jordbruket, kan drive uten subsidier og dermed kan stå på egne ben. Østlandet eksisterte økonomisk før oljen og kommer til å fungere økonomisk også etter oljen tar slutt, da økonomien der ikke er avhengig av den (noe Vestlandet, og da mer spesifikt Stavangerområdet, i større grad er).

 

Svaret er muligens komplisert, men å koble dette til distriktspolitikk blir galt, da det ikke er to sider av samme sak, og helt forskjellige diskusjoner. Ettersom vi diskuterer økonomien må man se på det private næringslivet, og jeg er ganske sikker på at du ikke har belegg for å si at det er subsidiert av olje- eller fiskepenger. Jordbruk er en annen sak, for det kan ikke drives uten subsidier, og etter min mening burde Norge for lengst begynt å legge ned jordbruksvirksomheten, og da ikke kun av innenriks årsaker.

Litt erting skal jeg alltids tåle :p

 

Og du har helt rett i at råvareproduksjonen ikke er det eneste som teller. Derfor må jo man ta med all inntekt og utgifdt, som f.eks næringslivet i Oslo.

 

Og legg merke til anførsesltegnene jeg hadde på subsidierer ;)

 

Men min påstand er uansett at Oslo ikke vill hatt like god økonomi uten oljepengene. Men som sagt, det er en påstand.

 

Og at oljepengene (og inntektene fra gass) etterhvert går ut, endrer jo ikke faktum. Stavanger, Trondheim og spesielt Bergen har klart seg fint før oljetiden de også. Og de vil klare seg fint etter (selv om Stavanger vil måtte tåle omstilling, men ikke noe særlig mer enn Oslo).

 

Men vi blir veldig OT nå, la oss prøve å holde oss til tema.

 

(men veldig OT kan man jo nevne at det var en danskekonge som avgjorde at Oslo skulle bli hovedstad. Ikke norges befolkning. Men det bare nevner jeg for å provosere litt på kveldstid :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er bergenser, men har (som mange andre,) innsett at de beste jobbene får man på østlandet.

 

For å bidra med noe fornuftig, kan du kanskje se på foretakslister med resultat, overskudd og skatt på østlandet og resten av landet. Slike lister er fritt tilgjengelig. Du kan også studere statsbudsjettet og se hva som kommer fra hvor, men det er vel en smule drøyt å ta fatt på.

Jeg kan begi meg ut på det ja. Men jeg har ikke den nødvendige kompetansen, heller ikke tiden til det. Håpet kanskje noen andre hadde hatt en mulighet, eller kanskje noen tidligere har sett på saken ;)

 

edit: Hvor de beste jobbene er kommer ann på "øyet som ser". Personlig kan jeg ikke tenke meg en bedre jobb en den jeg har i Sjøforsvaret. Og det er i Bergen :thumbup:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Jeg er bergenser, men har (som mange andre,) innsett at de beste jobbene får man på østlandet.

 

For å bidra med noe fornuftig, kan du kanskje se på foretakslister med resultat, overskudd og skatt på østlandet og resten av landet. Slike lister er fritt tilgjengelig. Du kan også studere statsbudsjettet og se hva som kommer fra hvor, men det er vel en smule drøyt å ta fatt på.

Og hvis en stor kjede har 300 butikker rundt i landet og hovedkontor i Oslo (ingen butikker i Oslo), blir mye av gevinsten registrert i Oslo.

 

Vært litt i avisene i Salten/Bodø om hydro glomfjord og diverse andre kraftkrevende industri hvor konsernet har hovedkontor i Oslo.

Lenke til kommentar
Det kommer som nevnt an på hva du definerer som verdiskapning. Råolje og fisk er ikke det eneste som Norge tjener penger på, og det skapes en god del verdier i hovedsstadsområdet, selv om man ikke kan regne dem i fat og tonn.

Valg av definisjon er helt sentral her. En jeg snakket med som driver med næringsutvikling, kunne fortelle meg at når en ser på eksporten, er det vestlandsfylkene (opp til og med Møre og Romsdal) som er de mest produktive, og da er oljen faktisk trukket fra.

 

Det er riktig det selges mye fisk, men en bør heller ikke glemme møbel- og verksteds-industrien, smelteverkene, bergverk eller alle de andre tingen som skjer der. På vestlandet er ikke folk flinke til å skryte av det de gjør, og hovedstadspressen er på sin side lite interessert. Likefullt er det mye som skjer der, og kjører du gjennom småstedene der, ser du all slags industri, over alt.

 

Mitt inntrykk er at vestlandet (spesielt Bergen) er svært internasjonalt rettet, og har tradisjon for det. Rederi- og klippfiskfamiliene har i alle tider hatt en tradisjon for at den oppvoksende slekt skulle ut i verden for å lære yrket, kulturen, språket og næringslivet i de landene de handlet med. Mange rederisønner har måtte starte med å svabre dekk på vei til Hong Kong. Dette gir da også resulteter.

 

Mitt inntrykk av østlandet er at det er langt mer innadvendt. Igjen gir hovedstadspressen mer eksempler enn nødvendig. For få ser seg utover i verden, og det koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...