Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Karmacom: Veldig bra guide, mange som kan ta lærdom av denne! :thumbup:

Har ikke gått igjennom hele guiden enda, men lurte litt på trinn 6;

"C: disken er BARE og KUN for XP Pro installasjon, ikke installer programmer eller Office osv på C:."

 

Jeg har alltid lagt f.eks. musikk/video/installasjonsfiler osv. på en annen partisjon enn C:\, fordi operativsystemet ikke bruker disse filene, du velger selv når du skal bruke disse filene.

Men mange programmer man installerer bruker man jo veldig ofte, f.eks. office -pakken. Dersom man har mange programmer installert som ofte er i bruk, vil det ikke være bedre å ha disse på C:\ da? Eller går det rett og slett tregere?

 

En annen ting, ettersom de fleste programmer legger seg i registeret osv, så vil vel ikke de programmene man evt. installerer på D:\ fungere dersom man formaterer C:\ og legger inn XP på nytt igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er egentlig ment for mer avanserte brukere, ettersom enkelte av stedene man må gjøre instillinger kan være "farlige" for de som ikke vet hva de gjør i denne sammenhengen, noe som fort kan gjøre Windows ubrukelig.

Absolutt noen gode råd her, men noen av tipsene er såpass ekstreme at jeg rett og slett ikke ville anbefalt de, med mindre du er 101% ytelsesfreak og ikke bryr deg om sikkerheten til systemet. Greit nok å boote på >10 sek, men du skriver ikke noe kjappere i word fordet. Værre er det når noe fokker seg på PC'n og du har skrelt bort alt av sikkerhet. Husk at mange av disse funksjonene som treiger ned systemet ditt har en funksjon. Jeg ville f.eks DEFINITIVT beholdt NTFS. Det er et journalførende filsystem, noe som -uten utdype i det uendelige- rett og slett er en fordel. Greit nok at du sparer noen sekunder i ny og ne med FAT32, men hva om du krasher PC'n eller den blir skrudd av 'feil'? Det tar *svært* lang tid å kjøre en integritetessjekk på en FAT32 formattert disk av noe størrelse. Tenk også på hvor psykt mye tid det tar å sette opp maskinen din fra grunnen hvis noen av disse tipsene gjør systemet ditt ubrukelig.

Har ikke tid eller ork nå, men kanskje jeg lager en "sensurert" liste som gir et mer balansert forhold mellom ytelse og sikkerhet siden. Enn så lenge : bruk sunn fornuft :-)

Ja, er nok ikke "helt" beregnet for nybegynnere, dvs. man burd vite hva man driver med i tilfelle ting går galt med alle de kombinasjonene.

 

På en annen side vil ikke systemet bli mer ustabilt, men mer usikkert hvis noe går galt, ja, dvs. systemet vil bli mye mer stabilt, så sjansen for at noe går galt minsker drastiskt med et slikt oppsett pga minimalt med bakgrunns-prossesser som kan forkludre systemt/minne osv. Men hvis det først går galt, i og med at f.eks systemgjenoppretting er deaktivert, ligger man tynnere ann.

 

NTFS vs. FAT32, en evig diskusjon tror jeg, jeg er enig på noe, men også litt uenig. NTFS har systemer som loggføring, gjenopprettingskonsoll osv. Men på en annen side er det flere "normale" brukere som vet hva f.eks en win98 boot-diskett er enn gjenopprettingskonsollen. I og med at NTFS ikke kan mountes fra f.eks win98-boot diskett, og de fleste normal-brukere aldri har hørt om gjenopprettingskonsoll, og de fleste normale brukere ikke vet om forskjellige små-programmer som kan mounte NTFS fra diskett eller dos, så synes jeg at i generell praksis for brukere flest, er det lettere for dem å komme seg på beina igjen etter en FAT32 kræsj enn en NTFS-kræsj selvom rent teknisk er NTFS gjenopprettingskonsoll mye sikrere og bedre, men da må man vite om det først.

Personlig bruker jeg andre backup-systemer som ikke er aktivt styrt av windows, liker bedre å gjenopprette ghost images som jeg lager manuelt når det passer meg osv.

 

 

Håper du skriver en alternativ guide til her som du nevnte så folk får litt å velge mellom.

 

 

Karma

Lenke til kommentar
Karmacom: Veldig bra guide, mange som kan ta lærdom av denne! :thumbup:

Har ikke gått igjennom hele guiden enda, men lurte litt på trinn 6;

"C: disken er BARE og KUN for XP Pro installasjon, ikke installer programmer eller Office osv på C:."

 

Jeg har alltid lagt f.eks. musikk/video/installasjonsfiler osv. på en annen partisjon enn C:\, fordi operativsystemet ikke bruker disse filene, du velger selv når du skal bruke disse filene.

Men mange programmer man installerer bruker man jo veldig ofte, f.eks. office -pakken. Dersom man har mange programmer installert som ofte er i bruk, vil det ikke være bedre å ha disse på C:\ da? Eller går det rett og slett tregere?

 

En annen ting, ettersom de fleste programmer legger seg i registeret osv, så vil vel ikke de programmene man evt. installerer på D:\ fungere dersom man formaterer C:\ og legger inn XP på nytt igjen?

Alt av programmer burde ligge unna systemdisken, dette gjelder uansett plassering, om det er en virtuell partisjon eller en ekte fysisk på en annen disk. Grunnen er fragmentering vil oppstå mye raskere og mye kraftigere hvis dette blandes, dette er hovedgrunn nr 1 til hvorfor alle "normale" brukere klager over at maskinen deres har blitt så treig etter et halvt år osv.

 

Kort sagt: Fragmentering av filstrukturen sakker ned hastigheten langt mer enn noe annet, tilogmed å legge noe på et uheldig sted på disken som gjør gir lav søkehastighet eller lav lese/skrivehastighet vil allikevel ikke bli sakket ned så mye som fragmentering av strukturen. Det kan sammenlignes å trekke en kontinuerlig linje på et ark med blyant vs det å måtte prikke linjen i forskjellige små lengder av gangen. Første vil alltid gå raskest i generell praksis i gjenomsnittet.

 

Hvis du formaterer hardisken din, så vil alle programmer som er avhengig av registeret ikke virke med mindre du installerer dem på nytt, det gjelder uansett om de ligger på systemdisken eller en annen disk, ingen forskjell der.

Grunnen til å legge alt på f.eks D: av programmer og dokumenter kanskje på en egen E: partisjon er at du mye lettere har oversikt, mye sikrere kan slette / formatere C: uten å bekymre deg for at du kanskje sletter noen viktige dokumenter, så du slipper å bruke lang tid på å ta backup, flytte filer osv hvis/når du skal formatere disken en gang. Den andre grunnen er hastigheten på selve OS'et, den burde være så statisk som mulig.

Du må jo selvfølgelig også defragmentere program-partisjonen din innimellom også, men den vil også forholde seg ganske statisk og lineær hvis du separerer OS, programmer, og dokumenter/brukerfiler på forskjellige partisjoner. Da vil den eneste partisjonen som vil oppleve fragmentering i noen særlig grad vare kun bruker/dokument-partisjonen. Defragmentering av denne vil da gå mye raskere, ettersom OS/systemdisken og program-partisjonene vil nesten alltid være de som består av flest små filer og flest filer generellt sett. En optimalisert Win XP pro som er strippet til det minimale vil allikevel bestå av ca 12.000 filer, det er ganske mye å skulle defragmentere hele tiden hvis denne disken ikke får være mest mulig i fred slik at den holder seg så statisk som mulig.

 

Sjelden noen har så mye som 12.000 brukerfiler/dokumenter de bruker aktivt.

 

program-partisjonen vil jo også forholde seg ganske så statisk når man har installert alt man trenger og defragmentert disken eller partisjonen disse ligger på.

Det lille du mister ved at det ligger f.eks litt lenger ut på disken fordi det ligger på en ny partisjon på samme fysiske disk er minimal i forhold på hvor mye du tjener i hastighet på at ting er så lineært som mulig ved at os, programmer og brukerfiler separeres på hver sine partisjoner og hvor mye du tjener inn på å ha mindre filer per partisjon, og hvor mye du tjener inn på at du som menneske vil føle at du har såppas ryddig oversikt over tingene at du vil gidde oftere å degramentere f.eks programdisken din ettersom dette vil gå mye raskere enn hvis alt var samlet på en partisjon.

 

Jeg vet ikke om det svarte på spørsmålet ditt :D , Jeg skulle skrive noe mer, men jeg glemte hva det var, jeg kommer sikkert på det hvis det var viktig :D.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Hei Karmacom.

 

Fin guide!

 

Tester ut Tunexp på en gammel pc før jeg evnt. går løs på guiden din.

på mine andre. Er det meningen at det skal ta så lang tid å reangsjere bootfilene. Står på Cleaning up nå...og vart ca.  20 min.

Takk,

Hvis det er lenge siden sist du defragmenterte, og du har en veldig stor partisjon på systemdisken så vil det ta lang tid, også hvis du har en gammel litt treg maskin.

Husk å deaktivere systemgjenoppretting og skru av virtuellt minne FØR du forsøker å få til en ordentlig defragmentering, hvis ikke blir du bare nødt til å gjøre det på nytt igjen for da vil filene bli arrangert feil med tanke på at virtuelle minnefilene ikke lar flytte på seg og er antageligvis veldig fragmentert allerede hvis du har brukt windows standardinstilling som er dynamisk virtuellt minne.

 

TuneXP burde være det SISTE du gjør av alle optimaliseringene, ike det første, det skal gjøres helt på slutten når du er ferdig med å gjøre alt det andre.

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Hei Karmacom.

 

Fin guide!

 

Tester ut Tunexp på en gammel pc før jeg evnt. går løs på guiden din.

på mine andre. Er det meningen at det skal ta så lang tid å reangsjere bootfilene. Står på Cleaning up nå...og vart ca.  20 min.

Hvis det er lenge siden sist du defragmenterte, og du har en veldig stor partisjon på systemdisken så vil det ta lang tid, også hvis du har en gammel litt treg maskin.

Husk å deaktivere systemgjenoppretting og skru av virtuellt minne FØR du forsøker å få til en ordentlig defragmentering, hvis ikke blir du bare nødt til å gjøre det på nytt igjen for da vil filene bli arrangert feil med tanke på at virtuelle minnefilene ikke lar flytte på seg og er antageligvis veldig fragmentert allerede hvis du har brukt windows standardinstilling som er dynamisk virtuellt minne.

 

TuneXP burde være det SISTE du gjør av alle optimaliseringene, ike det første, det skal gjøres helt på slutten når du er ferdig med å gjøre alt det andre.

 

 

Karma

Takk for det :thumbup:

 

Kansje det er svaret du gå til jh_ over her...., men er litt usikker på hva som skjer med f.eks Photoshop viss jeg har det på D: og jeg formaterer/gjennoppretter C:. Må jeg da installerere Photoshop på ny? Forsvinner ikke infoen i reg. Eller blir det liggende på F:en i dette tilfeldet (guiden din).

 

Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skal buke nLite, Kamacon's lille guide og Blackviper sin Service-guide neste gang jeg skal formatere(Får snart nytt Skjermkort). Da kommer pc'n til å kose seg skikkelig.

Blackvipers Service-guide, hvor finner man den?

 

Har ikke prøvd Nlite for XP enda, ville vente litt til den ble mer "moden", har du prøvd den for XP?

 

Karma

Lenke til kommentar
Hei Karmacom.

 

Fin guide!

 

Tester ut Tunexp på en gammel pc før jeg evnt. går løs på guiden din.

på mine andre. Er det meningen at det skal ta så lang tid å reangsjere bootfilene. Står på Cleaning up nå...og vart ca.  20 min.

Hvis det er lenge siden sist du defragmenterte, og du har en veldig stor partisjon på systemdisken så vil det ta lang tid, også hvis du har en gammel litt treg maskin.

Husk å deaktivere systemgjenoppretting og skru av virtuellt minne FØR du forsøker å få til en ordentlig defragmentering, hvis ikke blir du bare nødt til å gjøre det på nytt igjen for da vil filene bli arrangert feil med tanke på at virtuelle minnefilene ikke lar flytte på seg og er antageligvis veldig fragmentert allerede hvis du har brukt windows standardinstilling som er dynamisk virtuellt minne.

 

TuneXP burde være det SISTE du gjør av alle optimaliseringene, ike det første, det skal gjøres helt på slutten når du er ferdig med å gjøre alt det andre.

 

 

Karma

Takk for det :thumbup:

 

Kansje det er svaret du gå til jh_ over her...., men er litt usikker på hva som skjer med f.eks Photoshop viss jeg har det på D: og jeg formaterer/gjennoppretter C:. Må jeg da installerere Photoshop på ny? Forsvinner ikke infoen i reg. Eller blir det liggende på F:en i dette tilfeldet (guiden din).

 

Shonah :thumbup:

PS CS er avhengig av register-oppføring pga. aktiverings-koden de bruker.

PS 6/7.0 er ikke avhengig av registeret og vil bare gjenopprette det som mangler hvis den merker at den opererer på en ny OS-installasjon.

 

Altså, alle register-oppføringer legger seg i systemdisken på en fil (2 filer) uansett hvilken harddisk eller partisjon selve programmet ligger på.

Registeroppføringene er kun 2 filer, selvom det går ann å ta backup av disse for så å restore det ved ny installasjon anbefaler jeg det ikke egentlig ettersom en restore også da restorer alt annet i registeret som kan vise seg å ikke stemme med en reinstallasjon av systemet, samt at det fører med seg evt gammelt rot i registeret osv.

Isåfall må du ta backup av bare de nøkkelverdiene det aktuelle programmet avhenger av,men da må du lete deg frem osv. noe som tar tid, og da er du jo like langt med tanke på tidsbruk på oppsett.

 

Allikevel, mange programmer er ikke avhengige av registeret, og vil dermed fungere som før uansett hvor mye du re-installerer systemet så lenge disse programmene ikke befinner seg på systemdisken og sålenge du har flyttet over "\programfiler", flyttet oppføringene for den katalogen i registeret som jeg skrev i guiden som legger seg på systemdisken i tillegg.

 

En annen ting som er bra med å ha alle programmer på en egen partisjon, er at når du så formaterer hardisken eller reinstallerer fresh ny OS, så kan du ihvertfall etterpå gå på programdisken din og lett se hva du hadde installert, slik at du slipper å prøve å sitte å huske "hm.. hvilke 40 programmer var det jeg hadde installert før jeg formaterte igjen?.. skal vi se...", da er det bare å gå over mappene en for en, og se fort hva du hadde installert og reinstallere disse på nytt i det ny-installerte OS'et.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Blackvipers Service-guide, hvor finner man den?

Blackviper.com

 

Har ikke prøvd Nlite for XP enda, ville vente litt til den ble mer "moden", har du prøvd den for XP?

 

Karma

Brukte/bruker nyeste vers. ja. XP-Cd'n funka fint i WmWare etterpå den.

Takk takk,

Må vel sette meg ned å prøve når jeg får tid til det, skal bli spennende.

 

Karma

Lenke til kommentar

Må legge til litt:

Filsystem diskusjonen: FAT har fordel av å være kompatibelt med alt som finnes av OS. NTFS er mer klønete å ordne med dersom noe går galt. Derimot - har man to maskiner med w2k/xp kan man flytte disken over i den andre maskina når noe trengs å gjøres og man ikke får startet os. Det kan jo være klønete på laptoper... der heter løsningen BartPE (http://www.nu2.nu/pebuilder/) En helt genial sak som gjør det mulig å lage en windows Live CD!

 

Når det gjelder sikkerhet ved mange partisjoner, spesiellt når partisjonert med system på egen, temp på egen og lagring på egen.... Det er MYE sikkrere enn å ha alt på samme partisjon - skulle filsystemet gå på en partisjon vil filer på andre partisjoner være uberørt av dette. Og ikke minst - hvis filsystemet går på en partisjon så er det sansynligvis på en partisjon med temp filer. Derfor er det så viktig å ikke ha tempfiler på samme partisjon som viktige data.

 

Programmer på egen partisjon: Selv om programmer fungerer etter reinstall av system bør du instalere programmene på nytt. Det kan du gjøre uten å avinstalere dem først! Når du instalerer dem i samme mappe som de hadde før vil de kjenne igjen instillinger, slik at du slipper å gjøre alle instillinger på nytt. (Dette gjelder programmer som ikke bruker registeret.)

Lenke til kommentar
Må legge til litt:

Filsystem diskusjonen: FAT har fordel av å være kompatibelt med alt som finnes av OS. NTFS er mer klønete å ordne med dersom noe går galt. Derimot - har man to maskiner med w2k/xp kan man flytte disken over i den andre maskina når noe trengs å gjøres og man ikke får startet os. Det kan jo være klønete på laptoper... der heter løsningen BartPE (http://www.nu2.nu/pebuilder/) En helt genial sak som gjør det mulig å lage en windows Live CD!

 

Når det gjelder sikkerhet ved mange partisjoner, spesiellt når partisjonert med system på egen, temp på egen og lagring på egen.... Det er MYE sikkrere enn å ha alt på samme partisjon - skulle filsystemet gå på en partisjon vil filer på andre partisjoner være uberørt av dette. Og ikke minst - hvis filsystemet går på en partisjon så er det sansynligvis på en partisjon med temp filer. Derfor er det så viktig å ikke ha tempfiler på samme partisjon som viktige data.

 

Programmer på egen partisjon: Selv om programmer fungerer etter reinstall av system bør du instalere programmene på nytt. Det kan du gjøre uten å avinstalere dem først! Når du instalerer dem i samme mappe som de hadde før vil de kjenne igjen instillinger, slik at du slipper å gjøre alle instillinger på nytt. (Dette gjelder programmer som ikke bruker registeret.)

Heisan.

 

Kan det være en ide på lage en litt forenklett utgave:

 

C:System

D:Programmer

E:Data

 

f.eks. for oss litt mindre avanserte

Og ghoste de viktigst patisjonene..eller er jeg helt på jordet.

 

 

Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar

HalvorsenBoot på XP cd'n fjern alle partisjoner. Lag system partisjonen, instaler xp på den. (Alt dette gjøres fra xp's instalasjons program.)

Når os er inne høyreklikk på min datamaskin -> Manage -> Disk Management.

Lag de siste partisjonene. Fortsett å følge guiden

Endret av petterg
Lenke til kommentar
HalvorsenBoot på XP cd'n fjern alle partisjoner. Lag system partisjonen, instaler xp på den. (Alt dette gjøres fra xp's instalasjons program.)

Når os er inne høyreklikk på min datamaskin -> Manage -> Disk Management.

Lag de siste partisjonene. Fortsett å følge guiden

Ja, jeg har gjort det før, men er windows formateringen noe bra da?

Lenke til kommentar

Ok, vellykket formatert og xp pro installert.

 

Partisjonsfordelingen ble slik:

C:FAT32 5gb (os)

D:NTFS 10gb (programmer)

E :NTFS 50gb (data)

F: NTFS 10gb (temp)

 

Nå Karmacom, når installerer jeg driverne, når oppdaterer jeg windows, når installerer jeg antivirus, når skifter jeg progfildir?

 

 

Edit: fjernet en feil :blush:

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar
Ja, jeg har gjort det før, men er windows formateringen noe bra da?

Formatering er formatering, gutten min

Oki, men da tar jeg formatering fra windows da, men ikke hurtigformatering iallefall ;)

 

Edit: +mer

Hvis du skal formatere disken som systemet/Windows er på, så vil du neppe få godtatt å formatere FRA Windows, hvis du skjønner? Dvs. det blir en umulighet, Windows vil stoppe deg fra å formatere vekk seg selv.

 

Skal du formatere systemdisken og du har bare ett system på maskinen, så må du formatere fra enten en bootdisken eller boot-cd ( f.eks windows 98/NT/XP install cd)

 

 

Karma

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...