Gå til innhold

[løst]Fjerne ett OS ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, det var feil formulering :blush:

Jeg har formatert fra boot-cd og installert xp-pro.

 

Men,når installerer jeg driverne, når oppdaterer jeg windows, når installerer jeg antivirus, og når skifter jeg i registeret?

 

Takker for svar :yes:

Stopp en halv, glem antivirus foreløpig, styr langt unna, og hold deg unna surfing på nett til du har hentet ned eller oppgradert til SP2. Så kan vi heller gå igjennom hva som er bra, rask og effektiv antivirus ( du burde styre unna Norton / Symantec ).

 

Jeg må legge meg litt, hodepine, men tilbake om 2 timer.

 

Foreløpig, installer XP, kopier over programfiler-katalogen til f.eks D:\Program, skift det du kan i registeret så alt av drivere og program-tilbehør av programmer legger seg på riktig nytt sted, reboot, slett så programfiler på C:\ hvis du er sikker på at du har forandret alle registeroppføringene på den til det nye stedet.

Installer så drivere og programmer.

 

Karmacom

Lenke til kommentar

Mye mas nå :blush:

 

 

Men kan Karmacoma utdype dette litt:

 

Alle steder du finner "%Userprof...Documents...\Temp"¨

Og alle steder som har "%systemroot...Document...\Temp"

med "F:\Temp\Windows"

 

skal f.eks "%Userprofile%\Local User\Temp"

byttes med "F:\Temp\Windows"

 

Hva skjer når man installerer et nytt program senere, må man inn i regedit igjen?

 

Shonah :thumbup:

Lenke til kommentar
Beklager så meget Karmacom, men dette vil dessverre ikke hjelpe på noen hodepine akkurat.

 

Jeg har skiftet programfilesdirectory i regedit til D:Programfiler

Er det noe mer jeg må skifte på?

du mener D:\Programfiler <-- håper jeg? og ikke D:Programfiler?

 

søkt etter verdiene "C?progra~1" og "C:\progra~1" også og byttet de også?

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Ok, og du har nå rebootet , kopiert hele C:\programfiler katalogen over på D:\ ?

 

Isåfall kan du slette den på C:\ nå, reboote og begynne å installere drivere.

( evt gå et skritt lenger først som Petterg skrev å forkort navnet, lettere/raskere for filsystemet å jobbe med lesing/skriving på den måten + at det gjør at registeret i windows blir mindre. Spesielt merkbart hvis du har veldig mange programmer du skal installere. Personlig bruker jeg D:\prog eller D:\program av menneskelig logiske grunner, så ikke f.eks dama mi kommer inn og sletter en mappe hun ikke forstår meningen/betegnelsen på med en vakker dag. (ikke at hun er dum, men jeg er scenario-paranoid )

 

PS: Så noen spurte om man måtte gjøre dette hver gang man installerer nye programmer. Svaret er Nei, det må man ikke, det holder å gjøre det den ene første gangen, deretter vil alle programmer som benytter seg av programfiler-systemet i windows legge ekstra-filene sine på det nye stedet fremover av seg selv.

 

*venter til du er ferdig med å installere drivere*

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Ok, jeg må bare forsikre meg om at jeg har gjort atl riktig til nå.

 

Jeg har opprettet en mappe på stasjon D: ved navn prog

Jeg har byttet ProgramFilesDir og CommonFilesDir i regedit til D:\Prog og D:\Prog\Fellesfiler

 

Er det noe mer jeg må gjøre i registeret før jeg rebooter og sletter programfiler fra C:?

Og hvordan skifter jeg windowskatalogen til xp, min heter windows?

Lenke til kommentar

altså, hvor mange referanser fant du til "c:\programfiler", "c?:prog..." bare 2? det er mange mange fler (gjentatte verdier), også når windows er helt nyinstallert.

 

Skifte navn på windows-katalogen blir for et stort inngrep, for komplekst og må gjøres fra f.eks DOS i såfall. Navnet på selve windows-katalogen skal du velge når du installerer windows, ikke etterpå.

 

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Kan anbefale å lage en unattended installasjons cd. Lager saken mye enklere. Dersom man går først over cd'en med nLite, kan man redigere Winnt.sif filen før man brenner ut imaget. I winnt.sif filen legger du inn foreksempel:

 

[Unattended]
TargetPath=\XP
ProgramFilesDir="D:\PF"
CommonProgramFilesDir="D:\PF\My Common Files"

[GuiUnattended]
ProfilesDir="D:\Documents and Settings\"

 

Kan også legge inn mye annet, men de over gjør at når man kommer inn i windows vil man slippe å forandre Programfiler mappe referansene fra registeret. (Jeg har prøvd å forandre det... Det er umulig, dersom du ikke har meeeeeeget god tålmodighet).

 

En ting som er viktig er å partisjonere og formatere diskene på forhånd. Dersom du gjør det i windows installasjonen, vil du kun få formatert C: og da sliter installasjonen når den får beskjed om at programfilene skal legges på D:. Bruk Windows sitt recovery console til å fikse dette. Boot med original XP'cd (Original som i IKKE unattended) og trykk R for å "reparere".

 

Kjør kommandoen "Diskpart" for å partisjonere, "Format c: /q /fs:fat32" for å formatere c: til fat32, "Format d: /q /fs:ntfs" for å formatere d: til ntfs, og så videre... Reboot med din andre unattended XP cd, og vent... ;)

 

Jeg referer videre til disse utrolig nyttige sidene:

>> http://unattended.msfn.org <-- Hvordan lage en unattended CD. (Ikke så viktig, dersom du bruker nLite)

>> http://unattended.msfn.org/xp/reference.htm <-- Referanse til alle kommandoene som kan legges inn i winnt.sif

>> http://nuhi.msfn.org/ <-- nLite Beta'en.

 

Vil også anbefale, for de som ikke har gjort det, å slipstreame SP2 til Windows XP cd'en. Man slipper da mye rot. Dette kan også gjøres via nLite, dersom man laster ned SP2 (Network installation version) fra Microsoft.

 

Dersom man gjør dette, kan man klare seg med MYE mindre enn 6 GB på C:. Jeg fjernet mye fra Windows med bruk av nLite, så jeg valgte å bruke 2 Gb på C: (Windows mappen tar faktisk bare 800MB med alle drivere installert).

 

For å promotere nLite enda litt mer, så har faktisk den også muligheten til å integrere drivere i drivers.cab filen, og du kan fjerne driverene du ikke vil ha. XP cd'en min er på 250 MB og tar ca 15 minutter å installere (Dersom jeg har ordnet partisjonene på forhånd). :D

 

PS: Dette er helst for folk som har en viss god forståelse av Windows. Så ikke forvent å få til å lage en fungerende LiteXP-CD første gang du prøver. Man lærer av sine feil *Ser bort på 10-12 ødelagte XP cd'er fra før nLite kom ut, og man måtte gjøre alt manuelt*

 

EDIT: Må også huske å takke og applaudere Karmacom for sine idèer og sitt arbeid. Meget bra gjort. Håper du kjører i gang med Del 2 av guiden din også. Kanskje lage et nytt Tema under Programmer -> Windows og blir sticky. Dette er gull. :thumbup:

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Bare for å legge til noen spørsmål utenfor guiden min:

 

Jeg har enda ikke funnet en metode å forandre alle TMP, TEMP og Virtual Memory variablene til egen partisjon, men det krever bare et par minutters arbeid når du er kommet inn i Windows.

 

Jeg vet at jeg kan ordne dette ved å legge inn noen register-filer i et script under installasjonen, men vil helst slippe å begynne med det igjen. Vet noen om man kan redigere registeret i i386-mappen på XP-cd'en? Mener det ligger i Hive-filene.

 

Et annet spørsmål:

Når C: er under 2GB er det vel mulighet for å formatere til FAT16 format. Vil dette være bra for ytelsen og stabiliteten?

 

Beskjed til mod/admin:

Skulle kanskje ha laget en forum kategori som omhandler optimalisering av XP, samt Unattended installasjoner. Sistnevnte kan være meget avansert, dersom man vil, og krever mange spørsmål og svar.

 

EDIT: Dette temaet (Fjerne et OS) har virkelig gått andre veier... 76 innlegg. :p

Endret av shabador
Lenke til kommentar

shabador: Fint tips å lage unattended install! Tenkte ikke at det skulle være så enkelt å modifisere intillingene der. Og det er jo mye smartere å slippe å flytte filer rundt etter install.

 

Maks størrelse på FAT(16) er vel 512MB, og FAT utnytter plassen dårligere enn FAT32, så jeg tror du må holde deg til FAT32.

 

Noen som har funnet noen muligheter for å bruke REISERFS på windows maskin?

Lenke til kommentar

Unnatended er desidert best ja, har man da gjort det en gang, så trenger man egentlig aldri å gjøre det igjen.

 

Har du mer info å legge ut om det? kanskje poste en bin/boot image fil for bruk med Nero osv? Leste om måter å gjøre om upgrade til boot-install versjon osv. også for å slippe å installere gammel win98 først osv for de som bruker upgrade.

Lenke til kommentar
shabador: Fint tips å lage unattended install! Tenkte ikke at det skulle være så enkelt å modifisere intillingene der. Og det er jo mye smartere å slippe å flytte filer rundt etter install.

 

Maks størrelse på FAT(16) er vel 512MB, og FAT utnytter plassen dårligere enn FAT32, så jeg tror du må holde deg til FAT32.

 

Noen som har funnet noen muligheter for å bruke REISERFS på windows maskin?

Plassbesparing er minste prioriet når det gjelder systemdisken i form av cluster-besparelse tenker jeg på da, ikke i antall filer osv.

 

Dvs bedre med større clustere som booster hastigheten på bekostning av at man får en større % bortkastet plass på disken imo, spesielt når speed-boosten er såppass stor ved bruk av større clusters.

 

På en annen side gjelder det først og fremst store filer som går over mange clusters, f.eks videofiler, virtuellt minne osv.

 

Systemdisken derimot består somregel av filer som har gjenommsnittlig 2->500kb. Derfor lønner det seg faktisk ikke å ha for store clustersize heller, for større clusters betyr også større område nåla på disken må hoppe for hver fil den skal lese. Ved store lineære filer er ikke det noe problem, bare ett hopp og så lynrask lineæar lesing pga clustersize. Men ved mange små filer blir det mye hopping frem og tilbake på større avstander fysisk pga større clustersize.

 

De fleste anbefaler 32->64kb clusters til disker man bruker til f.eks video-opptak.

rundt 8->16kb til disker man bruker til programmer, og 4->8kb for windows systemdisker.

Blir det for små clustersize, blir det et lignende problem som gir treg hastighet, pga for stor tetthet, noe som også øker kraftig faren for feil-skriving/lesing.

 

 

når det gjelder FAT16, vet ærlig talt ikke, vet veldig lite om FAT16 sammenlignet med FAT32 og NTFS. Tror at FAT32 er raskere ettersom FAT32 har større båndbredde i lese/skrivestreamen enn FAT16 (32 bits access vs 16 bits access.)

FAT16 må derfor være dobbelt så rask fysisk ved lesing/skriving for å oppnå samme resultat som FAT32 og DMA/blockmode-access burst.

FAT16 tror jeg ikke kan utnytte UDMA eller DMA i det hele tatt, hvis ikke jeg er helt å bærtur nå.

 

Karmacom

Lenke til kommentar
Tenkte ikke at det skulle være så enkelt å modifisere intillingene der. Og det er jo mye smartere å slippe å flytte filer rundt etter install

Tanken på hvor enkelt det hadde vært for MS å legge inn slike valg i vanlige installasjoner under f.eks "expert-settings" eller lignende, irriterer meg til de grader.

 

Karma

Lenke til kommentar

Tror det strider mot retningslinjene å legge ut en redigert versjon av Windows XP. ;)

 

Uansett. Jeg har laget min versjon for meg (Det vil si MINE drivere, mine preferanser innen konfigurasjon, osv...).

 

Det beste er altså å lage et image selv. nLite er i grunn ganske brukervennlig.

 

La merke til en ting: I nLite kan man velge hvor Documents and Settings skal legge seg. Da slipper man å legge den variabelen inn i winnt.sif

 

Bare for å si hva nLite kan gjøre:

- Rippe XP-cd'en til en mappe på harddisken

- Integrere Servicepakker med Windows

- Integrere nyere sikkerhetsoppdateringer

- Fjerne programmer og drivere fra installasjon (Kan t.o.m. fjerne IE, men det kunne vistnok by på større problemer)

- Integrere dine egne drivere

- Lage en basis unattended fil (Anbefales å gå igjennom denne manuelt etter den er laget)

- Diverse register tweaks.

- Lage cd-image av din nye XP.

 

Jeg tror ikke upgrade versjonen av XP kan brukes sammen med nLite, og XP Pro er anbefalt. Jeg har aldri hørt om at man kan forandre Upgrade til Boot-install versjon, men det kan være.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...