Gå til innhold

litt hjelp med kobling av leds


Anbefalte innlegg

funker det og koble blanda kretser med LEDs eller for dem feil strøm?

 

|--o--o--o--o--|

|--o--o--o--o--|

|--o--o--o--o--|

|____10V____|

 

 

la oss si LED's på 30mA som går på 2.5v

La oss si at den indre motstanden i LED'en er 50 ohm. 4 LEDs i serie gir 200 ohm. Bruker Ohms lov og finner at I = V / R = 10 V / 200 ohm = 0,05 A = 50 mA. I dette tilfellet vil du derfor brenne LED'ene og trenger derfor en seriemotstand.

 

Men jeg må nok slutte meg til Hårek, og påpeke at det er helt nødvendig med seriemostand ved kobling av LEDs. Det eneste tilfellet jeg kan tenke meg at det går bra uten seriemotstand, er når spenningsforsyngingen ikke klarer å levere nok strøm til å brenne LED'ene. F.eks. ved bruk at lommelyktbatterier o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss si at den indre motstanden i LED'en er 50 ohm

 

ehh... men det er jo ikke sikkert den er 50 ohm da (u=r*i gjelder jo ikke for led så... og om en bruker det på ledet får en 83 ohm)

 

jeg ville sagt at det gikk bra,

4 LED på 2,5 V gir 10 V med en strøm på 30mA i serien... (med mindre kilden leverer en minimumsstrøm til LEDene som er større da, men da vil ikke spenningen over ledene være 2,5Volt lengre heller, men en ideell spenningskilde kan jeg ikke forstå at dette ikke skal funke... og en har sikkert koblet annet til her i tillegg slik at minimusstrømmen er "brukt opp")

 

et LED er en diode, se teori for dioder (strøm-spenning graf) se her for dioder og LED (link for led på toppen)

http://www.kpsec.freeuk.com/components/diode.htm

 

led siden:

ok, det står at en trenger motstand der, men se på formelen , hvis VL er 10 V så får en jo her at (10-10)/0,030 = 0 ohm, altså ingen motstand...

Lenke til kommentar
... hvis VL er 10 V så får en jo her at (10-10)/0,030 = 0 ohm, altså ingen motstand...

Du sier først at du har forstått at Ohms lov ikke gjelder, men så avslutter du med å demonstrere at du ikke skjønner det likevel?

Det er muligens nyttesløst, men kan bare gjenta: dioder er ikke en lineær komponent, man kan ikke bruke Ohms lov. Det er jo så innlysende når man ser på strøm-spenning kurven.

Ohms lov kan her kun brukes på motstanden som begrenser strømmen.

Lenke til kommentar
La oss si at den indre motstanden i LED'en er 50 ohm

 

ehh... men det er jo ikke sikkert den er 50 ohm da (u=r*i gjelder jo ikke for led så... og om en bruker det på ledet får en 83 ohm)

 

jeg ville sagt at det gikk bra,

4 LED på 2,5 V gir 10 V med en strøm på 30mA i serien... (med mindre kilden leverer en minimumsstrøm til LEDene som er større da, men da vil ikke spenningen over ledene være 2,5Volt lengre heller, men en ideell spenningskilde kan jeg ikke forstå at dette ikke skal funke... og en har sikkert koblet annet til her i tillegg slik at minimusstrømmen er "brukt opp")

 

et LED er en diode, se teori for dioder (strøm-spenning graf) se her for dioder og LED (link for led på toppen)

http://www.kpsec.freeuk.com/components/diode.htm

 

led siden:

ok, det står at en trenger motstand der, men se på formelen , hvis VL er 10 V så får en jo her at (10-10)/0,030 = 0 ohm, altså ingen motstand...

En LED kan modelleres statisk ved hjelp av en seriemodstand og en strømkilde. Seriemotstanden (rs) er typisk 50 ohm. Dette er selvfølgelig en lineær modell som ikke er særlig god, men det var her ment som et eksempel på at man må bruke en ekstern seriemotstand når man kobler opp LED'er. Og ohms lov kan strengt tatt ikke brukes på LED'er.

 

En bedre strøm-spennings-karakteristikk kan modelleres ved hjelp av en 2. grads modell. Og denne modellen oppgis som regel i databladene til LED'er og dioder.

Lenke til kommentar

ok, jeg ble kanskje misforstått litt med den siste kommentaren min her, den var ment som en kommentar til den formelen som stod oppgitt på den siden jeg linka til, og den stemmer, det er jo den formelen alle sier at en skal bruke (og som jeg ville brukt)

 

og grunnen til at jeg linka var for å vise andre at LED/dioder ikke er lineære komponenter, det var jo en graf for dioder på den siden...

 

men så kom jeg på EN GOD grunn til at motstander alltid skal brukes i serie...

 

satt og regna sannsynlighet i matten nå, og kom da på noe viktig, hva er sannsynligheten for at spenningen er nøyaktig 10 V ? , vell den er tilstede, men er ikke stor... og dette er nok grunnen til at en alltid skal ha en seriemotstand (i god design)...

 

(går fremdeles ut i fra 4 LED i serie med 2,5V og 30mA hver, 10V kilde)

 

la oss si at spenningen er litt under 10 V, da er det ikke sikkert at LEDene vil lyse (eller de vil lyse svakere i alle fall), er spenningen litt over 10V ender de opp med alt for mye strøm (og litt høyere spenning over hvert LED) og kan (mer sannsynlig: vil) gå i stykker...

 

men hvis en derimot passer på å lage det slik at en MÅ ha en seriemotstand, la oss si at LEDene i serie bare trenger 8 V, fremdeles med 10 V kilde, så har en nå 2 Volt til overs og må da sette inn en serie motstand for å begrense strømmen (og for så vidt spenningen over LEDene), en liten variasjon i spenningen i kilden vil nå ikke kunne påvirke LEDene i like stor grad, og sannsynligheten for at LEDene skal gå i stykker er mye mindre.

 

Så en kan vell egentlig si at de er god design å lage det slik at en må bruke en serie motstand, selv om det ikke er nødvendig i teori...

 

(ikke alltid en teoretiker tenker praktisk...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...