Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Størrelse på bilhøytalere


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et par fronthøytalere til min Toyota Carina DX II '86, men er usikker på hvilken (fysisk) størrelse jeg skal kjøpe. Hvordan er det vanlig å angi størrelse på bilhøytalere? Er det diameter mellom skruene, størrelsen på selve enheten eller bredden på "åpningen" i bilpanelet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste du kan gjøre er å skru ut de orginale høyttalerene og måle diameter. Vanligvis er størrelsen oppgitt i tommer når du skal kjøpe nye, men ofte står både cm og tommer oppgitt. Avstand mellom skruene har aldri vært noe jeg har tenkt på, og jeg har byttet en del elementer.

 

Hvis du ikke gidder å skru før du har nye elementer å sette inn kan du sjekke

 

http://www.blaupunkt.no/infotainment_2.asp - velg her CarConfigurator eller last ned pdf fil.

 

Grei oversikt over størrelse o.l. på orginalhøyttalere.

 

Hvis du er ute etter billige elementer som har "grei nok" lyd så kan jeg anbefale ljudia, de har noen til under 500 lappen som høres vesentlig dyrere ut.

 

ps. hvis du kjøper dyre/bra elementer så kan det lønne seg å sjekke at det er plass til magneten først, dyre/bra høyttalere = større magnet (vanligvis).

 

litt mer avansert guide til utskiftning av orginalhøyttalere i en astra: http://www.opelpower.dk/guides/sound/

 

lykke til =)

Lenke til kommentar

Som SubSmurf sier er de fleste parametrene oppgitt, så om du ruster deg med målebånd/tommestokk og skyvlær så skulle ting gå glatt.

 

Lurer imidlertid på følgende:

Er det komponentsett eller coax høyttalere du er ute etter?

Har du forsterker fra før?

Hva er budsjettet?

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

 

Jeg har bestilt noen Sony XS-F1023-høytalere (10cm). Originalhøytalerne i bilen var på ca 9,5 cm, så jeg går ut fra at de vil passe (ihvertfall med litt knoting). Kjører absolutt lavbudsjett - kommer ikke til å ha bilen så lenge, og vil ikke legge for mye i det. Likevel positivt overrasket over funksjonaliteten i spilleren jeg kjøpte. En Scott ARX96.

 

Blaupunkt-applikasjonen hadde dessverre ikke noe høytalerdata for modellen min, men takk for råd og tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...