Gå til innhold

Objekt Orienter Programmering


Anbefalte innlegg

Alt er igrunn dårlig med den. En god stund siden jeg brukte den selv (mulig det var en eldre utgave så mulig de har endret ting), men følte selve oppbyggningen var dårlig. Begynte f.eks for tidlig med GUI uten å forklare bæret av hva et betydde. I tillegg var eksemplene (eller ihvertfall caset som gikk gjennom boka) helt utrolig kjedelig og uinteressant. I tillegg er mange bøker gode å slå opp i om man lurer på noe, f.eks se på eksempler. Det var vanskelig med denne.

 

Vel, der har du noen ting JEG reagerte på. Andre syntes kanskje den var bedre, men vet jeg ikke er alene om å "hate" den :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den boka brukes også i fagene It1103 - programmering grunnkurs og IT1104 - programmering videregående kurs på NTNU...

 

jeg syns ikke den er elendig, men det er først med litt erfaring at jeg begynte å bruke den som oppslagsbok. Heldigvis var foreleseren i de fagene en glimrende pedagog, og publiserte sine egne, veldig grundige, men enkle foilere.

Lenke til kommentar

For å nevne de verste eksemplene (2. utg):

 

Forfatteren har en forkjærlighet for UML-modeller. Det er unødvendig for å lage enkle programmer som dem i boka. Den eneste effekten jeg kan se, er at det krever ekstra forsåtelse for noe man godt kan klare seg uten.

 

"Å lage egne klasser" kommer etter "Bruk av ferdige klasser". Kontrollstruktur (if, while) kommer etter det igjen. Jeg tror de færreste har begrep om hva en klasse er før det har gått litt tid og de har instansiert noen selvlagde konstruktorer.

 

Exceptions kommer på side 357. Ikke fortell meg at ferskinger ikke får NullPointerException før det. Som mye annet i den boka, så er det sikkert nevnt litt her og der i tillegg.

 

GUI-programmering er spredt ut over hele boka. For oss som har programmert litt Java, så vet vi at GUI er noe av det vanskeligste.

 

Men det dårligste av alt er eksemplene. Lesbarheten med svart skrift på blå bakgrunn kan sammenlignes med å lese java-kode i Notepad.

 

For de som måtte lure: Boka er utgitt av et forlag tilknyttet Høyskolen i Sør-Trøndelag, av en lærer ved Høyskolen i Sør-Trøndelag, for bruk ved Høyskolen i Sør-Trøndelag. Alle andre bør finne seg annet læremateriell. Det er i alle fall min mening.

Lenke til kommentar

Nå har jeg 3. utgave, og der er det ikke svart skrift på blå bakgrunn, men det andre stemmer sikkert. Syntes også det var litt vanskelig å forstå det med ferdiglagde klasse før man hadde lagd noen egne, så den kritikken skjønner jeg godt. Det eneste som hjelper er nok å sette seg ned å leke seg litt med det, det hjelper i allefall hos meg. Det andre kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg såvidt har kommet til kapittel 4("Å lage egne klasser").

Lenke til kommentar
"Å lage egne klasser" kommer etter "Bruk av ferdige klasser". Kontrollstruktur (if, while) kommer etter det igjen. Jeg tror de færreste har begrep om hva en klasse er før det har gått litt tid og de har instansiert noen selvlagde konstruktorer.

Jeg trodde alltid at man burde laere seg grunnstrukturen i imperativ programmering (les: if/else/while-strukturer + procedure/method-call) foer man gaar loes paa objekt orientert tenking. Aa give loese paa konstruktoerer og objekter foer man fatter hva en For/While-loekke er, kan ting bli saerdeles tungvint.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker på dataingeniør på HIST.

Har nå stoppet opp ved GUI-programmeringen, for å kikke litt på løkker og tester. Må si at jeg ikke helt skjønner vitsen med å printe "Hei hei" inn i en oval, før jeg i det helettatt har forstått det aller mest grunnleggende (slik som buskmann og patton sier).

Lenke til kommentar

Hva? det hørtes horribelt baklengs ut...

 

GUI er veldig spennende når du først begynner å beherske de objektorienterte begrepene. Du får visuell, hands-on erfaring med hvordan arv, polymorfisme, grensesnitt fungerer. Det er lite som er mer objektorientert enn skikkelig MVC-progging...

Lenke til kommentar
"Å lage egne klasser" kommer etter "Bruk av ferdige klasser". Kontrollstruktur (if, while) kommer etter det igjen. Jeg tror de færreste har begrep om hva en klasse er før det har gått litt tid og de har instansiert noen selvlagde konstruktorer.

Jeg trodde alltid at man burde laere seg grunnstrukturen i imperativ programmering (les: if/else/while-strukturer + procedure/method-call) foer man gaar loes paa objekt orientert tenking. Aa give loese paa konstruktoerer og objekter foer man fatter hva en For/While-loekke er, kan ting bli saerdeles tungvint.

Helt enig med deg, Patton.

 

Jeg er selv offer for dette. Studerer Java på NTNU, men skjønner ikke hva vi driver med siden jeg ikke har grunnsteinene under meg. Jeg skjønner ikke hva det snakkes om på forelesninger, mens de rutinerte nerdene får med seg alt.

 

Noen som har tips til en god måte å lære seg det grunnleggende innen Java om man ikke har noe erfaring med dette fra før?

 

Er det noen som har prøvd boka "Sams Teach Yourself Java 2 in 21 Days"? Er den noe tess?

 

Og vil jeg ha fordel av å kjøpe en av de norske bøkene "Objektorientert programmering med Java", "Programmering i Java" eller "JAVA som første programmeringsspråk" dersom jeg fra før har "Software Solutions av Lewis & Loftus"?

Lenke til kommentar

Helt enig med deg, Patton.

 

Jeg er selv offer for dette. Studerer Java på NTNU, men skjønner ikke hva vi driver med siden jeg ikke har grunnsteinene under meg. Jeg skjønner ikke hva det snakkes om på forelesninger, mens de rutinerte nerdene får med seg alt.

 

Noen som har tips til en god måte å lære seg det grunnleggende innen Java om man ikke har noe erfaring med dette fra før?

Forutsetter nå at du går siv. ing./master og følger kurset TDT4100 Objektorientet Programering. Grunnen til at du antagelig ikke lærer noe særlig om grunnleggende kontrollstrukturer i dette kurset er at dette skal du ha lært i IT-introkurset i høst! Hvordan en while-løkke implementeres i Java skiller seg lite fra hvordan du gjør det i Matlabscript/C/PHP/JSP/Python/<sett inn hva du har lært fra før>, det eneste du trenger å lære deg er syntaksen.

 

Tips til deg er å be studassen din melde deg på en kollokviegruppe. Fagstaben arrangerer dette for studenter som føler seg "lost" og er motiverte for å jobbe litt for å komme på nivå med resten. Så vidt jeg vet er det fremdeles mulighet til å bli med på dette. Alternativt kan du prøve å gråte din nød til studassen og få ham/henne til å forklare deg ting du lurer på litt grundigere.

 

Det siste tipset gjelder selv om du ikke er siv. ing./master-student også: spørr og grav hos fagstaben når det er ting du ikke forstår. Og les selv selvfølgelig.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Alt er igrunn dårlig med den. En god stund siden jeg brukte den selv (mulig det var en eldre utgave så mulig de har endret ting), men følte selve oppbyggningen var dårlig. Begynte f.eks for tidlig med GUI uten å forklare bæret av hva et betydde. I tillegg var eksemplene (eller ihvertfall caset som gikk gjennom boka) helt utrolig kjedelig og uinteressant. I tillegg er mange bøker gode å slå opp i om man lurer på noe, f.eks se på eksempler. Det var vanskelig med denne.

 

Hmm, er ikke enig. Jeg syntes det er en bra tilnærming til å lære seg å programmere. Det er klart at enkelte deler av boka kan starte med ukjente begreper, men det er fordi en del emner overlapper hverandre, og at du må vente litt med å få forklart enkelte begreper fordi du ikke vet nok enda. De fleste programmeringsbøker jeg har lest må innom en del sånne gråsoner.

 

Vet ikke helt hva det er slags GUI du mener som kommer så ekkelt fort forresten? Dersom du sikter til JOptionPane, så kan jeg fortelle deg at alternativet ville være at du programmerte noe mye vanskeligere for bruk av tekst inn i konsoll-vinduet, streams og buffer og ting som er enda mer kryptisk for nybegynnere. Det andre alternativet er selvsagt at du måtte ha brukt en pakke som kom med læreboka (slik den første versjonen av boka gjorde), noe som er enda mer slitsomt da du må kaste bort tid på å lære den totalt unyttige pakken som du alikevell aldri bruker etter ei stund. Nå har ikke jeg boka framfor meg, men syntes å huske at GUI-stoffet er samlet i kapittel 13-15 eller noe sånnt? Er da ganske ok plassering det.

 

Kjedelige eksempler er noe versjon en av boka var krydret med; ETT gjennomgående eksempel om noe tapetsering og maling, var kjedelig. Men i versjon 2 var iallefall dette borte, med noen få unntak. Versjon 3 har jeg ikke.

 

At boka er vanskelig å slå opp i er jeg og uenig i. I motsetning til amerkanske lærebøker, hvor alt skal smøres over max antall sider (for det meste med unntak av O'Reilley), er denne kort og konsis på det meste. Det er eksempler på det meste, og de fleste eksemplene er komplette, i motsetning til f.eks. "algoritmer og datastrukturer" av Lljosland og Hafting, hvor du kan finne eksempler der det i deler av koden bare står: "metode implementert på side xx" eller "se eksempel xx", noe som er helt på jordet viss du skal slå opp på en enkelt ting. Stikkordsregisteret er der, bruk det.

 

Blir langt nå; men for de som sier at de sliter med OO, og at alt er jævlig, så er det bare å holde på. Sett deg ned å programmer eksemplene i boka, prøv å utvide dem, forandre litt på ting osv, det hjelper. Det som er med Java (og programmering generellt) er at det er en brå oppoverbakke i starten, men kommer du bare opp den, så flater det veldig ut. For min del kom jeg over kneika nesten uten å ane det selv, det bare plutselig ble enkelt. Så ikke gi opp. Programmering er gøy! (etterhvert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...