Gå til innhold

Objekt Orienter Programmering


Anbefalte innlegg

jeg sliter fryktlig med Java, spes OOP. Foreløpig har jeg Deitel & Deitel boka men syntes at ikke det står noe bra forklart! kanskje fordi det står på Engelsk!? ..anyways..

 

finnes det noe norsk litteratur ala Java for Dummies på norsk eller noe norsk bok som forklarer OOP litt lettere!?

 

thx..

 

(for dere som kjenner en student som sliter med akkurat OOP, ja...det er meg) :(:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut "Programmering i Java" av av Lervik og Havdal (ISBN: 8205330980, 548,- på bokkilden). Har den og syns den var rimelig nice. Evt. kan kanskje "Objektorientert programmering med Java" være noe for deg, den har blitt lovprist av masse folk på diskusjonsfora og etc. Isbn: 8276747485, 320,- på bokkilden.

 

Du vil også finne boka "Rett på java", de har på HIHM gått over til å bruke denne på 1. året, jeg har sett litt i den (går 3. nå) og syns den er retarded. Demotiverende eksempler, dårlig forklaring, elendig innholdsfortegnelse, ingen API referanse i baksiden... Avoid at all costs.

 

Boka som jeg brukte for å bli java programmerer er "Java software solutions" av Lewis og Loftus. Meget MEGET bra bok.

 

Ps. Objektorientering betyr at man putter all data inn i objekter og bruker objektene for å få tilgang til data.

Lenke til kommentar
Sjekk ut "Programmering i Java" av av Lervik og Havdal (ISBN: 8205330980, 548,- på bokkilden). Har den og syns den var rimelig nice.

Jeg har også den, og den er rimelig elendig. Omtrent det eneste stedet den boka blir brukt er Høyskolen i Sør-Trøndelag, og det er fordi en av forfatterne er faglærer der.

Lenke til kommentar
oop er jo java...

Nei, du vet ikke hva OOP er.

 

Edit:

OOP ( http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming ) er én blandt mange "måter å programmere på" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Programming_paradigm ), som støttes i flere språk. Blandt annet Java, C++, Common Lisp, Smalltalk, Python, Perl, PHP, osv...osv....osv.....osv.

 

Ellers har jeg ikke stort å tilføye untatt det jeg har erfart er best selv:

1. Engelsk.

2. Engelsk litteratur.

3. Engelsk koding og kode.

 

Edit:

"Jeg vet hva svaret er - men vil ikke vite problemet; derfor er jeg frustrert."

 

Hva skjera?

Endret av søppel
Lenke til kommentar

"OOP er en 'måte å programmere på' som støttes i Java."

..ville vært bedre, altså hvis du fokuserer på selve formuleringen.

 

Det som teller er hva du vet, og ikke minst vet at du ikke vet -- og det vet du best selv.

 

Det du sa tidligere, "oop er java", er ikke til å ta feil av (utenifra), om du ikke er fryktelig slurvete eller har dysleksi eller-noe-sånnt noe.

 

Jeg quotet "meg selv" i din (tilsynelatende eller virkelige; jeg bryr meg ikke) situasjon.

 

Angående bøker så kan jeg legge til at amazon.com har mange omtaler. Det kan være lurt å dobbeltsjekke; flere steder enn på forumet. Det blir også billigere å bestille bøker fra amazon, i hvertfall fra amazon.co.uk. (Jeg nevnte .com, siden det ofte er flere omtaler der.)

Endret av søppel
Lenke til kommentar

jeg mente egentlig å si at OOP er en del av Java seff..veldig dårlig formulert av meg! den skal jeg ta under min kappe...

 

hm, det er vanskelig å velge en god bok pga det er jo så mye forskjellig men Dummies-serien er egentlig ganske lettlest så..

 

få se om jeg muligens kjøper den!

Lenke til kommentar

Hvilken skole går du på?

 

Hvis du går på NITH vil jeg på det sterkeste anbefalle å starte med kompendiet JAVA- ABC.. forklarer tingene utrolig greit og har masse oppgaver.

 

Det ligger også et OOP- kompendium ute... Begge deler ligger under ressurser på fagsidene for Oslo.

 

Hvis du studerer et annet sted er det mulig jeg kan maile deg disse, tror de er mer eller mindre "freeware"..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har den Deitel & Deitel boka, og synes den er vanvittig bra faktisk! Men jeg har aldri lest noen av kapitlene. Hvis det er noe jeg har lurt på så har jeg bladd litt i boka og sett på eksemplene som er ganske bra. Har dessverre ikke noen andre bøker, så jeg kan ikke anbefale noe annet enn å prøve litt til med den du har.

Lenke til kommentar
Sjekk ut "Programmering i Java" av av Lervik og Havdal (ISBN: 8205330980, 548,- på bokkilden). Har den og syns den var rimelig nice.

Jeg har også den, og den er rimelig elendig. Omtrent det eneste stedet den boka blir brukt er Høyskolen i Sør-Trøndelag, og det er fordi en av forfatterne er faglærer der.

Hva som er så elendig med denne boka ? Bare lurer siden jeg har kjøpt den med tanke på at jeg kanskje begynner på HIST til høsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...