Gå til innhold

Studere Informatikk ved Universitet?


Nidhogg

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å studere Informatikk ved Universitetet i Bergen eller Oslo. Noen som har erfaringer rundt dette studiet?

Det jeg har fra videregående er vanlig 3-årig allmenn med 3MX,2FY og 3IT. Selv om jeg har både matte og fysikk, fikk 3 i begge fag, fra vgs så kan jeg ikke si at jeg liker det så godt. Jeg vet ikke hvorfor, og grunnen til at jeg tok det på vgs var at mange jeg kjente tok det. Det gikk helt greit, men jeg er ikke så veldig interessert og engasjert i disse fagene. Hvordan er det med matte og fysikk på dette studiet da? tenker da helst på forholdet til matte og fysikk på videregåendenivå

Endret av Nidhogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet kun litt om Oslo. Nå er det en ganske stor forskjell på om du velger bachelor eller en direkte mastergradsutdanning ved universitetet i Oslo. Ved bachelor har man liten valgfrihet i starten av studiet, men veldig stor i slutten. Angående matematikk og fysikk var ikke dette noe krav i høst, men det blir krav om 2MX fra i høst. Fysikk er uansett ikke noe krav på noen informatikk-linjer, men på ingeniørstudier eller studier med en tilknytning til naturvitenskap, og her kun anbefalt forkunnskap.

 

Angående mastergradsstudiet er det tre valg. Systemutvikling og datakommunikasjon, Teknisk programvare og Mikroelektronikk. Det første har det vanlige 2MX-kravet fra høsten, mens de to siste har krav om 2MX hvor den midterste har anbefalt 3MX og den siste anbefalt 3MX og 2FY. Den er det en helt annen type matematikk og i tillegg et par fysikk-emner med elektronikk som hovedvekt.

 

Matematikken på den første vil bestå av ganske grei "diskret matematikk" som det heter, og dette er standard på alle informatikkstudier uansett universitet eller høgskole. Dette tilsvarer bachelorstudiet. De to siste tar i bruk kalkulus og lineær algebra som går er en helt annen type matematikk enn diskret matematikk.

 

Du kan jo lese mer om retningene og emnene ved å klikke deg rundt her.

Lenke til kommentar

Nå studerer ikke jeg informatikk, men jeg har tatt det første emnet derfra i år (INF1000) og kan si at det går mye mer grunnleggende til verks enn på høgskolen. En kamerat studerer informatikk på høgskolen og mens de drev på med jbuilder og gui satt vi med emacs/notepad og terminal.

 

Edit: Vi var heller aldri innom jbuilder eller gui. Dette kommer først i senere kurs.

Endret av zimen
Lenke til kommentar

I inf1000 starter de opp med det enkleste av det enkle. Ingen forkunnskaper nødvendig så lenge man følger med i undervisningen. Det kan virke VELDIG enkelt i starten hvis du har litt peiling på data, men tar seg fort opp. Obligene i kurset stiger i vanskelighetsgrad i form av kvantesprang. Hvis du tar en av de andre retningene hvor 3MX er anbefalt bør du huske derivasjon og integrasjon fra tidligere i alle fall. Trigonometri er også forventet at du kan ganske godt i kalkulus.. Ellers kan vel det meste læres underveis så lenge man har interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...