Gå til innhold

Hvorfor har samfunnet plutselig så mye penger?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nå etter flomkatastrofen opplever jeg at alle gir. Det gjelder også staten, skoler og andre offentlige institusjoner(sykehus). Såklart kan vi gi vår støtte, men det er noe annet som får det til å gå litt rundt oppe i skallen min... Skolen vår gav 14.000 til hjelpeorganisasjonene. Hvor i heiteste kom de pengene fra? :ermm: Jeg som synes skolen på skranke inn på mye, og nå kan de gi 14.000. Lærerene innrømmer at det er meget stramt. Så.. Hvem kunne vel gjette at det skulle bli en flomkatastrofe? Ikke de som sitter i staten og på skolen ihvertfall :roll: men hva betyr det? Det betyr at skolen faktisk hadde alle de pengene fra før, hva skulle de gå til? Staten river gamlehjem i hytt og pine, nå har de masse penger... :dontgetit:

 

Nå håper jeg at ingen misoppfatter, synes det er supert at Norge støtter. Men når de "ikke har" penger til å innstallere en heis på et gamlehjem, hvor tar de pengene vi gir fra?? :dontgetit: Lyver staten for oss? Skolen vår og? Tenker at flere tror jeg er litt på jordet, men det stenges splitter nye gamlehjem fordi staten "ikke kan gi penger". Hva slags tillit skapes da? :hmm:

 

Så poenget er: Støtt gjerne, men hvorfor "har dere ikke penger" til f.eks.

eldrehjem?

 

Edit: fiksa et par ord

Endret av |/|etallica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hør hør!

Endelig en som tenker som jeg gjør. Har ikke noe imot at Norge hjelper de flomrammede men hvor kommer de pengene fra? Hører hele tiden om nedskjæringer og innsparing.

Godt å høre at noen mener det samme :)

Dette har med samfunnsøkonomi å gjøre. Dette er ikke mitt felt, men har forstått det slik at kostnadsnivået i et land øker proposjonalt med hvor mye penger man bruker fra offentlige og privat sektor.

 

Dermed, når man bruker penger i Norge så får vi mer inflasjone - ikke bra.

 

Når man bruker penger i Utlandet (verdens største land ;) ) så gjør ikke det noe forskjell på norsk økonomi. Om man da ikke bruker pengene på å kjøpe innenlandske tjenester for bruk i utlandet (som USA gjør).

 

I Norge er det ikke mangel på penger som er problemet, men et høyt kostnadsinvå. Dette er dårlig for konkuransevnen til eksportindustrien.

 

Om noen vil lære med om dette tipper jeg at et lite søk på 'handlingsregelen' vil løse kunne forklare en del.

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet dette med at å bruke penger i Utlandet(det største landet :p ) ikke skal ha noe å si for økonomien i Norge, men vi burde da kunne sponse eldrehjem og sykehus uten at alt skal gå en vei, nemlig ned? Og det at skoler plutselig har mye penger, hvor kom de fra? Staten sender vel ikke akkurat ut penger til skoler så de kan gi selv.. Det hadde blitt fryktelig ineffektivt :roll:

Lenke til kommentar
Joda, jeg vet dette med at å bruke penger i Utlandet(det største landet :p ) ikke skal ha noe å si for økonomien i Norge, men vi burde da kunne sponse eldrehjem og sykehus uten at alt skal gå en vei, nemlig ned? Og det at skoler plutselig har mye penger, hvor kom de fra? Staten sender vel ikke akkurat ut penger til skoler så de kan gi selv.. Det hadde blitt fryktelig ineffektivt :roll:

Helt enig. Men enn så lenge skoler og sykehjem skal finansieres over det offentliges budsjetter og dette ikke økes vil problemer som de du antyder stadig forekomme.

 

De siste årene har det offentliges andel av BNP stadig sunket i takt med økt privat velstand. Dette er et politisk spørsmål, og jeg avslører vel ikke for mye om jeg antyder at jeg er kritisk til utviklingen.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av iacob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...