Gå til innhold

Endre tilgang til disk i Win2K

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømforsyningen min tok kvelden med et smell, og det luktet svidd etterpå. SURT. Tror likevel ikke at diskene mine tok kvelden.

Jeg har satt inn den ene disken i et HD kabitt og koblet til min bærbare jobb-PC. Da får jeg tilgang til 2 av 3 partisjoner. WinXP på jobb-PC viser den siste partisjonen som Lokal disk, og gir meg null tilgang.

I diskbehandling ser jeg at alle tre partisjonene er der, men jeg husker at jeg har lagt til tilgangsbegrensninger på den siste partisjonen. Det er nok grunnen til at jeg ikke får tilgang fra en annen PC.

Jeg har stort sett bilder og store videofiler på denne partisjonen, så jeg håper jeg kan få tilgang.

Spørsmålet mitt blir da:

Er det mulig å endre tilgangen til denne partisjonen nå i etterkant (fra en annen PC enn den som la inn tilgangen).

Hvis svaret er nei må jeg kjøpe ny strømforsyning og håpe at ingen andre ting er ødelagt. Håper å slippe dette fordi jeg skal kjøpe ny PC og har lyst å "kassere" den gamle nå uten å bruke unødvendig mye tid på den.

Takknemlig for inn spill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er ikkje heilt sikker... men har du valgt og kryptere filene i XP?

På filer kan man jo ta eigarskap av dei, eg veit ikkje kordan det fungerar på heile partisjonare.

Skrevet (endret)

bare for å sjekke først før jeg skriver en lang post :)

i windows 2000, kommer den tredje partisjonen (på den bærbare hd'en etter sånn jeg forstår det), som har begrensede rettigheter, opp som en stasjon i explorer?

edit: leif..

Endret av Prelude
Skrevet (endret)
bare for å sjekke først før jeg skriver en lang post :)

i windows 2000, kommer den tredje partisjonen (på den bærbare hd'en etter sånn jeg forstår det), som har begrensede rettigheter, opp som en stasjon i explorer?

edit: leif..

Ja, den dukker opp som en stasjon og heter da bare "Lokal disk". Dette er på en bærbar PC med norsk XP.

Når jeg går inn i Diskbehandling (høyreklikker på min datamaskin + Behandle + Diskbehandling) vises navnet på disken (Filmdisk). Jeg kan her bl.a. endre stasjonsbokstav på den.

Men i Windows Explorer vises den altså kun som "Lokal disk".

Endret av orjan76
Skrevet

Husket du å flytte jumperen på harddisken slik at den ble SLAVE istede for MASTER før du puttet den inn i kabinettet?

Skrevet
Husket du å flytte jumperen på harddisken slik at den ble SLAVE istede for MASTER før du puttet den inn i kabinettet?

Har prøvd begge deler.

Etter å ha forsøkt diverse tilgangsendringer, fikk jeg til sist slettet alle gamle begrensninger og gitt nye slik at jeg nå har full tilgang..

:tease:

takk for alle innspill :w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...