Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og NAT


Anbefalte innlegg

Har nylig fått ADSL fra Nextgentel. Har litt problemer med å forwarde alle porter i NAT. Har kjørt telnet og slått av firewalling, men NAT er jo der fortsatt. Prøvde å legge til en haug med porter, men den ville ikke forwarde mer enn 65 porter. Den akspepterer ikke port range så jeg må legge til en og en om gangen. Kjører bittorrent og vil åpne opp portene 6881-6999 samt at jeg kjører ftp/http server innimellom. Så er det neon som har peiling på hvordan (hvis mulig) jeg kan får routern til å forwarde alle porter? Routern er en Thomson Speedtoutch i510. Har prøvd å slå av Forwarding med telnet, men det funker selvfølgelig ikke siden den forwarder ingen istedenfor alle porter. Har også prøvd å sette meg selv som default server i natp instillingene på routern uten at det fungerer. Eneste som fungerer delvis er å slå på upnp, men det fungerer bare skikkelig på en maskin og jeg vil at alle maskiner skal ha full tilgang til internett.

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste som fungerer delvis er å slå på upnp, men det fungerer bare skikkelig på en maskin og jeg vil at alle maskiner skal ha full tilgang til internett.

Du vil altså at folk på internett kan gå inn på en bestemt port på vilken som helst maskin på innsiden? Vist dette er tilfellet må du i såfall leie et subnett til NGT.

Lenke til kommentar

1. Du trenger ikke å åpne ALLE portene mellom 6881-6999. Du trenger bare så mange åpne porter som du har åpne torrents. Dvs. har du 10 torrents åpne, må port 6881-6891 være åpne.

 

2. Bytt til Azureus. Den bruker bare EN port. Bruk en annen port enn det som er standard (feks port 25000), dette kan være greit da flere trackere har blokkert standardportene.

 

3. Vil ikke si det er no særlig lurt å åpne ALLE de 65 tusen portene som finnes. Åpne bare akkurat det du trenger.

Lenke til kommentar

Vil helst åpne alle portene. Har en router fra før av og vil bruke den som switch, men den har også innebygget brannmur, så jeg trenger bare å ha det på på denne. Routern jeg har fra før er dessuten mye lettere å konfigurere. Bruker azureus og ser i routern at den bare åpner 6881 tcp og udp og 6969 tcp. Slår jeg upnp av og setter NAT til unassigned:6881/6969 på utsiden og det samme på innsiden får ingen av azureus klientene grønt lys. Synes det er rart at dette ikke fungerer, men sånn er nå det.

Lenke til kommentar
Vil helst åpne alle portene. Har en router fra før av og vil bruke den som switch, men den har også innebygget brannmur, så jeg trenger bare å ha det på på denne. Routern jeg har fra før er dessuten mye lettere å konfigurere. Bruker azureus og ser i routern at den bare åpner 6881 tcp og udp og 6969 tcp. Slår jeg upnp av og setter NAT til unassigned:6881/6969 på utsiden og det samme på innsiden får ingen av azureus klientene grønt lys. Synes det er rart at dette ikke fungerer, men sånn er nå det.

Å bruke en routern som kun switch er enkelt, skru av dhcp, putt TP'en fra NGT routern inn i switchen (ikke WAN porten) så har du disabla "routerfunksjonen" og routern vil fungere som en switch. Har lite erfaring med NGT routere, men mener å huske at det skal gå ann å åpne alle portene mot en ip, tror det var netopia routern jeg lekte meg med da...

Lenke til kommentar

Fikk med Netopia 5311 den gangen vi kjøpte NGT abo, og den har vært helt grei å sette opp NAT og annet på. Har på FW i Netopia'en, og NATer til en 3com switch med FW og som NATer enda videre til en maken 3com switch., som til slutt NATer til korrekt maskin. Fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+891234

Mulig at dette er litt utenfor trådens tema, men jeg har bare ett kjapt spørsmål: Vil UPnP fungere gjennom to enheter (f. eks Netopia-router og en D-Link-switch/router, begge med UPnP-støtte)? Vil da f.eks bittorrent-programmer med UPnP-støtte sørge for at de riktige innstillingene (portåpning og-forwarding) gjøres på begge enhetene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Right. Oppsettet mitt er en Netopia 4542 (støtter ikke UPnP) etterfulgt av en D-Link 614+ (støtter UPnP). BitSpirit, bittorrent-programmet mitt, bruker port 16881. D-Linken er det ikke aktuelt å forandre innstillinger på, da jeg ikke har adgang - den er en del av min fars hjemmekontor.

 

Jeg har stort sett forstått fremgangsmåten for åpning/forwarding av porter på Netopiaen, men jeg er (blant annet) en anelse usikker på hvilken IP-adresse jeg skal åpne porten for. Jeg regner med at det er D-Linken som står for utdeling av IP-adresser atm, selv har jeg adresse 10.0.0.2. Er det rimelig å anta at jeg skal åpne for 10.0.0.1 hvis jeg vil at en port ut skal åpnes for D-Linken innenfor?

 

Vil det i det hele tatt fungere (BitSpirit åpner ved hjelp av UPnP port (f. eks) 16881, som igjen er åpen på Netopiaen), evt. finnes det en annen metode?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...