Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble sammen 2 pc'er via wlan uten router?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kablet nettverk

Den mest utbredte måten å sette opp et nettverk på er å bruke de tradisjonelle kablene - tvunnede trådpar (TP - Twisted Pair). De fleste TP-kablene er standarisert som CAT-5e (kategori 5 forbedret) og er godkjent for Gigabit-nettverk (Gigabit Ethernet, 1000 Mb/s). Man bør i dag velge ustyr med minst 100 Mbit kapasitet, men også Gigabit-utstyr (1000 MB/s) har i det siste falt betraktelig i pris.

 

Om kun 2 maskiner skal kobles sammen trenger man ikke å benytte en svitsj eller hub, kun en såkalt krysset TP-kabel. Skal derimot flere maskiner kobles sammen, må man benytte en hub eller en svitsj og da skal man ikke benytte en krysset kabel. Siden svitjsene har falt betraktelig i pris, er det ikke lenger aktuelt å kjøpe de litt tregere HUB-ene. Fordelen med svitsjene er at de er raskere, og nettverket blir mer skalèrbart.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Er det mulighet for å dele nettverkstilkobling på den ene maskina via trådløst nettverk slik at jeg får internett på den bærbare trådløst?

Har satt opp de rette instillingene og det trådløse nettverket er tilkoblet, men jeg finner ikke den andre maskina :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde bruke "delt internett" på omvendt måte en gang men måtte gi opp. Jeg hadde et aksesspunkt i stua, trådløst kort og ethernett på en pc(pc1) og bare ethernet på den andre pcen(pc2). Jeg prøvde å ordne det sånn at pcen med bare ethernett kunne få internett via den andre pcen som var koblet til via trådløst. Jeg ga opp til slutt, det var bare enten eller, dvs, enten så hadde jeg internett på pc1, men da kunne ikke pc2 se noenting, eller så kunne pc1 og pc2 se hverandre men ingen hadde internett.

 

:(

 

Frustrerende greier, fant ut at det var enklere å greie seg uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...