Gå til innhold

Trenger man kjølepasta?

boza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal bygge meg min første maskin snart, AMD XP1800

på et MSI kort, MEN det jeg lurer på er om man trenger kjølepasta?

SKal kjøpe meg en god vifte på prosessoren, er det da nødvendig med pasta i d hele tatt?

Har jeg gått glipp av at man MÅ ha det, eller er det opp til deg selv, om du vil ha litt bedre kjøling.

Og hvis det er nødvendig at man skal/burde ha det, hvor påføres den da? Oppå prosessoren,mellom kjøleribben?(Vifta oppå der igjen?)

Takker for svar på et simpelt spørsmål.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trenger du ikke.

Skal du overklokke er det nok kjekt.

Mulig levetiden på CPU'en også blir noen lenger, da den går litt kjøligere.

Skrevet

Du MÅ ha kjølepasta. Spesielt på en AMD av den hastigheten du har der. God kjøleribbe veier ikke opp for mangel på kjølepasta.......

Pål

Skrevet

Bruk kjølepasta , ja jeg vil si att det nesten er obligatorisk med en AMD cpu.

Eller la oss si det sånn , folk som driter i kjølepasta på cpu er ikke så smarte som oss andre :wink:

PS: Er du skikkelig smart bruker du Artic Silver 3 :grin:

MSI Turbo II

AMD XP 1500+

Taisol CGK 760

256 MB Apacer SDram

Samsung CD-RW/DVD

Samsung 40 Giga 5400 RPM

Samsung SyncMaster 950P 19"

Aashima Miditower (350W PSU)

Hercules Prophet II GeForce 2 PRO

[ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-09 17:44 ]

Skrevet

Ser at en sier du ikke trenger pasta, det er et råd du ikke bør følge.

Overfalten på ribbe og CPU er aldri 100% plan.

Rens flatene med isopropanol.

Gni et tynt lag på de flatene som møtes.

Stikk fingeren i en plastpose, ellers vil du få fett på flatene.

Dra av med noe som er rett, f.eks et kredittkort e.l.

Skrevet

Takk skal dere ha, skal investere i kjølepasta, og følge rettledningene på overklokking.no, og her, så går det sikkert som smurt.

Testen på Overklokking.no så var det en ålreit stor diff på temperatur, med og uten pasta, jeg tror jeg går for pasta.! Som jeg egentlig ikke skulle.

Takk gutter.

Skrevet

Hei!

Jeg bruker ikke kjølepasta! Men så har jo jeg en ganske kraftig kjøler(TaiSol CGK med en paps vifte)+ 3 kabinettvifter. Tempen min er på fra 40-50.

Du MÅ ikke bruke det hvis du har bra kjøling.

Men mitt råd er at du bruker det.

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-10 13:34, Holmgr3N skrev:

Hei!

Jeg bruker ikke kjølepasta! Men så har jo jeg en ganske kraftig kjøler(TaiSol CGK med en paps vifte)+ 3 kabinettvifter. Tempen min er på fra 40-50.

Du MÅ ikke bruke det hvis du har bra kjøling.

Men mitt råd er at du bruker det.

Det her er noe av det dummere jeg har hørt på lenge. Det er jo ihvertfall mot sin hensikt å ikke bruke kjølepasta siden du har en kraftig kjøler. Hele problemet er jo at så lenge du ikke bruker kjølepasta så kommer aldri varmen seg fra prosessoren og over i den flotte kraftige kjøleren din. Så sett igang! Klin på pasta og få utnyttet kjøleren din!!! :smile:

Hvis du ikke har skrudd fast kjøleren med gjennomgående bolter da og et dratt til til det knaser. Men da funker nok ikke prosessoren lenger allikevel. :wink:

Jeg vil sammenligne det her med å kjøre en bil med 4 flate hjul. Det funker men bare for en stund og det er begrenset hvor fort du får kjørt. :lol:

Skrevet

Quote:

Den 2002-06-10 13:46, Ash skrev:

Klin på pasta og få utnyttet kjøleren din!!! :smile:

<pirke> hmmm trur ikke jeg ville ha klint på siden goop i større mengder isolerer....

men derrimot et lag på 1 mm som blir litt skvisa utåver når du setter ribba på ville nok være bedre </pirke>

Skrevet

Kverulant! hehe. Jeg mente selvsagt at han skulle kline på et tynt lag! Og han må jo selvsagt ta av kjøleren først sånn at han får kjølepastaen mellom prosessoren og kjøleren.

Trenger du å få det inn med mindre teskjeer så ta en titt her. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...