Gå til innhold

R9600XT eller R9800se? Trenger råd


expose2k

Anbefalte innlegg

Min søster skal ha nytt skjermkort til sin xp2800+ PC,.

 

Valget står mellom et Sapphire Radeon 9800SE Advantage 256MB AGP, ATI9800SE,DVI-I,TV-Out,Lite-Retail til kr 1189,-

eller et PowerColor Radeon 9600XT 128MB DDR AGP, ATI 9600XT, DVI-I, TV-Out, Retail til kr 1200,-

 

Trenger råd :ermm:

 

Trenger ikke råd om 6600gt osv pga pris er viktig ! Men gjerne om gode erstatninger til under 1200kr.

 

Takker for alle svar :thumbup:

 

David J.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis 9800se kortet har 128bitt minnebuss, er disse kortene rund likestilte.

Hvilket et 256mb-utgave av det kortet har :innocent:

så vil jeg tro at XT-kortet yter noe bedre. Ettersom XT-kortet har raskere og mindre ram!

Er det 256bits minnebuss på Sapphire-kortet, tror jeg ikke det kan moddes uansett, da du må ha L-formet minne. Dette har ikke de seneste kortene fra Sapphire hatt (av 9800SE altså) som har 256bits minne buss. Så det motvirker modding.

Vær på den sikre siden og gå for 9600XT :)

Lenke til kommentar
hvis 9800se kortet har 128bitt minnebuss, er disse kortene rund likestilte.

Hvilket et 256mb-utgave av det kortet har :innocent:

så vil jeg tro at XT-kortet yter noe bedre. Ettersom XT-kortet har raskere og mindre ram!

Er det 256bits minnebuss på Sapphire-kortet, tror jeg ikke det kan moddes uansett, da du må ha L-formet minne. Dette har ikke de seneste kortene fra Sapphire hatt (av 9800SE altså) som har 256bits minne buss. Så det motvirker modding.

Vær på den sikre siden og gå for 9600XT :)

Jeg tror aldri sapphire har hatt L-formet minne på 9800se kortene sine. Ihvertfall ikke de som har kommet hit til landet. De som derimot har vært gode sjanser for å modde har vært poercolor og club3d. AIW-kortene har også vært gode på det.

 

stigk

Lenke til kommentar
Min søster skal ha nytt skjermkort til sin xp2800+ PC

Tror dere virkelig søstra hans vil overklokke og modifisere skjermkortet sitt slik som dere foreslår?

 

Jeg ville kjøpt et 9600 XT, holder nok i massevis til søstra di..

Kanskje du i stedenfor ytelse bør tenke på støynivå? Tilfelle ett av de kortene bråker mye mer enn det andre..

Lenke til kommentar
hvis 9800se kortet har 128bitt minnebuss, er disse kortene rund likestilte.

Hvilket et 256mb-utgave av det kortet har :innocent:

så vil jeg tro at XT-kortet yter noe bedre. Ettersom XT-kortet har raskere og mindre ram!

Er det 256bits minnebuss på Sapphire-kortet, tror jeg ikke det kan moddes uansett, da du må ha L-formet minne. Dette har ikke de seneste kortene fra Sapphire hatt (av 9800SE altså) som har 256bits minne buss. Så det motvirker modding.

Vær på den sikre siden og gå for 9600XT :)

Jeg tror aldri sapphire har hatt L-formet minne på 9800se kortene sine. Ihvertfall ikke de som har kommet hit til landet. De som derimot har vært gode sjanser for å modde har vært poercolor og club3d. AIW-kortene har også vært gode på det.

 

stigk

Jeg vet de første hadde det, men så fort de begynte å slenge ut på det norsk/europeiske markedet med 128bits minnebuss først på 9800pro, har det bare gått nedover har je fått inntrykk av.. :\

Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:

 

Kortet skal neppe overklokkes, poenget er at det skal kunne kjøre mange spill greit i lavere oppløsninger.

 

Ser ut som det blir et 9600xt kort. Men er det noen som vet om støynivået på disse kortene? ( utenom den lydløse UE-utgaven). :love:

 

David J.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt både 9600xt og 9800se. Selvom 9800se kortet har 256 bit bus, er du ikke garantert at det lar seg låse opp (til 8 pipelines (9800pro)).

Hvis det ikke lar seg låse opp, er 9600xt raskere enn 9800se (selvom det har 256 bit bus). Lar det seg låse opp, kan du som meg få:

 

sapphire radeon 9800se@9800pro

3dmarks 2001: 18636 poeng

3dmarks 2003: 5915 poeng

3dmarks 2005: 2581 poeng

 

Du kan alltids modifisere kortet med en stille vifte. Jeg har en arctic cooling vga silencer 3 på mitt radeon kort. Så godt som lydløst.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...