GĂ„ til innhold

Anbefaling av "skrivebordserstatter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk og godt nytt Är!

Eg skal kjÞpe meg min fÞrste bÊrbar fÞr eg reiser ut pÄ tokt den 14.februar. Er pÄ utkikk etter ei bra maskin som skal brukast mest til spilling og film. Sidan den blir "stasjonÊr" er vekt o.l mindre viktig.

Har sett pÄ 1557 med Mobile 2.0GHz og 9700 Radeon. Er 1556/1557-maskinene frÄ Netshop, Whitebox og PSDATA dei samme??Et det hattelco som bygger alle? :dontgetit: i sÄfall er jo netshop billegast..

NÄr det gjelder pris gÄr eg ikkje over 17000,-

HÄpar det er folk der ute som har tips og innspill! Tar imot alt ;)

Mvh

Johannes

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til KUN spilling, er nok Dell Inspiron 9100 et valg. Den har gode utbyggingsmuligheter og har blant det feteste grafikkortet. Minuset er at den nesten er slepbar.

Til film og litt spilling ville jeg kanskje valgt Dell 9200 pga. at den har utrolig lang batterilevetid for en bĂŠrbar. Varierer fra 4-5 timer.

Ellers hvis du liker "hjemmelagd" data, bÞr du sjekke ut Multicom De har gode priser pÄ bÊrbare.

Skrevet

Til Ä vÊre Intel-boy, sÄ mÄ jeg overraskende innrÞmme at snorreh sin anbefaling er virkelig en optimal maskin hvis bÊrbar er det man Þnsker Ä ha.

Skrevet

Jo A1630 er nok ei bra maskin. Yter bra i testen til barbara.no ser eg, fĂ„r dĂČg litt minus for DVD-brennaren og opplĂžysinga som skjermen klarer.

Vil det vĂŠre stor forskjell i ytelse mellom denne Fujitsu'en og ei 1557 med 2.0Ghz, 1 GB ram og 60GB 7200 RPM disk? Blir jo omtrent samme pris for desse to maskinene.. Og 1557'en har fordel i batterilevetid og vekt( som eg sa ikkje var viktig, men som alltid betyr litt.. :-) )

Johannes

Skrevet (endret)

Dette lurer jeg ogsÄ pÄ.

Vil det vĂŠre stor forskjell i ytelse mellom denne Fujitsu'en og ei 1557 med 2.0Ghz, 1 GB ram og 60GB 7200 RPM disk? Blir jo omtrent samme pris for desse to maskinene..

1557 er ca 1500,- billigere enn Fujitsu'en ,pÄ PSdata.

Jeg kunne ogsÄ tenkt meg en av disse maskinene ,og kommer til Ä kjÞpe snart.

MÄ bare lese meg "klok" pÄ diverse forumer, og innen den tid har vel prisene sunket :thumbup:

Leste at det er en ny prossesor pÄ gang, tror dere det blir prisfall pÄ Mobile 2.0GHz i lÞpet av januar?

Endret av Roughneck
Skrevet
Jo A1630 er nok ei bra maskin. Yter bra i testen til barbara.no ser eg, fĂ„r dĂČg litt minus for DVD-brennaren og opplĂžysinga som skjermen klarer.

DVD-brenneren til den modellen jeg linket til hos Komplett er vesentlig bedre enn den som var i A1630-modellen som Barbara.no testet og stĂžtter skriving av 8x DVD-R, 8x DVD+R, 5x DVD+R DL (Dual Layer), 20x CD-R, 5x DVD-RW, 5x DVD+RW.

OpplÞsningen som skjermen klarer er perfekt til ditt bruk, altsÄ spill og film. Ved hÞyere opplÞsninger sÄ klarer ikke skjermkortet i maskinen (Mobility Radeon 9700 128MB) Ä holde fÞlge i krevende spill uansett.

Vil det vĂŠre stor forskjell i ytelse mellom denne Fujitsu'en og ei 1557 med 2.0Ghz, 1 GB ram og 60GB 7200 RPM disk?

Ja, spesielt pÄ spill.

Skrevet
Vil det vĂŠre stor forskjell i ytelse mellom denne Fujitsu'en og ei 1557 med 2.0Ghz, 1 GB ram og 60GB 7200 RPM disk?

Ja, spesielt pÄ spill.

Vist det var noen som leste PCGW bladet for Desember sÄ kunne man vise at AMD 3800 (stasjonÊr 939) hadde en ytelse i Doom3 g Far Cry pÄ h.h.v 95FPS og 90FPS mot Pentium 3.6 som hadde h.h.v 85FPS og 81FPS

Ville nok anbefale den prossessoren ja, men er ikke sÄ stor fan av det 3dkortet (MR9700) da det ikke vil vÊre sÄ sterkt i nermeste framtid.

Mitt tips er Ä vente pÄ PCI express, men mÄ du ha nÄ sÄ mÄ du.

Skrevet

Netshopen vil vÊre betraktelig lettere, mye mer stillegÄende og billigere.

Et annet alternativ bĂžr vĂŠre Dell Inspiron 8600, den har en fantastisk skjerm.

Skrevet (endret)
Snorreh sitt forslag:

15.4" TFT aktiv matrise WXGA (1280 x 800)
:no:

WXGA nÄr man skal betale 15k+

:thumbdown:

Til hans bruk, spill og film, sÄ er en slik skjerm helt perfekt tro meg. Hva skal man med 1920x1200 opplÞsning pÄ spill hvis det begynner Ä hakke allerede ved f.eks. 1024x768 ? Og nÄr DVD-filmer har en opplÞsning pÄ 720x576 sÄ er en opplÞsning pÄ 1280x800 mer enn godt nok etter min mening. Jeg vil ogsÄ legge til at skjermen pÄ A1630 ogsÄ har vesentlig bedre innsynsvinkel enn den pÄ 1557.

Endret av snorreh
Skrevet (endret)

Du spiller selvsagt ikke pÄ 1920X1200, det vet du shorreh. Men pÄ omrÄder som CAD, bildebehandling, videoredigering og endel programmering er det uslÄelig.

Edit: Skjermen pÄ Fujitsu Siemensen er forÞvrig ganske grei til Ä vÊre WXGA ihvertfall (samme som pÄ A1425?). Skjermen pÄ 1557 er en av de verre jeg har sett

Endret av Frekkas
Skrevet
Du spiller selvsagt ikke pÄ 1920X1200, det vet du shorreh. Men pÄ omrÄder som CAD, bildebehandling, videoredigering og endel programmering er det uslÄelig.

OpplÞsning er ikke alt. Hva med respons tid pÄ skjermene? Hadde FS Amilo 1840 den hadde god skjerm (kanskje litt lav opplÞsning i windows ja. Skal ikke uttale meg om xredigering.

Skrevet

Jeg stĂžtter Snorreh sitt forslag til den FS maskinen fullt ut! Meget kraftig CPU og vil da kunne spille det meste av spill flytende. Skulle vĂŠre 9800 skjermkort i den men :p

Men, skal man ha noe nÄ, gÄ for den, hvis ikke, vent til det kommer bÊrbare til sikkert rundt samme pris med go6800 (billigste utgave av dette) og mobility radeon X800 :)

Skrevet

OpplÞsning er ikke alt. Hva med respons tid pÄ skjermene? Hadde FS Amilo 1840 den hadde god skjerm (kanskje litt lav opplÞsning i windows ja. Skal ikke uttale meg om xredigering.

Responstid varierer etter min erfaring lite i laptop skjermer. Mye mindre forskjell her enn pÄ vanlige LCD skjermer, det kommer av at det er begrenset antall produsenter.

La meg sitere testen av I8600 pÄ barbara.no

Skjermen pÄ maskinen er en av de herligeste skjermene vi har sett. Inspiron 8600 bruker en bredskjerm og skjermen har en opplÞsning pÄ vanvittige 1920x1200. Skjermen er utrolig lyssterk og innfallsvinkelen er meget god. Dette er uten tvil den beste skjermen vi har vÊrt borti noensinne.

Test av Latitude D800

Bredformat-skjermen pÄ Dell Latitude D800 er i en klasse for seg selv. Vi har nevnt det fÞr og vi nevner det gjerne igjen. Er det noe Dell kan, sÄ er det Ä levere virkelig gode skjermer pÄ sin bÊrbare. BÄde lysstyrken, kontrasten og klarheten er pÄ topp. Innsynsvinkelen er ogsÄ overraskende bra. Dell kan levere Latitude D800 med flere forskjellige opplÞsninger. VÄr testmaskin hadde en opplÞsning pÄ fantastiske 1920x1200, dette er den hÞyeste opplÞsningen D800 kan leveres med. Undertegnede har ingen problemer med skjermer med sÄ hÞy opplÞsning, men kjenner flere som synes at denne opplÞsningen blir for smÄtt. Hvis du synes at dette blir for smÄtt, bÞr du vurdere modellen med lavere opplÞsning. Du fÄr ikke like god plass til alt pÄ skjermen, men fordelen er at maskinen blir billigere.
Skrevet
Snorreh sitt forslag:

15.4" TFT aktiv matrise WXGA (1280 x 800)
:no:

WXGA nÄr man skal betale 15k+

:thumbdown:

Husk at de fleste bÊrbare er ikke i stand til Ä kjÞre f,eks HL2 / Doom III og de nyeste spillene i hÞyere enn 1024x768 hvis man skal ha alle effekter pÄ og samtidig oppnÄ en tilfredstillende FPS pÄ 60+.

Siden LCD-skjermer har bare en fysisk ekte sylskarp opplĂžsning, vil alle lavere opplĂžsninger f.eks en WUXGA skjerm skal vise simuleres via strekking av pixler.

SÄlenge pixelratioen ikke er nÞyaktig 4X (2:1) sÄ vil det skape et ujevnt styggt resultat, som dermed ofte blurres fra produsentens side i selve skjermen for Ä skjule ujevnhetene. Uansett fÄr du enten en falsk ujevn 1024x768 eller en veldig utydelig 1024x768 i spill nÄr du kjÞrer pÄ WUXGS skjermer.

Hvis man skal satse primÊrt pÄ spilling pÄ bÊrbar i dag fÞr PCI-E kommer med Asono-standarden (Centrino 2 gen.), sÄ mÄ man nok belage seg pÄ at man da mÄ innom 1024x768 opplÞsningen 90% av tiden. Da er det bare dumt Ä kjÞpe seg en overkill skjerm som har f.eks WUXGA nÄr det ikke finnes skjermkort som klarer Ä utnytte denne opplÞsningen i full FPS uansett.

Det blir aldri bedre enn det svakeste leddet, og per i dag er det GPU som er svakeste ledd. Vil du ha supergod FPS, med fulle effekter, og samtidig nyte godt av den sylskarpe EKTE fysiske opplÞsningen en LCD-skjermpanel i en bÊrbar er laget for, sÄ burde man satse pÄ en skjerm som har 12080x800(WXGA+) eller XGA (1024x768).

Problemet er at utviklingen er veldig ubalansert for Þyeblikket, og det virker ikke som om produsentene av LCD-paneler er pÄ talefot med GPU-produsentene og dermed tilpasser seg hverandre. Dette vil bli rettet pÄ forhÄpentligvis med Asono-standarden.

Husk ogsÄ at folk som jobber med f.eks videoredigering/billedbehandling ofte da kopler til f.eks en stor ekstern skjerm og dermed skrur opp opplÞsningen uansett.

f.eks 1400x1050 pÄ en 15" i Windows med standard-font 96DPI instilling blir seendes idiotisk lite ut. Argumentet mange unge bruker, om at "bare eldre med dÄrlig syn som klager" kommer ikke langt her heller egentlig, uansett hvor godt syn man har, sÄ er Windows-standard oppsettet pÄ 96DPI desverre enda laget for 1024x769, og ikoner osv blir tullete lite i noe hÞyere med mindre man setter opp font-stÞrrelsen i Windows. Problemet er bare at MS har selv problemer med dette, og til og med MS sine egne dialoger/elementer fÄr imkonpibilitets-problemer ved at f.eks deler av teksten i f.eks "Volumkontroll" skjules / ikke fÄr plass i den lille dialogboksen.

Man kan derimot overkomme det problemet ved Ä sette opp fontstÞrrelsen pÄ hvert element manuelt istedenfor Ä velge > skjermegenskaper > avansert > fontstÞrrelse som forandrer pÄ alt samtidig og dermed skaper slike feil.

Jeg er 30 Är, men har fortsatt 20/20 vision, jeg ogsÄ KAN se tydelig skriften og ikonene i f.eks WUXGA i 96DPI instillinger pÄ en 15", jeg KAN ogsÄ kjÞre bil med bare fÞttene pÄ rattet og gasspedalen, betyr ikke at det er det beste eller lureste valger bare fordi man KAN.

Dette delvis MS sin feil, og delvis programmerere av applikasjoner sin feil som ikke tar hensyn til at dialoger osv mÄ forstÞrres med opplÞsningen tilsvarende.

Standard-fontene som MS bruker i f.eks Windows XP ser ogsÄ litt tynnere og "pinglete" ut nÄr kommer over ca 10px.

Det er ikke alltid at hĂžyere opplĂžsning = automatisk alt bedre desverre.

Skal man kompensere, sÄ mÄ man ta hensyn til 2 ting egentlig, at et GUI-miljÞ man jobber i som Windows, hvor man f.eks skal jobbe med billedbehandling og video er en ting, mens spill er noe annet. Jeg tipper at 2048x1536 kommer til Ä bli standard-opplÞsningen de neste 2 Ärene pÄ bÊrbar. ettersom dette er en nÞyaktig 2:1(4X) av 1024x768. Dermed kan en LCD-skjerm med 2048x1536 simulere 1024x768 helt uten forringling/distortion sylskarpt, uten noe blurring eller antialiasing, siden 1 softwarepixel i 1024x769 vil da oppta nÞyaktig 4 hardwarepixler pÄ en 2048x1536 skjerm.

Dermed kan man ogsÄ fÄ maks ut av spill, man kan kjÞre 2048x1536 i Windows, og allikevel kjÞre 1024x768 i fullskjerms-spill sylskarpt og svineraskt.

Å vise 2048x1536 i Windows, eller 1024x769 i spill, krever ikke mye GPU-kraft heller.

MS er ogsÄ nÞdt til Ä komme med en bedre font vs dialogstÞrrelses-lÞsning. Windows er et bitmap-basert GUI forelÞpig i mange dialoger fortsatt, sÄ skalerbarheten der er ikke trinnlÞs eller problemlÞs. OpenGL baserte GUI'er i mange *nix systemer har en trinnlÞs skalerbarhet, noe MS kanskje burde vurdere ogsÄ.

Estetikken blir fort mindre pen i Windows nÄr man skal kjÞre opp fontene for Ä tilsvare enn mye hÞyere opplÞsning, fontene blir tynnere slik de er bygget opp i dag, og dialogboksene fÞlger ikke opplÞsningen.

Husk ogsÄ at mange som hater 1024x769 pÄ bÊrbar aldri faktisk har SETT ekte 1024x769, men bare sett SIMULERT 1024x768 pÄ sin ultrahÞyopplÞselige skjerm, noe som vil gi en veldig uklar og stygg 1024x768 som er forferdelig Ä sitte Ä se pÄ.

(kan, med litt overdrivelse sammenlignes med nÄr man kjÞrer Windows pÄ en TV, uklart og horribelt Ä se pÄ.)

1024x768 er allikevel i minste laget etter min egen smak ogsÄ i Windows, 1280x1024 er perfekt for 15" etter min smak, men, min mening, som andres, er ofte forskjellig, som baken. SÄ til tross for enkelte fakta, er det ingen "fasit" her.

Noen er opptatt av skarphet og ytelse pÄ bekostning av opplÞsning,

andre er opptatt av opplÞsning og skarphet pÄ bekostning av ytelse

og enkelte bryr seg ikke om skarphet i spill og dermed opptatt av ytesle

og hÞy opplÞsning nÄr de ikke spiller og bryr seg mindre om skarpheten i spill

osv osv.

Karmacom

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...