Gå til innhold

DØDSSTILLE stuepc for kontorbruk. Tips?


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Tenkte på en liten og stille stuepc til kontorbruk (surfing, MS Office, etc) hovedsaklig til min fars bruk. Han har fått tak i en billig LCD-skjerm og vil "flytte ut" av min stasjonære (og "noe" bråkete XP3500+/9800-maskin).

 

Mamma vil seff. ikke ha noe stort, "stygt" kabinett (at noen kan kalle en PC for "stygg" skjønner jeg da ikke, men men...), så tenkte med en gang på mini-ITX og muligens bygge et kabinett selv (tenkte egentlig på den ene skuffen som er på skrivebordet den skal være på??).

 

Og siden den skal være musestille, gikk tanken til VIA-cpuene. Så er spørsmålet, vil en VIA-cpu (rundt 1GH+) være fullstendig kapabel til å kjøre Win XP og MS Office? Tenkte å spandere en 512ddrbrikke på den. Et poeng er at det ikke skal være NOEN ekstra kort (pci/agp) på hovedkortet og det skal ikke være NOEN vifter (støy kun fra harddisk og evt DVD-spiller)

 

Lurer litt på om det er noe problem for en VIA Eden cpu å kjøre film? (DVD, divx, younameit), siden den vil bli stående rett ved TVen og vi har ikke vanlig DVD-spiller til TVen. Er dette for mye å håpe på? Native oppløsning på LCDen er 1280x1024. Kommer dette til å hakke for mye?

 

Her er forslag til oppsett så langt (komplett-priser).Budsjettet er på maks 5000kr (u/skjerm):

  • VIA EPIA MS10000E m/Via Eden CPU 1000MHz Mini-ITX,DDR266,VGA,CF-Reader, SCART 1.809,-
  • Crucial DDR SO-DIMM PC2100 512MB CL2,5 800kr
  • Samsung SpinPoint M40 40GB 5400RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm 670kr
  • + En helt vanlig dvd-spiller (kanskje ekstern/slimline??)
  • High Green Powersupply til MINI-ITX ca 500kr

Mus og tastatur finner eg ut av selv. La merke til at det hket hadde SCART og greier, så da regner jeg med at cpuen er mer en rask nok til å kjøre film/dvd?

 

Aldri bygt en stuepc før, så håper noen kan hjelpe ;).

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så litt på "Aopen Barebone XC Cube EZ18 " som bl.a. psdata selger for ca 1500kr. Relativt liten og fint, hvit design på den (får litt mac-feeling av den, uten å måtte ofre en nyre for å få råd :!: ).

 

M356.jpg

 

Er raskt overslag, inc. rimelig keyboard/mus:

  • Aopen Barebone XC Cube EZ18 Pearl White nForce2GT socA.. 1481kr
  • AMD CPU Sempron 2500+ 256K Cache 333MHz FSB Tray 538kr
  • Geil 512MB PC3200 CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 562kr
  • Hitachi 80GB IDE 7200RPM UDMA133 3.5" 2MB 8.5mS Deskstar 462kr
  • Aopen DVD-1648 BonusPack(AAP)Multicolour (Black/Silver met.) 251kr
  • + mus til ca 100kr /tastatur til ca 100kr ~200kr

Totalt ca 3500kr. Smertegrensen er 4000kr

 

Trenger ikke skjermkort, og heller ikke DVD-brenner. Hvis jeg ikke handler akkurat hos psdata, så finner jeg vel iallefall en DVD/CD-RW-combo i sølv hvis de har. Koster ikke mye mer.

 

Noen kommentarer? Evt andre barebones som er rimeligere/bedre?

Lenke til kommentar

Har sett litt på miniITX, men tør egentlig ikke. Virker litt for lite kraft i dem, samt at prisen for en normal Barebone med kabinett blir omtrent den samme. Så kan man stappe i litt ekstra (agpkort, minne++ )når den blir for gammel. Så mITX får bli en annen gang ;)

Lenke til kommentar

Mini-itx koster vel egentlig mer enn hva det smaker. Et micro-atx oppsett med en Sempron og en stille cpu vifte som Zalman CNPS7000B-AICu. Viften koster endel, men er verdt pengene. Du får med dette en langt mer konstnadseffektivt oppsett- og gjerne litt billigere enn et mini-itx oppsett. Når det gjelder den mini-itx viften gir den endel lyd fra seg den også, desverre.

 

Den PSU'en du valgte er musestille, men skrekkelig dyr. Hva med å kjøpe et micro-atx kabinett med en stille PSU. Antec Aria er langt ifra stygg :)

 

Edit: Skriveleif

Edit: Opsi. Du hadde allerede løsdrevet deg fra mini-itx.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
...og så hadde det vært flott om noen kunne plukket en helt grei og brukbar stille vifte (bør være under 300kr) på psdata`s vifteutvalg...

SILENT BREEZE 462 III er rimelig stille og rimeligere enn den jeg foreslo.

ohhh. 19dB..Sweet :!: . Og for 200 spenn høres det veldig bra ut.

Lenke til kommentar
...og så hadde det vært flott om noen kunne plukket en helt grei og brukbar stille vifte (bør være under 300kr) på psdata`s vifteutvalg...

SILENT BREEZE 462 III er rimelig stille og rimeligere enn den jeg foreslo.

Nei, den er ikke veldig stille. Har en Silent Breeze I og en Silent Breeze II, og fra II av begynte de med tykkere og mer støyende vifte.

 

Silent Breeze I er derimot veldig stillegående. Men CNPS7000B-AICu skal visst være best, ja.

 

Edit: Slik jeg forstår det påstår TT at man kan kjøre denne uten vifte ? http://www.psdata.no/ps.asp?it=108489&mlevel=011600

 

Edit2: Måtte bare linke til denne mini-itx'en :)http://www.mini-itx.com/projects/carrier/

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
En ting til ang. harddisk. Utelukker WD da de ikke er av det mest stille slaget, men hva med Hitachi vs Samsung? Ett fett hva jeg velger der, eller er en litt mer stille enn den andre? Tenker 120GB 7200 er helt ok.

Samsung har vel rykte for å være mest stillegående. WD er ikke så ille, synes nå jeg da. Seagate er stille, men bråker som f... når den jobber. Ihvertfall tidligere modeller.

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt å gjøre, som jeg synes virker som en god ide nå da du har listet opp Aopen XCube med Socket A, hadde vært å putte inn en AMD mobile XP-prosessor.

Denne bruker i utgangspunktet lite effekt (den med minst effektforbruk tar ca. 35W) og kan underklokkes for å eliminere vifte, evnt. bare bruke en kjøleribbe. Den koster vel bare ca. 800kroner og om jeg husker rett.

De selger AMD-M på itbutikken.no, søk, så finner du den..

 

Skal lage meg en barebone selv om en to-tre måneder, og jeg kommer nok til å gå for en slik løsning..

Lenke til kommentar
...og så hadde det vært flott om noen kunne plukket en helt grei og brukbar stille vifte (bør være under 300kr) på psdata`s vifteutvalg...

SILENT BREEZE 462 III er rimelig stille og rimeligere enn den jeg foreslo.

Nei, den er ikke veldig stille. Har en Silent Breeze I og en Silent Breeze II, og fra II av begynte de med tykkere og mer støyende vifte.

Ok. Jeg har silent breeze II den har 20db, da silent breeze III er 19db gikk jeg utifra at denne var stillere.

Lenke til kommentar

Men kommer no ann på ka hver og en av dere oppfatter som STILLE. Personlig tilbringer eg (litt for) mye tid på min stasjonære med psuvifte, kab.vifte, nb-vifte og BOXED-viften som kom med XP3500+-en. Så hørselene min er allerede forkludret, så blir sikkert fornøyd med silentbreezen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...