Gå til innhold

Anbefaling av zoom kamera til maks 6000


Anbefalte innlegg

hei!!!

 

jeg er på jakt etter et kamera med en del zoom min. 6-7x zoom.

Det bør også gi gode utskrifter i A4 og helst også brukbare utskrifter i A3.

 

Er ikke så viktig å at det en lynkjapt, men det bør i hvertfall være raskere enn Canon A40 (som jeg har nå).

 

Er Panasonic dmc-fz20 et bra velg, eller er det andre kameraer jeg bør se på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G6 har vel ikke mer enn 4x zoom, og han ville ha minst 6-7x.

 

Panasonic FZ20 tror jeg nok er ett meget godt valg. 12x optisk zoom og bildestabilisator er kjekt å ha.

 

Evt. vurder Konica Minolta A200 - 8 megapixler og 7x optisk zoom. Tipper vel såvidt over 6 000 (6141,- er billigste i produktguiden nå ser jeg), men jeg tror absolutt at det er verdt det (jeg vurderte lenge forløperen, A2, før jeg fant ut at jeg heller kjøper dSLR - og både A2 og A200 tror jeg er meget bra kameraer).

Dcresource og steve's digicams har vel akkurat fått ut tester av det, hvor det kommer meget bra ut.

 

Nikon Coolpix 8800 og Sony F828 er også bra kameraer, men koster mer enn grensen din.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å velge blant de zoom-kameraene som fins. Konica Z3 har i tester ikke fått spesielt god omtale for billedkvalitet. Dette synes jeg bekreftes av bildene i sammenligningsgalleriet i Akam-testen der bl.a. Konica og panasonic FZ 20 (som jeg selv alvorlig vurderer å kjøpe) inngår. Se bl.a. bildene av Akershus festning. Der gir Z3 nærmes et blasst inntrykk (overeksponert). På den annen side ser Panasonic-bildene noe mørke/undereksponerte ut. Olympus c-765/770 og Fujii S5500 er kanskje de beste?

Hastigheten på autofukus er et annet tema. Her kommer Z3 meget godt ut, mens Panasonic og f.eks. Nikon Coolpix 8800 bruker ganske lang tid på å fokusere, særlig på full zoom (> 1,5 sek.) Fuji S 5500 kommer jo ganske godt ut både på billedkvalitet og raskhet på autofukus, og er antakelig et godt kjøp i forhold til prisen (men jeg ser ikke bort fra at jeg for min del likevel lander på Panasonic). Eller har noen andre funnet det ideelle kamera med kraftig zoom?

Lenke til kommentar

FZ20 er kanskje verdens beste kompaktkamera i dag i zoom-klassen. Har selv kjøpt det, og er MEGET godt fornøyd! Har fra tidligere lang erfaring med speilrefleks, men savner det ikke lenger.

Vurderer f.eks. FZ20 som et bedre kamera enn Nikon Coolpix 8800, på tross av prisforskjellen. FZ 20 er generelt et raskere kamera med bedre optikk og zoom. Nikon har likevel noe større spekter i lukkertider, men det betyr for de fleste antagelig mindre. I praksis vil ingen klare å se forskjell i bildekvalitet mellom 5 mill piksler og 8 mill! (Les artikkelen om det emnet i Din Side.) Hvorfor tror du ellers at Olympus nøyer seg med 4,91 megapiksler på sin proffmodell E-1??

Byggekvaliteten er prima på FZ20.( i motsetning til hva noen andre har hevdet på dette forum , men i klart samsvar med tester over hele verden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...