Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av trådløsutstyr til 3.etasjes enebolig


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ønsker meg noen anbefalinger på trådløs router som fungerer bra med god rekkevidde.

 

Huset har 3 etasjer og ADSL-uttaket er dessverre i kjelleren mens datautstyret befinner seg i 1. og 2. etasje i huset. Har en stasjonær PC i 2.etasje samt 3 stk bærbare som flyttes litt på rundt i huset, men brukes også mest i 2 etasje da soverom/kontor er her. I luftlinje fra kjeller til 2 etasje vil jeg si at det er omtrent ca 10 meter.

 

Har foreløpig bare kjøpt oss en Philips trådløst router på Elkjøp, men skal nok returnere denne når jeg har fått noen gode råd her. Dekningen i 2.etasje er for dårlig, og vi trenger noe bedre. I tillegg kommer vi i løpet av januar å få IP-telefoni fra Telio, og denne routeren må også takle å bli tilkoblet adapteren som vi får tilsendt fra Telio.

 

Har lest opp og ned her i forumet om Asus, 3COM, Linksys og ikke minst D-Link.... men blir egentlig ikke mye klokere... Virker som det er feil og mangler ved alle... Er det noen som har egne erfaringer med routere som er stabile og gode på rekkevidde? Ser at D-Link sine har muligheter for tilleggsantenner, men så hører man også samtidig at mange sliter med stabiliteten...

 

Bredbåndsleverandøren er NextGentel, 1300/384 (eller sånn ca...:)), i tillegg har jeg en Thomson ADSL-modem uten router (iallefall det jeg fikk beskjed om at jeg fikk tilsendt).

 

Legger til at Philipsrouteren jeg har nå fungerer greit så lenge man befinner seg i kjelleren og 1.etasje. Men opp i 2.etasje er dekningen som sagt for dårlig.

 

Erfaringer og tips tas imot med takk!

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg ønsker meg noen anbefalinger på trådløs router som fungerer bra med god rekkevidde.

 

 

:w00t:

Hva slags gulv er det i huset?, betong, varmekabler o.l er døden for WLAN, kjøp utstyr som støtte WDS slik at du lett kan sette opp en repeater, et er ingen selvfølge at du greier deg med bare ett senderpunkt.

Trådløse TV-sendere og annen lignende utstyr kan også drepe signalene.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en eller to Linksys WRT54G (en WRT54G koster mindre enn en repeater el aksesspunkt) og last ned en firmware fra Sveasoft (koster 20$ dersom du skal ha nyeste firmware, Satori v4 er gratis og fungerer veldig bra). Denne firmware kan øke sendestyrken på de trådløse signalene fra 24mw til ca 85mw , bruker selv 70mw til en WDS link.

Dersom du ikke klarer deg med en ruter kan du bruke to og sette opp en WDS link.

Denne ruteren fungerer også veldig bra med Telio, ingen portåpning, NAT el samtidig som den har QOS funksjon, den har også mulighet for ekstern antenne.

Dersom du har mulighet til å legge ledning fra modemet i kjeller, evt flytte modemet til 1.etg og plassere en ruter der, er dette den rimeligste løsningen da du garantert klarer deg med en ruter.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg ønsker meg noen anbefalinger på trådløs router som fungerer bra med god rekkevidde.

 

 

:w00t:

Hva slags gulv er det i huset?, betong, varmekabler o.l er døden for WLAN, kjøp utstyr som støtte WDS slik at du lett kan sette opp en repeater, et er ingen selvfølge at du greier deg med bare ett senderpunkt.

Trådløse TV-sendere og annen lignende utstyr kan også drepe signalene.

Det er parkettgulv ovenfor kjelleren også er det 2 rom med varmekabler i 2.etasje (bad/toalett). Hele huset unntatt baderommene er i trematerialer (nybygg 2000) så det er ikke mye betong egentlig. Gulvene er parkett og veggene er trepaneler. Baderommene har fliser og noe varmekabler.

 

Er ikke så fryktelig teknisk anlagt, så hvis noen kan gi meg noen konkrete linker hos f.eks. Komplett, MPX, PS-Data e.l. direkte til et sett produkter, så hadde det vært fint :yes:

 

Sett gjerne opp en liste over nødvendig utstyr som bør anskaffes.

 

Har tenkt tanken at man har en sterk sender i kjelleren og evnt en mottaker i 1.etasje som kan sende et sterkt signal videre til 2.etasje (noe lignende tanken bak basestasjoner for mobiltelefoner). Vil nødig kable så mye, så trådløst må det nesten være. I tillegg må utstyret være kompatibelt med IP-telefoni fra Telio.

 

Takk for hjelpen hittil!

Endret av johanch
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg ønsker meg noen anbefalinger på trådløs router som fungerer bra med god rekkevidde.

Eller du kan bruke en slik sett og sette et aksesspunkt i tredje:

 

http://komplett.no/k/kl.asp?bn=10292

Kan noen forklare begrepene "aksesspunkt", "basestasjon", "repeater", "WDS"??

 

Finnes det utstyr som f.eks. sender først signalet fra kjeller til 1.etasje, og deretter fra 1.etasje og opp i 2.etasje?? Noe slikt hadde kanskje vært en løsning? Eller finnes det enda bedre og smidigere trådløse alternativer?

Lenke til kommentar

Har lett litt på MPX akkurat nå, og har spørsmål angående noen funn.

 

Vil dette forslaget virke?

 

Trådløs router i kjelleren, Linksys WRT54G

 

og deretter en Linksys Trådløs Forsterker i 1.etasje.

 

Vil dette fungere sammen og gi god dekning i 2.etasje? Og fungerer Telio-adapteren sammen med Linksys WRT54G? Og er Linksys noe å satse på?

 

Håper på noen gode svar :)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg ønsker meg noen anbefalinger på trådløs router som fungerer bra med god rekkevidde.

 

 

:w00t:

Hva slags gulv er det i huset?, betong, varmekabler o.l er døden for WLAN, kjøp utstyr som støtte WDS slik at du lett kan sette opp en repeater, et er ingen selvfølge at du greier deg med bare ett senderpunkt.

Trådløse TV-sendere og annen lignende utstyr kan også drepe signalene.

Det er parkettgulv ovenfor kjelleren også er det 2 rom med varmekabler i 2.etasje (bad/toalett). Hele huset unntatt baderommene er i trematerialer (nybygg 2000) så det er ikke mye betong egentlig. Gulvene er parkett og veggene er trepaneler. Baderommene har fliser og noe varmekabler.

 

Er ikke så fryktelig teknisk anlagt, så hvis noen kan gi meg noen konkrete linker hos f.eks. Komplett, MPX, PS-Data e.l. direkte til et sett produkter, så hadde det vært fint :yes:

 

Sett gjerne opp en liste over nødvendig utstyr som bør anskaffes.

 

Har tenkt tanken at man har en sterk sender i kjelleren og evnt en mottaker i 1.etasje som kan sende et sterkt signal videre til 2.etasje (noe lignende tanken bak basestasjoner for mobiltelefoner). Vil nødig kable så mye, så trådløst må det nesten være. I tillegg må utstyret være kompatibelt med IP-telefoni fra Telio.

 

Takk for hjelpen hittil!

To stk WRT54G med Satori v4 firmware er det du trenger. Da lager du en WDS link mellom dem og plasserer den ene i kjeller og den andre i 1etg. Den i kjeller sender signaler til den i 1etg som forsterker dem og sender dem videre opp i huset. Her er link til ruter: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11303

Lenke til kommentar
Har lett litt på MPX akkurat nå, og har spørsmål angående noen funn.

 

Vil dette forslaget virke?

 

Trådløs router i kjelleren, Linksys WRT54G

 

og deretter en Linksys Trådløs Forsterker i 1.etasje.

 

Vil dette fungere sammen og gi god dekning i 2.etasje? Og fungerer Telio-adapteren sammen med Linksys WRT54G? Og er Linksys noe å satse på?

 

Håper på noen gode svar :)

 

Takk!

Takk for svaret!

 

Men hva med forslaget med Linksys WRT54G og en signalforsterker fra Linksys? En dedikert forsterker er vel bedre enn 2 routere? Eller?

 

Aner ikke hva WDS er for noe :roll:

Lenke til kommentar

WRT54G gjør samme nytten som en signalforsterker pluss at den har mange flere funksjoner og koster 200kr mindre. WDS er forkortelse for Wireless Distribution System. Ruterne "kommuniserer" med hverandre samtidig som de "kommuniserer" med de trådløse klientene, WRT54G støtter opptil 10 WDS linker.

Lenke til kommentar
WRT54G gjør samme nytten som en signalforsterker pluss at den har mange flere funksjoner og koster 200kr mindre. WDS er forkortelse for Wireless Distribution System. Ruterne "kommuniserer" med hverandre samtidig som de "kommuniserer" med de trådløse klientene, WRT54G støtter opptil 10 WDS linker.

Hva bør jeg velge?

 

Linksys WRT54G eller Linksys WAP54G? Hva er forskjellen her?? Sistnevnte er 30 kroner billigere... Noen forskjeller her?

 

Og hvis jeg da skal sette opp en WDS-link mellom to routere, hvordan gjør man det i praksis? Den ene skjønner jeg skal kobles mot ADSL-modemet i kjelleren. Men hva med den andre routeren? Skal den kun ha strøm og plasseres i 1.etasje??

 

Takk for svarene hittil, Chrian!

Endret av johanch
Lenke til kommentar
WRT54G gjør samme nytten som en signalforsterker pluss at den har mange flere funksjoner og koster 200kr mindre. WDS er forkortelse for Wireless Distribution System. Ruterne "kommuniserer" med hverandre samtidig som de "kommuniserer" med de trådløse klientene, WRT54G støtter opptil 10 WDS linker.

Hva bør jeg velge?

 

Linksys WRT54G eller Linksys WAP54G? Hva er forskjellen her?? Sistnevnte er 30 kroner billigere... Noen forskjeller her?

 

Og hvis jeg da skal sette opp en WDS-link mellom to routere, hvordan gjør man det i praksis? Den ene skjønner jeg skal kobles mot ADSL-modemet i kjelleren. Men hva med den andre routeren? Skal den kun ha strøm og plasseres i 1.etasje??

 

Takk for svarene hittil, Chrian!

Du må velge WRT54G, den andre er ett aksesspunkt og fungerer ikke med den firmware du trenger.

Ruter 1 står i kjeller tilkoblet modem, ruter 2 står i 1etg. og er kun tilkoblet strøm og event. andre datamaskiner i 1etg. som du skal bruke Lan kabel til.

Her er en info om hvordan du setter opp en WDS link med WRT54G: http://homepage.ntlworld.com/linksysinfo/W...SETUP_GUIDE.pdf

 

Finner ikke link til Satori firmware, send meg en PM så kan jeg sende den til deg dersom du satser på denne løsningen.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Bare en ting... går det ikke an å sette opp en WDS-link med standardfirmware som følger med routeren? Må det "ekstern" programvare til?

 

Forresten.... den PDF-filen du har linket til er jo helt blank...

Endret av johanch
Lenke til kommentar
Takk for gode svar. Bare en ting... går det ikke an å sette opp en WDS-link med standardfirmware som følger med routeren? Må det "ekstern" programvare til?

 

Forresten.... den PDF-filen du har linket til er jo helt blank...

Du kan ikke etablere en WDS link med Linksys originale firmware.

Gi linken litt tid til å laste så er den ikke blank, fungerer på to forskjellige maskiner her. Alternativt kan du høyreklikke på den, lagre mål og deretter åpne den.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
Du kan ikke etablere en WDS link med Linksys originale firmware.

Jo, det kan du.

har selv en WRT54G og en WAP54 kjørende på WDS med orginal firmware.

Men du tenker kanskje på to WRT54G?

Jeg snakker om to WRT54G da en med denne løsningen har alle muligheter åpne.

Lenke til kommentar
Vurderer enten å kjøpe 2 stk WRT54G, eller 1 stk WRT54G og en Linksys signalforsterker. Da slipper man jo å styre med uorginal firmware.... Noen som har noen tanker rundt dette??

Når det gjelder Sveasoft firmware så er den mye bedre enn original firmware så her er det ikke så vanskelig å velge. Grunnen til dette er at firmwaren til WRT54G er Linux software med åpen kildekode, den kan lastes ned fra Linksys eller bestilles på CD.

Dette har ført til at mange modifiserer denne firmwaren slik at den får bedre og flere funksjoner enn originalfirmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...