Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

De forskjellige lederne i en CAT-5-kabel


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har planer om å trekke en nettverkskabel mellom de to etasjene i boligen vår, og jeg lurer derfor på følgende av praktiske årsaker:

 

En nettverkskabel har åtte ledninger, og så vidt jeg vet benyttes kun to av disse til nettverkstrafikk dersom den kun brukes mellom f.eks. en datamaskin og en svitsj? Er det da mulig for meg å mekke noe hjemmelaget, slik at jeg kan få to (flere?) 100-Mbit nettverksforbindelser ut fra kabelen? Det jeg tenkte på var å benytte de forskjellige ledningene inni kabelen uavhengig av hvor de kobles til kontakter, og dermed koble to RJ-45-kontakter til hver ende av kabelen. Er dette mulig, er det dumt med tanke på alternative, tilgjengelige løsninger, og har det noen konsekvenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En nettverkskabel har åtte ledninger, og så vidt jeg vet benyttes kun to av disse til nettverkstrafikk dersom den kun brukes mellom f.eks. en datamaskin og en svitsj?

4 av lederene i en kabel brukes.

 

Trur nok du skal få det til å funke med å bruke en kabel som 2 kabler.

Dvs sette 2 plugger i hver ende.

 

Husk bare på å koble rett for å få 100Mbit, hvis du har lang kabel.

(Bytte om enkelte av lederne slik at TX og RX går på egne par. Sliter med å forklare hvorfor, det er jo tross alt 1 nyttårsdag).

:D

 

Men, siden disse to "kablene" ligger innenfor samme isolasjonskappe, og veldig nært hverandre, er det ikke usannsynlig at man kan få rare problemer.

Evt mere bitfeil enn hvis du kjører 2 separate kabler.

Er ingen superekspert, men jeg trur nok det beste er å legge 2 separate kabler.

(Har riktignok forstått det slik at Gigabit bruker alle lederne i en Cat5e/Cat6 kabel, og gjør det på denne måten, men da går jeg ut ifra at nettverkskortet er bygd for å takle det).

 

Og, legger du to spearate kabler, kan du enkelt oppgradere nettet ditt til Gigabit senere, når det kommer for fullt.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har planer om å trekke en nettverkskabel mellom de to etasjene i boligen vår, og jeg lurer derfor på følgende av praktiske årsaker:

 

En nettverkskabel har åtte ledninger, og så vidt jeg vet benyttes kun to av disse til nettverkstrafikk dersom den kun brukes mellom f.eks. en datamaskin og en svitsj? Er det da mulig for meg å mekke noe hjemmelaget, slik at jeg kan få to (flere?) 100-Mbit nettverksforbindelser ut fra kabelen? Det jeg tenkte på var å benytte de forskjellige ledningene inni kabelen uavhengig av hvor de kobles til kontakter, og dermed koble to RJ-45-kontakter til hver ende av kabelen. Er dette mulig, er det dumt med tanke på alternative, tilgjengelige løsninger, og har det noen konsekvenser?

Det er ikke to ledere men to par (4 ledere) som brukes til 10/100Mb. 1000Mb bruker alle 4 parene.

Likevel vil jeg tro det er fullt mulig koble 2 RJ45 i hver ende. Litt vanskelig å fortså vitsen men likevel. Man bør nok ikke avisolere og vikle ut parene for mye. Det er en grunn til at de er viklet rundt hverandre og dette vil kunn påvirke datakvaliteten.

I bygården her deler telefon og nett samme cat5 kabel uten problemer.

Lenke til kommentar
Det er ikke to ledere men to par (4 ledere) som brukes til 10/100Mb. 1000Mb bruker alle 4 parene.

Likevel vil jeg tro det er fullt mulig koble 2 RJ45 i hver ende. Litt vanskelig å fortså vitsen men likevel. Man bør nok ikke avisolere og vikle ut parene for mye. Det er en grunn til at de er viklet rundt hverandre og dette vil kunn påvirke datakvaliteten.

I bygården her deler telefon og nett samme cat5 kabel uten problemer.

Kan hende jeg dropper ideen, men siden du nevner telefonnett her, er det mulig for meg å koble inn telefonkabelen inn på to av lederne for å unngå å trekke en ny kabel? Da putter jeg selvfølgelig ikke disse lederne inn i nettverkskontaktene for å unngå skader på utstyr. Er det mulig å "låne" ett av de fire par lederne til et annet formål enn nettverk? Vil støy være problem (med tanke på virkning begge veier (telefonledningen skal forresten brukes til et ADSL-modem, hvis dette er essensielt for vurderingen))? Hvilke ledninger (farge) skal jeg i såfall bruke, og hvilke av de åtte ledningene er egentlig primære til det nåværede nettverket mitt (utelukker gigabitlinjer)?

Lenke til kommentar

Jeg trodde 100Mb brukte alle fire parene jeg men det er så lenge siden jeg dilla med sånt så det kan være herr hukommelse som tuller. Men jeg kjørte ihvertfall 10Mb nettverk og S-buss(ISDN) i samme kabel hjemme hos foreldrene mine og dette var ikke noen cat5 kabel engang så det skulle sikkert gå greit. Tror jeg må gjøre noe sånt selv nå snart når jeg flytter..

Lenke til kommentar

Kjører selv en Cat5e kabel fra gangen min.

Den fører ADSL signalet mitt inn til boden, der ADSL ruter står.

Etter ruter og Telio-adapter, kjører jeg så tlf signal tilbake til gangen på den overnevnte Cat5e kabelen.

Og har satt tlf i gangen.

Dette funker i alle fall fint. Men ADSL signalet trur jeg er mere "robust" enn 100 Mbit Ethernet signalet.

 

Har ikke selv testet å blande 100Mbit med andre signaler, så det kan jeg desverre ikke svare noe konkret på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...