Gå til innhold

Hjelp til å finne kjæledyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ei skilpadde som du kan kjøpe av meg :p Bruker å gå vandre leeenge på pcpulten min.

 

Har hatt hamstere før, og dt va ganske koselige dyr. Dei va ganske renslige og blei tam (kankje ikke så mye som rotter blir). Fin pels og trenger ikke så mye stell.

 

Hadde ei ørkenrotte og, men den blei aldri tam og den va spinnvill.

Lenke til kommentar
Syntes Chinchilla hørtes utrolig spennende ut!

 

Tror jeg skraper sammen noen lapper, og går for det!

Godt valg :p

 

Men før du bestemmer deg bør du være obs på følgende ting:

 

- En chinchilla kan ikke uten videre settes på databordet. Den vil øyeblikkelig begynne å utforske både skjerm, tastatur og andre ting. Antagelig også hoppe ned...

 

- De driter hele tiden. Heldigvis er det normalt ikke noe problem å plukke opp (kan til og med bruke fingrene..). Pisser gjør de svært skjelden - og kun hvis de er ute lenge og ikke har tilgang til buret sitt (har skjedd ca 5 ganger i løpet av de 6,5 årene vi har hatt våre).

 

- En chinchilla lærer ikke ting (det betyr ikke at de ikke er smart).

 

- Du bør kjøpe en bok som lærer deg å "behandle" en chinchilla (få den tam).

 

- Chinchillaer er glad i å spise kabler :ermm: (og alt annet som kan tygges)

 

- Chinchillaer er ikke akkurat leksomme (de leker ikke med deg). Men de er meget underholdende å se på! (nevn noen andre dyr som tar wallride i vegger for eksempel!)

 

- Er nok lurt å kjøpe to hunner. Én kan bli litt kjipt... (mest for dyret, men også litt for deg - gøyere å se på 2 stk som løper sammen)

 

- I motsetning til rotter og slike ting som dør etter noen uker, så varer chinchillaene normalt minst 10 år...

 

- Er litt dyr i innkjøp. Selve dyret koster fra ca 400-2000 - grå "versjon" er billigst. Buret må også være stort (= litt dyrt. ca 1000).

 

Etter å ha lest det, høres sikkert ikke chinchilla så bra ut lenger - men jeg kan ikke komme på flottere dyr i den sjangeren der! Er ikke mange slike dyr som har så klar personlighet og er så morsomme, kombinert med flott "design", og verdens mykeste pels! Jeg presiserer også at chinchilla ikke lukter i det hele tatt.

 

Du kan se noen bilder av våre dyr HER.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
"I motsetning til rotter og slike ting som dør etter noen uker, så varer chinchillaene normalt minst 10 år..."

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om :roll:

Jeg kjenner ingen som har hatt rotte/hamster/ørkenrotte i mer enn maks et par år... Mulig jeg tar feil, men det er i alle fall et generelt inntrykk av at slike dyr ikke varer lenge... (uker var en overdrivelse ja, men...).

 

King_mephisto:

 

2xhan har en tendens til å krangle mer enn 2x hun etter det jeg har lest. Ble i alle fall anbefalt 2x hun når vi kjøpte. Og de er stadig gode venner (bruker ofte hverandres pels som pute når de sover f.eks :love:). Han og hun går også fint i lag, men det har en tendens til å bli flere dyr etter hvert da :wow::love:

 

Ang. kvist og stubber så kan du ikke ta inn hva som helst. Hvis ikke jeg husker helt feil kan f.eks. bjørk være litt farlig. Det er altså enkelte tresorter du må unngå. Ellers kan det meste dras inn i buret - så lenge det ikke er opplagt farlig å spise på det.

 

Men begge disse tingene står det mer om i chinchilla-bøker, som selges i dyrebutikker. Anbefaler på det sterkeste at du kjøper en slik bok/hefte før du bestemmer deg for å gå til innkjøp. Står ganske mye viktig der, som f.eks kan være dumt å finne ut i etterkant.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hvis en rotte dør i løpet av et år er den blitt fryktelig dårlig behandlet. Min far hadde sin i flere år. Jeg har hatt min i flere år.

javel, javel - men en chinchilla lever uansett gjennomsnitllig mange ganger lenger enn rotter. Etter det jeg ser er levalderen på tamrotter ca 2 år. På chinchilla er levealderen ca 15 år.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Det høres ut som en rotte er noe midt i blinken for deg! Selv har jeg en jenterotte som er veldig snill, og jeg synes de er nydelige dyr.

De er veldig tilpassningsvennlige, så den trives overalt. Inni genseren, i buret, gå gulvet, i sengen, you name it. De er utrolig interresange å se på, og så er det ikke dyrt med snop, fordi den elsker alt det du spiser, så lenge det er ca. romtemperatur, og ikke for krydret

Enkelte synes rotter er ekle pga. halen, men den har faktisk sin sjarm den og!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...