Gå til innhold

Asus a7n8x-deluxe Serial Ata problemer


Lochlite

Anbefalte innlegg

Hei, har trålt forumet etter en løsning på mitt problem, men ei; så derfor:

 

Jeg har nettopp kjøpt og koblet til en Serial Ata disk (200GB WD disk), har enabla serial ata på hovedkortet, kontrolleren ble funnet og drivere er installert.

I boot finner den disken, men her begynner problemene, jeg får ikke startet windows.

Når jeg plugger ut disken starter windows som normalt, hvis den står i blir bare denne "baren" stående å rulle i windows oppstartsbilde.

 

Håper noen kan vite noe om dette?

 

Mvh

Bernt-Johan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må være en slags bug i hovedkortet? Nforce2 er seriøst buggy :(

Nforce2 er faen meg ikke buggy.

 

Har ikke lest om noen andre som har hatt problem med NForce2 hk, untatt MSI og sånn da.

 

har du prøvd nyeste drivere? Eventuelt flashet til nyeste bios med oppdatert SATA bios?

 

har selv a7n8x deluxe og 200gb wd SATA disk, og har aldri hatt problemer.

Har også 2 x matox maxline III 16mb cache 300gb som har vært brukt på samme hovedkort. Ikke noe tull der heller.

 

Hva slags revisjon av hovedkortet har du? 2.0 eller 1,x?

Lenke til kommentar
Må være en slags bug i hovedkortet? Nforce2 er seriøst buggy :(

Nforce2 er faen meg ikke buggy.

 

Det er vel noe av det mest stabile chipsettet som finnes, etter hva jeg har fått med meg.

Jepp, det stemmer. Kan ikke fordra at folk kommer med slike påstander uten bakgrunn. Er ganske overbevist om at 99,9% av de som har brukt/bygget Nforce2 baserte system er enig i Nforce2 er definitivt det mest stabile SocketA chipsett noensinne.

 

Jeg har bygget over 20 pc`er med Nforce2, og ingen har hatt trøbbel.

Med med VIA baserte pc`er er historien en helt annen.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

mulig jeg er på vidda nå men tror drivern kun skal legges inn hvis du skal ha S-ATA disken som systemdisk...altså med OS på...!?

skal innstalere en raptor disk i morra selv...derfor skulle jeg gjerne ha visst hva filene du la på disketten heter...??lasta ned driver i stad og det er jo en haug filer...har også lest at man må legge inn raid drivern selv om at man ikke skal ha raid oppsett...mulig det gjaldt bare E modellen..(usikker..)..men det gjelder da bare vis du skal ha windows på den....så jeg tipper du skal droppe driverne siden du skal ha den som en ekstra disk...!

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Ok, noen små punkter...

 

1. Prøv å oppgradere BIOS og se så igjen om Windows klarer å detektere SATA disken din. Husk å laste ned BIOS for din revision av hovedkortet. Hvilken revision du har finner du med liten hvit skrift mellom PCI Spor 1 og 2, sett fra AGP Sporet.

 

BIOS for A7N8X Deluxe finner du her.

 

2. nForce2 chipsettet er langt fra buggy. Jeg har bygget en rekke PC'er basert på nForce2 og jeg har bare hatt gode tilbakemeldinger på det. Kjører også nForce2 selv, da i form av A7N8X-E Deluxe. Det hører også til historien at jeg bare har bygget med ASUS hovedkort.

 

3. En liten guide til sistemann, for å sette opp Raptor i RAID med ASUS A7N8X

 

3-1. Last ned SATA driverne fra HK produsentens hjemmesider. Kopier filene som ligger på roten i driverkataloger over på en 3.5".

3-2. Sett Boot Other Device i BIOS.

3-2. Trykk F4 eller CTRL+S for å entre SATA BIOSen når du får beskjed om det.

3-4. Velg RAID modus på diskene dine.(Hvis du har mer enn 1 disk)

4-5. Når du starter Windows installeringen trykker du F6 når du blir promptet om du trenger å installere andre drivere. Det vil gå en stund og du vil så få en screen hvor du kan velge drivere. Velg for din Windowsversjon og du er klar til å kjøre.

 

Oki da, så ble det en litt rotete guide, men jeg gidder ikke sette meg ned for å forklare det bedre, jeg har kun gjort det en gang selv, da med 2 Raptor i RAID, og det har fungert glimrende fra første forsøk.

 

Kan nevnes at man kan få litt problemer hvis det står en IDE disk i systemet som har vært bootdisk tidligere. Windows kan finne på å legge seg selv på SATA disken og alle oppstartsfilene på IDE disken :hmm: Forstå det den som kan ...

 

Håper dette kanskje hjelper dere begge :)

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar

Fikk det til.

 

For meg så viste det seg å være en konflikt med et PCI IDE kontroller kort jeg hadde i, etter å ha forsøkt mye rart dro jeg ut dette og til min store forundelse fungerte alt smertefritt.

 

Må takke for all den gode responsen og forslagene her, og lykke til med alle SATA disker i fremtiden.

 

Mvh

Bernt-Johan

Lenke til kommentar

Problemer med S-ATA i kombinasjon med IDE disker som NEOTECH utdyper så godt der! :) ikke bare det, men verken MIDI eller Gameport virket på hverken det innebygde lydkortet ELLER mitt skinnende fine Audigy 2 port. Det er en "resistor" (eller hva det enn heter) som ikke skal være der som er på kortet. Har Rev 2.0, siste bios, siste driver.

 

Må bruke et ganske gammel SB Live! kort til å få MIDI og gameport som faktisk fungerer. Overklokking på Rev 2 er betydelig bedre enn rev 2, og ellers er det det beste kortet jeg har hatt på lenge. Men alt har sine bugs dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...