Gå til innhold

libc.so.1, libc.so.2 osv.


Gronz

Anbefalte innlegg

Hei,

har ett spørsmål jeg aldri har klart å få svar på. Har ofte opplevd at programmer ber om library filer, når jeg har samme filen med et annet tall etter filnavnet. Eksempel: I går hadde jeg et program som ikke ville kjøre fordi det trenger biblioteket "libc.so.5". Jeg har biblioteket "libc.so.6" i riktig mappe (/lib). Problemet løste seg da jeg la en symlink fra libc.so.6 til libc.so.5. Det fungerte uten problemer. Men jeg lurer på hvorfor forskjellige distribusjoner bruker forskjellige navn på tilsynelatende helt like biblioteker (*.so-filer) Er det noen som vet hvorfor det er slik?

 

Gimper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forskjellige versjoner uten garantert binærkompatibilitet.

Men har jo aldri opplevd at noe ikke har fungert når jeg symlinker, så de må vel være ganske like? Og har opplevd at forskjellige distroer har brukt de samme versjonene av libraries'ene, men likevel hatt forskjellige navn på filene.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Eg lurer òg på dette. Synest det er knotete. -- Men OK, dei er litt forskjellege. :) Kvifor

prøver ikkje programma dei andre .so filane i lib mappa då? Dei kan jo prøve, - er jo

dårleg fordeling av arbeid om eg skal sitte å symlinke heile tida :p

 

No er det rektignok berre nokre få gangar eg har gjort det. Men likevel. Det er vanskeleg

for nybegynnare å finne utav slike problem.

Lenke til kommentar
Eg lurer òg på dette. Synest det er knotete. -- Men OK, dei er litt forskjellege. :) Kvifor

prøver ikkje programma dei andre .so filane i lib mappa då? Dei kan jo prøve, - er jo

dårleg fordeling av arbeid om eg skal sitte å symlinke heile tida :p

 

No er det rektignok berre nokre få gangar eg har gjort det. Men likevel. Det er vanskeleg

for nybegynnare å finne utav slike problem.

funker det å symlinke? Jeg som alt for ofte har lett ræva av meg etter gamle versjoner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...