Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller Sever, Telenor eller Nextgentel?


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig best av Router eller Server. Det er sinnsykt dårlig at routerene til Telenor koster så mye som de gjør. Skandale for større nettverk!!! Dessuten er ikke alltid linja i orden og man må bare håpe på at det funker. Ikke akseptalbelt! Noen med meninger om dette? Er nextgentel bedre enn telenor, eller omvendt? Er server bedre enn router og hvor kan man kjøpe billig DSL router?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha adsl fra telenor, må du ha en router, men, som han over sa, hvis du tar NGT behøver du ikke. (Tror det er fordi adsl modemet til NGT har innebygget router).

 

Hvis du imidlertid skal ha en router, kan du jo kjøpe en egen boks, som kan forveksles med en svitsj i utseende. Eller du kan bruke en gammel maskin, sette opp en eller annen linux distro som router. Det siste er faktisk å anbefale. Sikkerhet som pokker. Du trenger kun en gammel 486 og et par nettverkskort.

 

Forskjellen på router og server er ganske stor. En router sender trafikken som kommer inn på nettet ditt til riktig maskin, mens en server blir en fellesmaskin for nettverket ditt. Det er to vidt forskjellige ting. Men man kan godt sette opp en server som en router, så du får både server og router i samme boks.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-28 10:37, Instigator skrev:

....

Hvis du imidlertid skal ha en router, kan du jo kjøpe en egen boks, som kan forveksles med en svitsj i utseende. Eller du kan bruke en gammel maskin, sette opp en eller annen linux distro som router. Det siste er faktisk å anbefale. Sikkerhet som pokker. Du trenger kun en gammel 486 og et par nettverkskort.

....


 

Linux Mandrake Single Network Firewall eller Smoothwall kan i så fall anbefales dersom du ikke kan mye om linux...

Du kan laste ned begge fra ftp://sunsite.uio.no

Lenke til kommentar

Quote:



Linux Mandrake Single Network Firewall eller Smoothwall kan i så fall anbefales dersom du ikke kan mye om linux...

Du kan laste ned begge fra



 

Jeg prøver faktisk å sette opp Rh7.2 som router. Tenkte jeg skulle prøve å confe alt fra bunnen av, uten å bruke en ferdig distro til formålet. Har imidlertid litt problemer med ip masq. Har du noen erfaring med ip masq eller NAT? Har lest en god del howto's for å finne ut av det, men den gang ei. Har du noen gode tips, howto's man bør lese e.l? Jeg tenkte nemlig at jeg skulle sette opp en server på RH7.2 routeren i tillegg, derfor velger jeg ikke smoothwall e.l.

Lenke til kommentar

Modemet til NGT er jo en router!

 

NGT ligger foran Telenor til nå, men har hørt at Telenor har noen gode kampanjer på gang ( til 99 ,- pr.mnd, om det er binding vet jeg ikke)

 

Personlig fikk jeg installert NGT for 5 dager siden, og min 1024/512 linje fungerer smertefritt.

 

I tillegg kan du bruke ruoteren som en firewall.

Konfigurerer du denne riktig mht til porter, kan du droppe å installere ZoneAlarm, BlackIce, osv..

 

Skal du ha NGT abonnement, så si at du er student :smile:

63% billigere installering får du da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...