Gå til innhold

Bygge ny PC. Er jeg på rett (Intel) spor ?


Anbefalte innlegg

Skal bygge min drøme maskin

 

Jeg skal bygge meg en helt ny pc , skal prøve og ligge lit i forkant

Har AMD fra før av 2200+ xp..

Er ikke noe serligt glad i og spille , men laster ned musikk og filmer

Så jeg legger inn lista mi her ,så får dere bare komme med kometarer!!!

Jeg sett pris på alt som kommer fram!!!!

 

Themaltake SHARK VA7000SWA fulltower Silver

Aluminium ATX without PSU

 

http://www.thermaltake.com/xaserCase/shark/silver/silver.htm

 

Levicom 550 XPE-P.R.2 2Fans Blacline 550W ATX

 

Asus P5AD2-E premium i925XE 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe

SATA Raid Audio GB-LAN WiFi-g Socket 775 ATx

 

Intel Pentim 4 560 Prescott 3.4GHz Hyperthreading

1Mb 800MHz bulk(with cpu cooler) Socket 775

 

Kingston KVR533D2N4/1G 1024Mb DDR2 PC4200 533MHz 2stk

 

western D Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm

Western D Caviar XL+WD 2500jd 250GB 7200rpm

8Mb cache S-ATA

 

Standar 1.44 mb 3.5” floppy silver

 

ASEUS DVD-E616 DVD 16X/48x CD RETAIL intern IDE

 

ASEUS DRW-1604P/B DVD Dual-Layer+RW/R-RW/R 16X

DVD+R4X osv CDRW RETAIL black IDE

 

ASEUS Extreme GeForce PCX6200GE 128Mb DDR TV-out

DVI RETAILER PCI Express

 

Sony SDM-HS94P 19”TFT Silver 12ms Analog DVI

 

Microsoft wireless Optical Deskop 3.0 ps2/usb N

 

Logitech Speaker X-530 5.1 70W rms

 

det blir en dyr maskin men men???

 

*Rettet litt på overskriften*

Endret av steinhar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger cpu vifte.. ;)

 

3,6ghz p4 utvikler mye varme, og trenger da er solid kjøleanordning til å fjerne den varme luften.. du har ikke tenkt på vannkjøling?

 

edit: eventuelt amd 64? kan også være kjekt med en raptor som systemdisk hvis du skal drive med fildeling litt over midtsjiktet :)

Endret av _ammaZ_
Lenke til kommentar

ikke for å være vanskelig, men hva er det du trenger som den pc'en gir deg i forhold til den du har. Hvis du ikke spiller, så vil vel ikke dette være noen kjempeoppgradering. Ville heller investert i mer (og bedre?) minne (vet ikke hvor mye du har), og en ekstra harddisk for eksempel. Kanskje en raskere harddisk?

 

Så kan du bruke resten på en skjerm, dvd-brenner eller noe annet du måtte trenge.

 

hvertfall mitt tips :-)

 

 

bertie

Lenke til kommentar

Du har nok rett , det er en athlon XP 2200+ 512 ram

 

Men det har seg son at alle kompisser har kjøpt seg ny så

 

jeg henger litt etter , og så hadde jeg tenkt og bygge meg ei ny

 

og ligge lit i forkant ... har foresten solgt den gamle

 

men bertie, du har så rett det er en dyr hobby og ligge

 

fremfor et hakk

Lenke til kommentar

Ville gjerne ha investert litt ekstra i høyttalere. Det er en kjent sak at 5.1-system til 5-600 kr ikke alltid er det beste som finnes, og du trenger ikke 3.6GHz CPU til musikk og filmtitting. Pesonlig hadde jeg tenkt å kline til med Logitech Z-5300 5.1 før jeg bestemte meg at jeg ikke ville spante penger på 5.1 likevel. Evt, dersom du ikke vil legge i så mye, kunne kanskje Creative Inspire T-5900være et alternativ?

 

Regner med det er integrert 5.1-lydkort i hovedkortet du har nå, men dersom det er for dårlig eller jeg tar feil samt at du ikke skal ha nytt hk, kan du jo for eksempel stappe inn Creative Soundblaster Audigy 2 ZS.

 

Stor disk kan jo være en fordel med mye musikk og mange store filmer. Har du S-ATA disk fra før vil jeg sette en knapp på Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA, da du først og fremst bør vektlegge støynivå fremfor ytelse når du ser film og hører på musikk (evt Seagate Barracuda 7200.8 250 GB som riktignok er litt dyrere). Har du IDE fra før, derimot, kan kanskje Hitachi Deskstar 7K250 250 GB være et godt valg...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Ganske nær den jeg snart skal kjøpe.

 

Ett lite tips, ta i stedet CPUen med betegnelsen 550. Den kjører kun på 200 MHz mindre, men koster nesten 1500,- mindre (det er mye penger pr MHz). Det er enkelt å klokke den opp de siste 200.

 

Dessuten har du valgt en bulk CPU, dvs. uten kjøler, og du satt ikke opp noen egen kjøler, velg Boxed CPU eller egen kjøler. DETTE MÅ DU HA, eller så brenner CPUen opp i løpet av sekunder.

 

Men til film og musikk så er dette OVERKILL, som mange nevner før.

 

Ta hovedkortet P5GD2 i stedet, 3.4 GHz CPU og etter ATI X600XT med 256 mb.

Lenke til kommentar

:D

 

ja jeg er enig den er litt i det største laget .men det blir litt billed redigering

 

og film med tiden ....son hobby ... det var bra du sa det om cpu vifta ..

 

men er lit i tvil om den cpu cooleren som følger med ... så har du noen gode tips

 

der så tar jeg i mot !!!! har vert og sett på noen men ble ikke riktig klok på det

:hmm:

Lenke til kommentar

Som sagt skal ja selv ha Asus P5AD2-E hovedkortet med 3.4 GHz CPU, og kjøleren jeg kjøper ved siden av er Mist Megatower.

 

Leste en test fra danmark, som var meget positive. Ikke bare kjølte den CPUen meget bra, den er stille (vifte kan reguleres), men den var meget bra som system kjøler også.

 

Den er litt stor og tung, og krever litt monterings arbeid, men det ser meget lett ut.

 

Du kan også velge hvilken vei du vil hente luften fra, noe få kjølere kan. Du kan altså stille viften slik at den henter kjølig luft fra ett luftehull bak i kabinettet, og kjøre denne videre inn i PCen. Lest testen så forstår du bedre.

 

Det er også enkelt å bruke en annen og stillere vifte hvis man vil, microplex (som har vært med på å utforme viften) selger den med og uten vifte.

Lenke til kommentar

:!: så ikke dum ut den !!! har tenkt og vente lit med og kjøpe

 

rekner med at flat skjermene går ned i pris ut i det nye året

 

har lest lit på tester ... jeg ser en kan kjøpe også temp måler og sette

inn i kabinettet , det følger ikke med på thermaltaken jeg holder på og leite

har du noen tips der . det er jo bra og følge med på temp i kabinettet

 

takk for alle tips Anders

Lenke til kommentar

Har selv en Enermax vifte kontroller med 2 temp målere, men displayer er litt vanskelig å lese hvis man ikke titter rett på. Men ellers funker det fint.

 

Det finnes mange slike kontrollere, og det kan være ett tips å skaffe en slik. Det er utrolig enkelt å regulere støyen fra viftene i PCen. F.eks. under spilling så er det bare å kjøre viftene på fullt, men siden du ikke spiller så mye, så kan dette være bortkastet. Skal sjekke om jeg finner noe straks.

 

EDIT: Cooler Master har noen som kalles Aerogate 1-3 som er forskjellige. Den ene som Komplett har inne, har 3 stykk temp sensorer, men displayet viser kun 1.

 

Microplex har også noen forskjellige. Men disse er også ganske like den over.

 

Det jeg bruker for å sjekke temperaturen er programmet Everest (tidligere Aida 32). Den viser tempen til CPU, System og 2 harddisker. Funker fint de få gangene jeg trenger å sjekke. Programmet er gratis å laste ned for privatbruk, husker ikke helt. Men hvis du er interissert så kan jeg maile det til deg, er hun 600 kb stort eller noe sånt. Det viser også all info du noensinne måtte trenger å vite om PCen din.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm.. Ja no e det jo gått ei stund ut i det nye året :)

Det nye som du kansje kan tenke på når du skal spenne litt

peng og ligge litt forran oss andre i Åleby, er for eksempel en

S-ATA 2 disk.

Disse er på vei, Hitatchi har begynt å produsere 500 giga versjoner

og jeg tipper Western Digital kommer fort etter.

Hvis du ikke finner hovedkort som støtter serial ata 2 kan du

sikkert gå for et pci kort med kontrolloer på.

Ellers er jeg jo ikke glad i Intel men det blir jo et spørsmål om

smak og økonomi.

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ville ikke valgt P4 nå , må du ha Intell ville jeg valgt Centrino på Aopen-HK.

Silence is Golden , lite "krimskrams" .

MSI939-Diamond/Creative7.1 - AMD64/939/3000 - 2xGeil Value 512 - Samsung250GB/Sata/SilentSeek - Samsung DVDRW - Aopen 600B .

Har du brukbart lydkort kan du like godt gå for 754 .

NEC 2060/Viewsonic 20/LaCie 20 , pluss et 9600/128/standard til DVI om du mangler det.

Syns du dette blir for "rimelig" kan du jo støtte et HIFi-asyl med kjøp av Klipsch Promedia 4.1 .

Evt. CD/DVD-rom/Diskett/Tastatur er "partivare" i contaner'n bak Elkjøp.

Med Cool & Quit og HD-stop på 3min. bør du få god anledning til å nyte lyd og bilde.

Data er ferskvare , selv hoder jeg meg til demo/lagersalg og oppgraderer ofte.

Ekstravagansen har jeg lagt i Klipsch og 20"LCD. 21"LCD faller snart i pris.

dessverre er det stort sett bare 9600 som er vifteløst . Stor "D" vil ikke hos meg i starten av linjen.

"Fremtidsrettet" har ingen mening ved kjøp av forbrukerelektronikk.

"Utdatert" er derimot et uttrykk selgerne på f.eks Elkjøp burde hatt et bedre forhold til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...