Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren stopper under kjøring


wirrum

Anbefalte innlegg

Jeg har en renault megane som har begynt å oppføre seg litt merkelig. Motoren stopper plutselig når man kjører. Så starter den ikke på 2 minutter - 1,5 time. Så fungerer den igjen en kortere eller lengre periode før det hele gjentar seg. Her om dagen stoppet den 5 ganger på ca 20 km.

 

Startmotoren går, og jeg har tenning på pluggene, men motoren starter ikke.

 

Jeg har levert den på merke-verksted - de gjorde en eller annen elektronisk feilsøking - og fant at det var jordingsfeil. Om dette var årsaken kunne de ikke si. Men de rengjorde noen jordingskabler og tok en prøvetur (sier de) uten at de så noe til problemene. Så jeg fikk nøkler og en regning på 1600 kr - og problemfri bil i ca 5 minutter, før første stopp.

 

Jeg ringte til verkstedet, og deres forslag var bare å begynne å bytte deler for å se om det hjalp - og de kunne forsikre meg om at det kom til å bli dyrt.

 

Er det noen som har hatt liknende problemer og/eller har forslag til hva som kan gjøres? Jeg er en relativt inhabil og uerfaren hobbymekaniker med hayes-bok og bedre ting å bruke penger på enn å la et verksted bytte dyre deler det ikke er noe i veien med...

 

PS! Hva er en "prøvetur" på et verksted? Kjøre den fra verkstedshallen til parkeringsplassen?

Endret av wirrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Det høres kanskje ut som motoren ikke får bensin, iallefall kan jeg ha slike symptomer på bilen min (Opel) når den fusker og tuller.

Få sjekket innsprøytningsdysene og bensinpumpa (hør etter om den går nogenlunde jevnt).

 

Du kan også skifte jordingskabelen til batteriet ditt hvis det ikke er gjort på verkstedet. Du kan faktisk få brudd i kabelen etter en del år. Biltema har noen fine med påmontert batteripolsko og kabelsko. Husk skikkelig dimensjon, minst 21mm2.

Lenke til kommentar

Takk for forslag.

 

Det blir nok en liten feilsøk i garasjen i bakfylla på lørdag. :)

 

Min foreløpige konklusjon er også at det må være noe feil med bensin-tilførselen, men hvor i den kjeden det kan gå galt vet jeg ikke.

 

Skal prøve å sjekke ut dette med pumpa - har ikke vært i stand til å høre den når bilen har stoppet tidligere (det er som regel litt trafikkstøy på ring 3 som overdøver evt pumpe-lyder). Går det an å måle etter om det er problemer med releet med et multimeter?

 

Vann i filteret - er det mulig å se/sjekke dette selv? Burde de ikke sjekket dette på verkstedet hvis det er et vanlig problem med den typen feil? Vil dette kunne løses ved å ha kondens-veske i bensintanken? Jeg har fått det som et tips, og har ikke prøvd det eller brukt kondens-veske noen gang den tid jeg har eiet bilen (et år). Trodde ikke det var nødvendig dersom man passet på å ha nogenlunde full tank hele tiden.... men verdt et forsøk.

 

Injectionlampa lyser ikke...

Lenke til kommentar
Trodde ikke det var nødvendig dersom man passet på å ha nogenlunde full tank hele tiden.... men verdt et forsøk.

 

Injectionlampa lyser ikke...

Kan ha vært vann på tanken til bensinstasjonen. Var slik det kom på pappa sin bil... Det med kondensveske vet jeg ikke. Kommer kanskje ann på hvor mye det er?

Lenke til kommentar

Er enig med pomfri og de andre her, og vann i filter gir akkurat de symptomene.

Det er jo delte meninger om nødvendigheten av kondensfjerner. Det som er sikkert, er at det vil ikke løse problemet når det først har bygd seg opp vann (hvis det er det som er hos deg)

Har vært mest borti dette på eldre biler med forgasser, og lavere trykk på bensinen, men prinsippet blir vel nogenlunde det samme...

 

Om du bytter filter, og det løser problemet bør du først skjekke at særlig påfyllingsrøret til bensintanken er helt tett. Det er vel den vanligste årsaken til vann i bensin.

 

Akkurat kondens blir det jo mindre av jo mer bensin du har som du sier, men det kan forekomme fra bensinstasjon (de har masse vann i tanken..) men det skal litt til, max uheldig, da vann er tyngre enn bensin, og legger seg i bunnen av tanken, under det nivået bensinpumpene henter bensinen.

 

Ang bytte av filter på service, så gjøres nok dette etter bestemte intervaller (ikke hver gang) og at de da finner ut om det er vann der utenom det er tvilsomt.

 

Og måle pumpe osv er jo ikke helt enkelt i ditt tilfelle, periodiske feil glimrer jo som regel med sitt fravær når man måler... Da må du finne ut hvor du kan måle, og vente til feilen dukker opp :w00t:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jeg har en renault megane som har begynt å oppføre seg litt merkelig. Motoren stopper plutselig når man kjører. Så starter den ikke på 2 minutter - 1,5 time. Så fungerer den igjen en kortere eller lengre periode før det hele gjentar seg. Her om dagen stoppet den 5 ganger på ca 20 km.

 

Startmotoren går, og jeg har tenning på pluggene, men motoren starter ikke.

 

Jeg har levert den på merke-verksted - de gjorde en eller annen elektronisk feilsøking - og fant at det var jordingsfeil. Om dette var årsaken kunne de ikke si. Men de rengjorde noen jordingskabler og tok en prøvetur (sier de) uten at de så noe til problemene. Så jeg fikk nøkler og en regning på 1600 kr - og problemfri bil i ca 5 minutter, før første stopp.

 

Jeg ringte til verkstedet, og deres forslag var bare å begynne å bytte deler for å se om det hjalp - og de kunne forsikre meg om at det kom til å bli dyrt.

 

Er det noen som har hatt liknende problemer og/eller har forslag til hva som kan gjøres? Jeg er en relativt inhabil og uerfaren hobbymekaniker med hayes-bok og bedre ting å bruke penger på enn å la et verksted bytte dyre deler det ikke er noe i veien med...

 

PS! Hva er en "prøvetur" på et verksted? Kjøre den fra verkstedshallen til parkeringsplassen?

Hadde omtrent samme symptomer på min Skoda Octavia 2001, men bare ca. 1 gang i uka eller så. Jeg konkluderte selv med at når dette skjedde så var blandingsforholdet luft/bensin feil (det luktet litt bensin/svidd, samt at det smalt i potta). Den fikk altså for mye bensin i mitt tilfelle. I tillegg fortalte bilcomputeren at det kanskje var noe galt med motorens sensorer, og computeren satte igang et nødprogram slik at jeg uansett kom meg hjem. Jeg antar at det betyr at computeren da gir blaffen i hva sensorene sier, og gir motoren et omtrentelig riktig blandingsforhold, men med høye utslipp som resultat.

 

Løsning :

De sjekket dette før jul hos HAMAX (Bilsalongen) på Hønefoss, og fant ut at slangen til luftmengdemåleren på motoren satt løst. Dermed får computeren feil informasjon. De satte på ny slangeklemme og så var alt i orden. Jeg syntes vel dette måtte karaktiriseres som fabrikasjonsfeil, men pytt, en time eller to på verksted går vel greit...(kr. 1500 ?). Kunne jo vært værre (bytte av computer, sonder osv...)

 

Kostnad:

HAMAX:Kundeveilederen og jeg sto og kikket på verkstedspesifikasjonen. Han så på meg. Jeg så på ham. Deretter bare forsvant han vekk fra skranken og mot bakrommet liksom...

JEG : Ja, eh..., er det ikke noe mere å snakke om da ?

HAMAX:Nei det er vel ikke det...

 

Om du får samme service hos BILIA er vel en annen sak. Julenissen kommer ikke med det aller første vet du...

(Hadde Renault 19 før)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde samme feil på min 87' opel omega. der var det tørrloddinger i releet til bensingpumpa! Den stoppe plutselig midt på veien og var helt død. plutselig starta den og gikk igjen. Du kan prøve å banke på bensinpumpereleet med en skrurekker mens bilen går og sjekke om den begynner å fuske eller stopper helt da.. gjør den det, er det garantert releet. og det koster deg ikke mer enn en 50 lapp å fikse :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme feil på min 87' opel omega. der var det tørrloddinger i releet til bensingpumpa! Den stoppe plutselig midt på veien og var helt død. plutselig starta den og gikk igjen. Du kan prøve å banke på bensinpumpereleet med en skrurekker mens bilen går og sjekke om den begynner å fuske eller stopper helt da.. gjør den det, er det garantert releet. og det koster deg ikke mer enn en 50 lapp å fikse :)

Jeg har også dette problemet med min Vectra A 2i. Den stopper, så går det 1-5 min, så starter den igjen. Mener du da at jeg burde bytte releet. Er det releet som er oppi den svarteboksen under panseret?

Lenke til kommentar
Jeg har også dette problemet med min Vectra A 2i. Den stopper, så går det 1-5 min, så starter den igjen. Mener du da at jeg burde bytte releet. Er det releet som er oppi den svarteboksen under panseret?

Ja releet til bensinpumpa sitter i den svarte boksen i motorrommet.

Det er det høyeste releet der, ca 6-7cm høyt.

 

Bytt bensinfilter! Det er også en forbruksvare på lik linje med plugger, luftfilter osv.

Lenke til kommentar

Ja det kan skje det og. På min Opel Omega sitter releet i en boks ved motoren og der blir det gjerne litt varmt så loddingene tørker ut etter hvert og det blir dårlig kontakt. For å finne ut det er det bare å banke på det når bilen går og sjekke om den begynner og fuske eller stopper..

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja det kan skje det og. På min Opel Omega sitter releet i en boks ved motoren og der blir det gjerne litt varmt så loddingene tørker ut etter hvert og det blir dårlig kontakt. For å finne ut det er det bare å banke på det når bilen går og sjekke om den begynner og fuske eller stopper..

det er ikke sikkert at bilen begynner å fuske når du slår på releet. Det gjorde ikke min, men det var releet som var ødelagt!

Lenke til kommentar

Jaja, folkens.

 

Nå skal ikke jeg banne på at problemet er løst - men jeg har hatt problemfri bil i snart 3 uker. Som jeg skrev tidligere var verkstedets forslag å begynne å skifte deler. En bekjent tipset meg om en litt rimeligere metode jeg kunne prøve først - å helle på kondensfjerner til 40 spenn på bensintanken. Det kan se ut som om det var trikset - uten at jeg tør fastslå det 100% før den har gått en stund til.

 

En ting er sikkert, jeg bruker ikke det samme verkstedet igjen... finnes det noen andre renault-merkeverksteder i oslo? :)

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan kondensfjerner virker? Vil den binde seg til vannet og frakte vannet ut (gjennom motoren), eller vil det bare gjøre at vannet "flyter opp", men fortsatt befinner seg i tanken?

Lenke til kommentar
Er det noen som kan forklare meg hvordan kondensfjerner virker? Vil den binde seg til vannet og frakte vannet ut (gjennom motoren), eller vil det bare gjøre at vannet "flyter opp", men fortsatt befinner seg i tanken?

Det binder vannet slik at vannet samles i "poser" i steden for å forbli blandet med bensinen. Noe ala fett i vann. ;)

 

Vannet kommer ikke inn i motoren med mindre du kjører tanken helt tom, det er jo det som er hele poenget med kondensfjerner aka Isopropanol. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...