Gå til innhold

Linux i Dagbladet.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leste den, men skjønte ikke:
Dersom du skal jobbe med videoredigering og lyd, bør du velge noe annet enn Linux. Vi hadde problemer

 

med å spille av helt ordinære lydfiler i ulike formater. Enkelte avspillere finnes ikke, eller er vanskelig tilgjengelig for Linux.

 

 

Har ikke noe problemer med å spille av noe som helst.

Han mener vel at det er en ulempe at det ikke er inkludert DVD-support og MP3-support i de fleste større distroer.

 

Edit: Ellers god artikkel. Men de fremstiller det jo som om SuSE Linux = Linux.

 

(Dagbladet.no): For en måned siden lanserte Novell en betalversjon av Linux som skal være lettere å bruke enn noen sinne.

 

Installasjonen av Linux var enklere enn noen sinne. Vi benyttet oss av tilbudet om en måneds gratis prøvetid. Om du vil kan du selv laste ned testversjonen fra Novells nettsted.

 

Edit 2: De burde vel også kanskje nevnt litt om Wine/Cedega på slutten.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Ellers en ålreit artikkel for de mer uvitende databrukerne i norge.

Som sikkert også var målgruppen for artikkelen.

 

Er ikke så lenge siden jeg ble "trigga" av en like enkel artikkel som dette. Resultatet er at Windows er borte fra "hoved PC'en", og at jeg har et stabilt og fint Fedora system gående i stedet. Plundrer forstatt med enkelte ting (fordi jeg ikke har lært meg systemet skikkelig), men fra å være 100% Windows bruker så er nå forholdet 90/10 (fordel Fedora).

 

Edit: Litt synd det de nevner om spill da. De kunne muligens sagt noe sånt som at det er ikke Linux' sin feil at tilgangen på spill er begrenset, men desto flere som velger Linux som sitt operativsystem -desto flere program (spill) utviklere må ta hensyn til dette, og legge sine programmer til rette for dette.

 

Hehe..er ikke journalist som dere skjønner, men noe i den retningen kunne de fremtilt det som iaffal....

Endret av trost i taklampa
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva han mener med at han ikke fikk spilt av noen lydformater. Har noen noensinne sett et lydformat som ikke MPlayer svelger med et smil? Hva for en sær musikksamling er det han har?

Jeg har mailet litt med han, her siterer jeg:

 

[...] Dessuten synes jeg du kan ta deg bryet med å

undersøke før du konkluderer. Se på denne artikkelen fra digi.no, f.eks

http://www.digi.no/php/art.php?id=101011

 

(uh.. høres vel litt kvass ut her, men...)

 

Svar:

 

Støtte for alle codec-ene krever dog at brukeren laster ned to samlinger

som er tilgjengelig fra den samme siden som selve avspilleren.

 

Det funker ikke. See my point?

 

Jeg skjønte ikke helt svaret her...

Lenke til kommentar

Alle vet jo at en Windows Xp har støtter divx (og alle verdens musikk- og filmformat). Den geniale driverløse designen gjør at man aldri noen gang må plundre seg gjennom et titalls nettsteder for å skaffe det man trenger. Windows har jo også et sentralt pakkesystem slik at man slipper å lete opp alle de 100 lenkene som man må pløye seg gjennom for å skaffe programvareoppdateringer.

 

Alle som har noe vett i hodet vet også at Microsoft lager 99,9999% av spillene til x86, samt at det er distrubutøren som har ansvaret for å lage drivere til all maskinvare som ruller ut fra fabrikkene.

 

Altså: En veldig middelmådig artikkel.

Lenke til kommentar

Her er en anmeldelse/artikkel fra en jevn databruker. Konklusjonen hans er i bunn og grunn den mest rådende konklusjonen. Er du avhengig av spesialprogrammer, å kunne spille "alle" spill, bør du beholde windows. Akkurat det samme om du er avhengig av linuxspesialprogrammer og vil bytte til windows. De to systeme er ikke kompatible. En del linuxfanatikere bør innse at det er dette som er realiteten. Ikke kreve at artikkelforfatteren skal sette seg inn i linuxkjernekoden hver gang han kommer med noe kritisk.

 

Den jevne bruker bryr seg ikke om hvem sin feil det er at spillet ikke virker, det eneste han bryr seg om er at spillet virker. Eller at DVD'en blir spilt.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke forlange at artikkelforfatter bør sette seg voldsomt inn i Linux for å skrive en artikkel?....man trenger vel heller ikke forlange at den jevne bruker gjør det heller? re: Windows

 

Man kan egentlig ikke forlange så veldig mye, men hvis Linux plutselig får større og større markedsandeler så tipper jeg de som utvikler programmer legger merke til dette, og til slutt må "treffe tiltak" som det så fint heter?

 

Den "jevne" bruker har egentlig ikke begrep om hva han/hun bruker så lenge det fungerer!

 

Shoot me if I'm wrong!

Lenke til kommentar
Man trenger vel ikke forlange at artikkelforfatter bør sette seg voldsomt inn i Linux for å skrive en artikkel?....man trenger vel heller ikke forlange at den jevne bruker gjør det heller? re: Windows

 

Man kan egentlig ikke forlange så veldig mye, men hvis Linux plutselig får større og større markedsandeler så tipper jeg de som utvikler programmer legger merke til dette, og til slutt må "treffe tiltak" som det så fint heter?

 

Den "jevne" bruker har egentlig ikke begrep om hva han/hun bruker så lenge det fungerer!

 

Shoot me if I'm wrong!

*Kristoffzor slenger frem sin nyrensede Desert-Eagle!* BOOM!

Bare tuller, helt enig. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...