Gå til innhold

Linux i Dagbladet.no


Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på hvorfor vi "skal" strebe etter å la GNU/Linux bli allemannseie? Det er da helt strålende slik det er nå? Vi trenger da ikke at hvermannsen må kjøre det, så lenge vi klarer å holde en 5-10% av desktopmarkedet, slik at hardwareprodusenter tar OSet seriøst.

Programvarefrihet er noe alle fortjener å ha. Å slutte å hjelpe andre selv når man kan, bare fordi man synes at mange nok har det bra, er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi "skal" strebe etter å la GNU/Linux bli allemannseie? Det er da helt strålende slik det er nå? Vi trenger da ikke at hvermannsen må kjøre det, så lenge vi klarer å holde en 5-10% av desktopmarkedet, slik at hardwareprodusenter tar OSet seriøst.

Det er da hyggelig om folk flest også får mer å velge blant :thumbup:

 

Forøvrig er det mange hw-produsenter som ikke tar linux seriøst ennå. Samme gjelder software-produsenter. Jeg tror dog dette vil endre seg, bare så på Mac som har hatt langt mer støtte blant kommersielle utviklere av spill og programmer - og linux har vel tatt igjen Mac og vel så det i popularitet.

Lenke til kommentar

Ja, fri programvare bør spres, og vi bør hjelpe våre naboer, men det jeg mente å peke på er den voksende holdningen om at GNU/Linux på død og liv bli allemannseie for å ha noen levedyktig fremtid. Det optimale er en verden der vitenskapelig og teknisk kunnskap deles fritt, men det finnes mange suboptimale utfall som ikke må ses på som nederlag.

Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi "skal" strebe etter å la GNU/Linux bli allemannseie? Det er da helt strålende slik det er nå? Vi trenger da ikke at hvermannsen må kjøre det, så lenge vi klarer å holde en 5-10% av desktopmarkedet, slik at hardwareprodusenter tar OSet seriøst.

 

Spørsmålet er vel egentlig om vi bør ha eit alternativ til den gjevne bruker på hjemme markedet. Vil det vera gunstig for brukerene å ha alternativ til Windows?

Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi "skal" strebe etter å la GNU/Linux bli allemannseie? Det er da helt strålende slik det er nå? Vi trenger da ikke at hvermannsen må kjøre det, så lenge vi klarer å holde en 5-10% av desktopmarkedet, slik at hardwareprodusenter tar OSet seriøst.

Hvorfor ikke :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...