Gå til innhold

Irriterende piping ved oppstart av PC


Anbefalte innlegg

Jeg er på besøk hos foreldrene mine nå, og har fått i oppdrag å redde en dødssyk PC. Har fått fjernet alt av adware og spyware, men det er nok fortsatt mye en må gjøre.

Ved oppstart av maskinen piper den noe voldsomt, og det varer i godt over et kvarter. Kontoret som maskinen står i er iskaldt, men dette skal da vel ikke få maskinen til å pipe? Ifølge foreldrene mine, så piper den mer ved oppstart nå som det er kaldt, mens når det er mildere, så piper den ikke så mye. Synes dette er litt merkelig siden det å ha for kald PC ikke akkurat er et problem for folk på forumet her. Det virker i hvert fall som at pipingen slutter etter at maskinen har fått varmet seg opp.

 

Noen som har peiling på hva dette kan være for noe?

 

Vurderer å bare ta ut ledningen til høytaleren i kabinettet, siden det ikke dukker opp andre feilmeldinger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan du beskrive nevnte piping litt bedre? er det piping i noe mønster, eller er det en konstant pipelyd, hvor lenge varer den etc.

 

ofte så vil pipelyder fra hovedkortet være et form for varsel om noe som er galt. sjekk manualen til hovedkortet for oversikt over pipelydene og deres betydning. det er sikkert ikke dumt å høre med pc-produsenten heller, de kan nok kjapt svare på hva problemet kan være. :)

Lenke til kommentar

Den er ikke konstant, føler heller ikke at den følger noe spesielt mønster.

Den må i så fall gå noe slikt (som om det her blir forståelig... :p )

 

Pip-Pip - - PipPip-Pip

 

Og slik gjeng no dagan...

 

Skal prøve å finne ut hvilket hovedkort de har, må bare laste ned Everest og litt slikt først. Tenkte bare å lufte muligheten for at kulde kunne ha noe med det her å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok, her kommer specs for udyret av en maskin:

 

 

Hovedkort: Gigabyte GA-6BXE (2 ISA, 5 PCI, 1 AGP, 4 DIMM) (Chipset 82440BX)

 

CPU: Intel Pentium III, 600 MHz (6 x 100)

 

Minne: 128 Mb (PC100 SDRAM)

 

Skjermkort: WinFast GeForce256 (32 Mb)

 

Harddisk: IBM-DPTA-372050 (20 Gb, 7200 RPM, Ultra-ATA/66)

 

Temperaturene på hovedkort og CPU ligger på stabile 45 grader ved idle.

AUX (skjerm?) ligger på 74 grader. Synes det var litt høyt jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...