Gå til innhold

Islam vs. Kristendommen


Anbefalte innlegg

Denne tråden var egentlig helt unødvendig.

 

Personlig holder jeg meg til ting jeg kan se, høre og forklare på et vitenskapelig vis.

(helt til det motsatte er bevist av "religions" uavhengige forskere).

 

 

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-06-06 09:39 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-05 13:50, t-paul skrev:

Hva er best å "begi seg inn på"/konvertere til for en ikke-troende, Islam eller Kristendommen?


:smile:


Noen erfaringer?


 

For ikke-troende gjelder ingen konvertering, hvis det ikke dreier seg om f.eks. slot-konverter da :smile:

 

...aner man her et lettsindig forsøk på hissing til 'religionskrig' - morsomt å se folket utfolde seg på barrikadene ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 13:50, t-paul skrev:

Hva er best å "begi seg inn på"/konvertere til for en ikke-troende, Islam eller Kristendommen?


:smile:


Noen erfaringer?


 

Jeg mener nå at du her setter to onder opp mot hverandre. Men, om det er en "snill" religion du er ute etter, anbefaler jeg deg sjekke ut Budismen. Er det action, krig og elendighet du er ute etter, finner du nok av det i de du nevnte.

Litt kjedelig å binde seg helt og holdent til en av de mange religionene vi har å velge mellom, da mener jeg at det er bedre å ta avgjørelser etter hvert som situasjonene oppstår - uavhengig av hva noen måtte ha ment for x antall år siden.

Det var det jeg hadde å si om denne saken.

Uansett, lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-05 13:50, t-paul skrev:

Hva er best å "begi seg inn på"/konvertere til for en ikke-troende, Islam eller Kristendommen?


:smile:


Noen erfaringer?


Religion er ikke noe du bare "begir" deg inn på ifølge andres utsagn på et hardware-forum :wink:

Hvilken religion som DU mener er riktig må DU SELV finne ut av.

Når du finner den rette vil du føle det....

Gjennom bønn og et ærlig ønske (og hensikt) om å få "vite" sannheten vil du få et tilfredstillende svar..

 

Jeg for min del holder meg til Gud/Jesus/Den Hellige Ånd-sjangeren (men ikke treenigheten). De andre har jeg ikke noen erfaring med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Islam og Kristendommen er såpass like at Jesus hadde saksøkt Muhammed for plagiat hvis han hadde vært amerikaner.

 

At religionene praktiseres såpass forskjellig har nok mer med politiske/historiske forhold å gjøre.

 

Hadde ting gått litt annerledes i historien, kunne det like gjerne vært muslimene som var moderne og liberale, og fundamentaliske kristne som sprengte seg selv.

 

LeD

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Før renessansen var nettopp det tilfelle. Det kristne europa var en svart pøl av overtro, heksebrenning, kjetterforfølgelser og inkvisisjon. Den muslimske verden var et mye mer sekulært samfunn enn det faktisk er i dag. Med korstogene kom også hellig krig mot de vantro (europeerne) og det skal visstnok ha ført Islam nærmere den "totale" religionen den ofte er praktisert som i dag.

 

Etter renessansen, derimot, har Europa beveget seg mer og mer bort fra den fundamentalistiske religionspraktiseringen. Følgelig har velstands og teknologinivået økt betraktelig raskere enn i store deler av den arabisker verden, hvor utviklingen ikke har gått samme vei i like stor grad. Særlig de siste 40 årene har store deler av Islam utviklet seg i en fundamentalistisk retning. Den høydepunktet på denne motsatte "renessansen" var etter manges mening revulosjonen i Iran hvor den pro-vestlige shaen ble erstattet av et fanatisk muslimsk styresett leded av ayatholla Khomeini.

 

Det er også interessant å legge merke til at Sovjetunionens fall har skapt et maktvakuum i Kaukasus-regionen som moderne fundamentalister ("islamister") prøver å fylle. De vanligste (skrekk)eksemplene på dette er Afhanistan under Taliban-styret og Tsjetjenia etter den første frigjøringskrigen mot Russland. Begge stater ble rene "bandittreder" med totalitære "islamistiske" juntaer hvor Islams lover ble brukt for å undertrykke befolkningen i beste middelalderstil.

 

For å summere: All religion kan - og vil - degenerere til fundamentalisme på ett tidspunkt eller et annet. I dag er det Islam, i middelalderen var det Kristendommen. I morgen er det kanskje Hinduismen... Og for ikke så lenge siden var det fascismen og kommunismen. En altomfattende, ekstrem politisk retning vil ofte vise kjennetegn for en religion, akkurat som "islamismen" på mange måter er politikk.

 

Muligens er mennesket predisponert for folkemord på grunn av en bestandbegrensende mekanisme utløst av mangelen på naturlige fiender. Det kan i alle fall virke logisk når vi ser på alle unnskyldningene lager for å ta livet av hverandre i stor skala.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Olethros. Meget bra innlegg.

 

At de kristene har drevet med drap og forfølgelse er sant, men ingen sier at de kristene er onde i dag av den grunn.

 

Slik er det desverre med Kommunismen/Sosialismen. Det ble gjort veldig mye fryktelig i Kommunismens ord på 1900 tallet, men kommunister/sosialister er ikke blodtørstige beist av den grunn. Beklager avsporingen. måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...