Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele dsl-kobling, men ikke resten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle dere glupe..., har et lite spørsmål jeg ikek har svar på, så jeg retter det til dere som føler at dere har noe å bidra med...

Saken er:

Jeg har en DSL linje montert.

Jeg ønsker å låne denne ut til naboen, som ikke har slik linje, rekkevidde ok, men saken er at jeg ikke er sikekr på hvordan keg får sikret mine filer fra innsyn fra naboen.. Jeg bruke jo samme AP selv... Naboen skal kunne bruke internett, og stort sett kun det... Jeg skal selv ha full tilgang til alle mine delte filer på serveren i garasjen, samt skriver og slikt...

Tips mottaes med takk..

Truls ;_D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste er nok å bare sette passord på de delte filene dine.

Du kan sette opp router i diverse utgaver som bare gir nabon lov til å bruke internett, men det krever litt kompetanse.

VLAN er også en mulighet, men det er også lettere avansert og kan bli dyrt.

Skrevet
Det enkleste er nok å bare sette passord på de delte filene dine.

Du kan sette opp router i diverse utgaver som bare gir nabon lov til å bruke internett, men det krever litt kompetanse.

VLAN er også en mulighet, men det er også lettere avansert og kan bli dyrt.

passord er jo greit nok, men skulle gjerne hatt full tilgang fra mine tre maskiner tådløst til det loakle nettet, der har jeg lagt backup av de viktigste filene, og vet ikke om windows sin synkronisering er så glad i passord..

VLAN? er det en anne utgave av VPN?

Truls

Skrevet (endret)

passord er jo greit nok, men skulle gjerne hatt full tilgang fra mine tre maskiner tådløst til det loakle nettet, der har jeg lagt backup av de viktigste filene, og vet ikke om windows sin synkronisering er så glad i passord..

VLAN? er det en anne utgave av VPN?

Truls

Nå er ikke jeg den beste å snakke med angående VLAN, men jeg tar da en sjanse :)

VLAN vil enkelt forklart være f-eks to ip-ranger som ikke routes seg imellom, men kun ut på nett.

Vet ikke om dette lar seg gjøre på billige routere med dhcp.. Kan ikke kjøre vlan på min d-link hvertfall..

Endret av Techpoint
Skrevet

Tror ikke det finnes noen veldig billige alternativ her. Passord er rett og slett greiest. Til VLAN trengs en litt dyrere router eller switch. Linux server er et greit alternativ, men det koster også litt, og krever at du vet hva du driver med.

Har du prøvd synkronisering i xp med passord? Vet ikke helt hva du snakker om, så jeg vet ikke hvordan det fungerer.

Er kanskje mulig å synkronisere med FTP-servere(?), og det er jo enkelt å sette opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...