Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det nødvendig med NIS 2004 firewall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei. dobbel firewaller smør på flesk. Dessuten annbefaler jeg ikke NIS (eller andre Nortons sikkerhetsprodukter) til noen =/

 

-Stigma

Hva gjør NIS så dårlig?

 

SP2 har jo også brannmur som er grei å bruke.

Jeg føler at NIS/NAV bruker utrolig mye mer av pc en hva f.eks NOD32 gjør.

Les en test om NOD32 på programmer.no og du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha kontroll med hva som går ut og inn på PC'n trenger du en programvare baser brannmur ja.

 

Brann muren til Windows i SP2 stopper bare "uautoriserte" meldinger inn og ikke ut. Kjører selv Zonealarm som jeg har satt opp slik at jeg skal godkjenne alle medinger ut og inn på nettet og det er utrolig så mye som går.

 

Med en gang du har installert et program sendes det melding til produsenten at du har det installert. Slikt stoppes ikke av brannmuren til Norton eller SP2 muren.

 

Har også brannmur i min ASUS wl-500g router, men har ikke oppdaget at den har stoppet noe, men så må du også sette opp et avansert script for at denne skal funger.

 

Hvis du ikke styrer hva som går ut og inn kjenner produsentene til alt av priatprogramvare du har på PC'n ! Zonealarm finnes i gratisversjon som anbefales.

 

Akkurat nå prøver den andre PC'n min å sende noe til denne jeg bruker nå. Dette stoppes greit av brannmuren men muren i routeren gjør ikke noe med det... Gud vet hva den driver med men trolig har jeg fått noe dritt over fildeling. Bruker bare denne til dette.......

Lenke til kommentar

NIS stopper dette automatisk.

 

Når du kjører et program som vil prøve å gå på nettet for evt. se om det er en oppdatering eller whatever stopper NIS dette, og viser en dialogboks som gir deg valget til enten å blokkere det eller la det gå på nettet dit det vil.

Lenke til kommentar

Mulig at brannmuren til Norton gjør dette med Windows sin brannmur i SP2 er i hvert fall ubrukelig til slikt.

 

For øvrig har jeg sluttet å bruke Nortons produkter etter masse problemer med bl.a. brenning og treg PC. Norton er blitt en elefant å dra rundt - dvs gjør systemet utrolig tregt. Trodde disken var i ferd med å ryke da den gikk bananas hver gang jeg brant en DVD. Løsningen var å fjerne Norton og erstatte med noe som var lett a dra rundt som Zonealarm/CA antivirus.

Lenke til kommentar
Har også brannmur i min ASUS wl-500g router, men har ikke oppdaget at den har stoppet noe, men så må du også sette opp et avansert script for at denne skal funger.

Den har nok stoppet masse, gudskjelov har ikke alle brannmurer dialogdiare men OK og advarsler for allt som er. Man skulle tro man befant seg i livsfare så mange latterlige advarsler og spørsmål en del av disse jallagreiene er stand til og produsere. Nybegynnere får jo helt noia og tror de er mål for all ondskap.

Har hatt endel slike SW-branmurer og testet dem, de maser seg jo i hjel om ingenting.

Lenke til kommentar
Nå foretrekker jeg å ha et SW brannmur som sier i fra om alt i stedet for å ha en som selv bestemmer hva den synes er viktig eller ikke. :)

Hva skal man egentlig med en advarsel om at Hey, noe slår opp mot DNS, Hey, Ie ønsker tilgang på port 80 o.l idiotadvarsler? Hvis man bruker det i feilsøkningsøyemed OK men ellers er det bare sprøyt. De er også elendige til og forklare hva og hvorfor så folk trykker nei på allt til ingenting funker og deretter trykker de ja på alt fordi de er redde for at ting skal slutte og funke. Dessuten har man inntrykk av at jo mer disse maser jo mer tror folk de er til nytte uansett hvor bagatellmessige "trussler" det dreier seg om.

Lenke til kommentar

Har hatt endel slike SW-branmurer og testet dem, de maser seg jo i hjel om ingenting.

 

Nå foretrekker jeg å ha et SW brannmur som sier i fra om alt i stedet for å ha en som selv bestemmer hva den synes er viktig eller ikke. :)

ENIG !

 

Den maser en del til å begynne med, men når du har satt opp det som skal passere og stoppet det du vil skal stoppes er den stille intill det kommer noe som det er viktig å ta stilling til.

 

Hater alle programmene som sender ut medling for så å få i retur en bøtte med Spam etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...